بازگشت فضای کسب و کار به شرایط قبل از بحران ارزی

نتایج طرح پایش ملی کسب‌و کار در تابستان سال 1398 نشان می دهد که شاخص ملی کسب‌و کار برای سومین فصل متوالی در مسیر بهبود گام برداشته و در بهترین وضعیت در یک سال و نیم گذشته، یعنی تا قبل از بحران ارزی قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رقم شاخص ملی کسب و کار در تابستان سال 98 به 6.07 کاهش یافت. بر اساس این شاخص که رقمی بین صفر تا 10 داشته و عدد بزرگ تر به معنای وضعیت بدتر است، مولفه های موثر بر محیط کسب و کار ایران در تابستان امسال، بهتر از یک سال و نیم گذشته ارزیابی شده است.
داده های این گزارش نشان می دهد که از دید فعالان اقتصادی، استان‌‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و البرز دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌ و کار و استان‌‌های آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای بهترین وضعیت محیط کسب ‏و کار در تابستان بوده اند.
در تابستان امسال نسبت به بهار، تنها پنج استان مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و کرمان در تابستان 98 وضعیت کسب و کار بدتری داشته اند. همچنین در مقیاس سالانه، تنها استانی که وضعیت کسب و کار در آن نسبت به تابستان 97 بدتر شده، آذربایجان شرقی بوده است.


این گزارش نشان می دهد مهم ترین موانعی که تابستان امسال پیش روی فعالان اقتصادی قرار داشته، «غیرقابل پیش ‏بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌‏های اجرایی ناظر بر کسب‌‌وکار» بوده است. از سوی دیگر «محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی (برق ، گاز و گازوئیل و ...) »،
«محدودیت دسترسی به آب» و «محدودیت دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت» مناسب ترین مولفه هایی بوده که فعالان کسب و کار با آن روبه رو بوده اند.
از منظر بخش های اقتصادی، نتایج پایش ملی کسب و کار در تابستان امسال بیانگر این است که ضمن بهبود وضعیت در سه حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات، بهترین وضعیت به ترتیب مربوط به بخش های خدمات، صنعت و کشاورزی است. در بین رشته فعالیت ‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌‌های «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی»، «اطلاعات و ارتباطات» و «ساختمان» به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب ‏و کار و رشته فعالیت‌‌های «سایر فعالیت‌های خدماتی»، «خدمات مربوط به تأمین جا و غذا و آب‌رسانی»، «مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» به ترتیب دارای بهترین وضعیت کسب‌ و کار بوده اند.