گام پایانی مبارزه با پولشویی

فلاحت‌پیشه:‌ سکوت مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره لوایح FATF به معنای تایید آن است
همدلی| سرنوشت لوایح موسوم به FATF باگذشت ماه‌ها از بررسی آن‌ها در مجلس شورای اسلامی همچنان بلاتکلیف است. یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام به همدلی گفت که بررسی این لوایح خیلی وقت که در دستور کار مجمع تشخیص مصحلت نظام نیست.
لوایح موسوم به FATF بعد از چند بار رفت و برگشت بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا این نهاد درباره آن تصمیم نهایی را بگیرد. از یک سو در کشور عده‌ای بر این باور هستند که تصویب این لوایع در این شرایط تحریم به ارتباط اقتصادی ایران با سایر کشورها کمک می‌کند، در عین حال مخالفان دولت تاکید دارند که تصویب این لوایح باعث اعمال تحریم‌های بیشتری بر ایران می‌شود.
گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم FATF)) تا به حال چند بار به ایران برای تصویب این لوایح فرصت داده است. اما با وجود این هنوز اختلافات درباره این لوایح حل نشده و سرنوشت این لوایح بعد از گذشت ماه‌ها منتظر تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.


حالا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است که چون تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لوایح سکوت کرده، در نتیجه این سکوت به معنای تایید است و رئیس جمهوری می‌تواند قانون آن را ابلاغ کند.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعیین تکلیف لایحه مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)، اظهار کرد: روز گذشته در برخی از سایت‌ها خبری منتشر شد مبنی بر این‌که به دلیل گذشت یکسال از موعد بررسی ایرادات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در لایحه پالرمو، این لایحه رد شده است، این خبر درست نیست، چون به باور ما عملا پالرمو تایید شده است.
وی توضیح داد: کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در لایحه پالرمو را رفع کرده است و دیگر ایرادی باقی نماند، این یعنی همان زمان پالرمو تایید شده بود. همان دوران هیات عالی نظارت زیرمجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام چند ایراد را به این لایحه وارد کرد و به شورای نگهبان فرستاد، شورای نگهبان همان ایرادات را بدون بررسی به مجلس شورای اسلامی ارجاع داد. آقای لاریجانی ایرادات را نپذیرفت و مجددا به مجمع فرستاد، البته که باید آن زمان آقای لاریجانی هم این ارجاع را صورت نمی‌داد و پالرمو را به عنوان قانون ابلاغ می‌کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به رفع ایرادات شورای نگهبان، دیگر شورا ایرادی نداشت که مجلس شورای اسلامی بخواهد آن را رفع کند، پس یعنی پالرمو تایید شده و باید رئیس جمهور آن را به عنوان قانون ابلاغ کند. البته که تشکیلات تحت عنوان هیات عالی نظارت تبدیل به عامل مخلی در قانون‌گذاری ایران شده که باید منع جدی درباره آن صورت گیرد، کما این‌که مجمع، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هم به آن واکنش نشان دادند.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نمی‌پذیرد هیات عالی نظارت تحت این عنوان که مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی مخالف است و ایراد دارد وارد امر قانون‌گذاری شود کاری که هیات نظارت درباره دو لایحه پالرمو و CFT انجام داد. در پالرمو اگر شورای نگهبان ایرادات هیات را می‌پذیرفت حداقل پاکت آن را باز می‌کرد نه این‌که هیچ نظری روی آن نداده و عینا به مجلس شورای اسلامی ارجاع دهد.
فلاحت پیشه با بیان این‌که «برخی اعضای مجمع هم از مخالفان جدی کار هیات عالی نظارت هستند»، اظهار کرد: خیلی از اعضای مجمع ناراحت هستند چون هیات عالی نظارت یکسری از قوانین را که اختلافی نیست، اختلافی می‌کنند و مجمع را از روح مصلحت گرایانه دور کرده در نهایت هم مجمع مسئول در تعلل در اجرای قوانین می‌شود، لذا در مجموع تاکید ما بر این است که هیات عالی نظارت جایگاهی در قانون‌گذاری ندارد از آنجا که شورای نگهبان دیگر ایرادی به پالرمو نگرفته و یکسال هم از اعلام نظر مجمع می‌گذرد پس عملا پالرمو تایید شده و باید توسط آقای روحانی برای اجرا ابلاغ شود.
تایید پالرمو باید بررسی شود
در همین حال غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی همدلی می‌گوید که خیلی وقت است در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لوایح بحث نشده است. رسیدگی به این لوایح اکنون در دستور کار مجمع تشخیص نیست و از آخرین باری که درباره آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت شده است، زمان زیادی می‌گذرد.
با این حال او درباره این موضوع که آیا این سکوت مجمع به معنی تایید لوایح است یا خیر، توضیح می‌دهد: باید در این باره در مجمع بحث شود و من الان نمی‌توانم درباره این موضوع نظری بدهم.
پیامد تصویب نشدن FATF
در همین حال یک عضو فراکسیون امید در مجلس نیز گفت: شرکت‌های بزرگ چین به خاطر تحریم‌های آمریکا با ما کار نمی‌کنند، ولی اگر FATF تصویب نشود، دیگر تقریبا کره زمین با ما کار نمی‌کند.
عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا بیان کرد: یک سناریویی پشت تصویب نشدن FATF وجود دارد. آمریکا به دنبال هر بهانه‌‌ای است که علیه ایران اجماع جهانی درست کند که یکی از همان بهانه‌ها، FATF است. مسئولین سیاسی کشورها بارها اعلام کردند که در صورت قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، کشورها نمی‌توانند با ایران مشارکت اقتصادی داشته باشند. مجمع اگر واقعا دغدغه‌اش معیشت مردم است و اگر این مسئله سیاسی نیست، FATF را تصویب کند. ایران خود قربانی تروریست است، پس چرا باید به علت عدم پیوستن به FATF برای ما مشکل درست شود.
او بیان کرد: اینکه می‌گویند FATF تحت نفوذ قدرت است، باید پاسخ داد که سازمان ملل هم تحت نفوذ قدر‌ت‌های بزرگ است. اصلا سازمان ملل را چه کسی ساخته است. بالاخره سازمان ملل در جنگ جهانی اول و دوم درست شده است، پس اگر این طور باشد از سازمان ملل هم باید جدا شویم. ببینید چند کشور در دنیا عضو FATF نیستند، آنها به اندازه انگشتان دست هم نیستند که برخی دولت مستقر هم ندارند. به عنوان یک نماینده نمی‌دانم چرا این مسئله را کش می‌دهیم. هاشم‌زایی مطرح کرد: معتقدم که عدم پرداختن به FATF برای کشور هزینه دارد. اگر عضو FATF نشویم، حتی کشورهای دوست مثل چین و روسیه هم با ایران کار مالی انجام نمی‌دهند. شرکت‌های بزرگ چین به خاطر تحریم‌های آمریکا با ما کار نمی‌کنند، ولی اگر FATF تصویب نشود، دیگر تقریبا کره زمین با ما کار
نمی‌کند.