جوابیه بهزیستی به گزارش «این جا، جان و اعتیاد باهم می رود» و پاسخ خراسان

سه شنبه دوم مهرماه امسال بود که گزارشی با عنوان «این جا، جان و اعتیاد با هم می رود» که به روایت مشاهدات‌مان از شرایط اسفبار یک کمپ ترک‌اعتیاد اجباری در مشهد می‌پرداخت،در صفحه حرف‌مردم خراسان‌رضوی منتشر شد. گزارشی که برای تهیه آن، خبرنگار روزنامه خراسان به صورت ناشناس، روز پنج شنبه 28 شهریورماه (دو روز قبل از تهیه گزارش از محیط داخلی کمپ) با حضور در مجاورت ورودی کمپ، با تعدادی از خانواده های معتادان ساکن در کمپ به گفت و گو نشست تا از شرایط داخل، آگاهی پیدا کند و در ادامه، با همراهی کارشناس بهزیستی، در کمپ حاضر شد تا شرایط را از نزدیک رصد کند. در ادامه جوابیه اداره‌کل بهزیستی استان به این گزارش را، به‌رغم توضیحات روز بعد مدیرکل این سازمان به روزنامه و پاسخ خراسان می‌خوانید.
   ضمن تشکر و سپاس از خبرنگار و سردبیر محترم آن جریده شریف، که با نگاهی اجتماعی و دردمندانه، به موسسات ترک اعتیاد تحت نظارت بهزیستی سر زده اند، به استحضار مردم عزیزمان می رساند مراکز ترک اعتیاد اجباری به لحاظ تامین بودجه و امکانات، تحت نظارت شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان است و به لحاظ اجرایی، تحت نظارت بهزیستی است و ساکنان آن ها، از طریق قضات محترم دستگاه قضایی به این مراکز معرفی می شوند. لذا محدودیت های بودجه ای یا تکثر ساکنان آن ها، از اختیار و اراده بهزیستی خارج است.
  برخی مطالب مندرج در گزارش خبرنگار محترم خراسان که به نقل از یکی دو نفر از ساکنان کمپ مورد اشاره نوشته شده، منطبق بر واقع نیست و به خاطر شرایط خاصی که این عزیزان در ایام سم‌زدایی و پس از آن دارند، ممکن است مطالبی دور از واقعیت انعکاس دهند که شایسته بود خبرنگار این مسئله را از نظر دور نمی داشت. ضمن این که حدود هشت نفر از مددجویان در همان گفت‌وگوها، از خدمات بهزیستی و مدیران مرکز قدردانی کردند که انعکاس آن در گزارش، بسیار کم رنگ و در حد یکی‌دو کلمه بود. در حالی که موضوع کاستی های احتمالی که در هیچ تشکیلات و نهادی، وجود آن ها منتفی نیست، از نگاه خبرنگار محترم، بسیار پررنگ و برجسته نمود یافته است که نشان دهنده موضع گیری خبرنگار محترم در گزارش است که حسب اخلاق حرفه‌ای می بایست بی طرفانه و محققانه تنظیم می شد.
  در خصوص مسائل بهداشتی، استحمام، مصرف داروهای موردنیاز، حضور پزشک و تیم درمان، تغذیه، اسکان و سایر مسائل مددجویان عزیز، حسب امکانات و مقدورات موجود و اعتبارات تخصیص یافته از سوی شورای هماهنگی و دیگر نهادهای مسئول، به گونه ای عمل می شود که حداقل کاستی ها را شاهد باشیم. لکن همان گونه که در توضیحات کارشناس محترم بهزیستی در همان گزارش و توضیحات مدیرکل محترم بهزیستی در گزارش روز بعد مشاهده می شود و بارها نیز توسط کارشناسان معاونت پیشگیری از اعتیاد مطرح گردیده، اعتبارات این بخش، بسیار بسیار محدود است و خدمات ارائه شده از سوی پیمانکاران و مجریان مراکز ترک اجباری، موجب امتنان بهزیستی است.


   به هر حال، همه ما شرایط کشور و اعتبارات را می دانیم و به محدودیت های بودجه ای دولت وقوف داریم. ضمن این که همیشه هر اندازه خدمات یک بخش، خوب و  عالی باشد، باز هم کاستی ها و نواقصی دیده می شود که طرح آن ها از سوی خبرنگار محترم، بیان مشکلات ما هم هست و از این بابت، تشکر می کنیم و البته از مردم  و مددجویان عزیزمان خواهشمندیم، خدمات مراکز ترک اجباری فعلی را  با شرایطی که این مراکز پیش از واگذاری به بهزیستی داشت، مقایسه و منصفانه قضاوت نمایند. لکن در زمینه تنبیه بدنی و مطالبی از این دست، بعضا ممکن است در شرایط خاص بین برخی مددجویان یا متصدیان بخش های مختلف کمپ ها که عموما از بین خود آن ها انتخاب می شوند، مشکلاتی رخ دهد که هرگز مورد تایید مسئولان کمپ نیست و مددجوی محترم نیز به این موضوع اشاره داشته است.
   بسیار خوشحال خواهیم شد که خبرنگار محترم یا سرویس محترم اجتماعی، فرصتی موسع تر در اختیار این اداره و کارشناسان پیشگیری یا متخصصان و همکاران بخش غیردولتی طرف قرارداد بهزیستی قرار دهند تا مشکلات این صنف و خدمات و فعالیت های بهزیستی در زمینه اداره این مراکز به استحضار مردم عزیزمان رسانده شود و ابهامات برطرف گردد.
 
پاسخ خراسان
   روزنامه خراسان برای تهیه گزارش، فقط به صحبت های ساکنان کمپ بسنده نکرده که به فشارهای دوران سم‌زدایی، نسبت داده شود. خبرنگار روزنامه خراسان به صورت ناشناس، روز پنج شنبه 28 شهریورماه (دو روز قبل از تهیه گزارش از محیط داخلی کمپ) با حضور در مجاورت ورودی کمپ، با تعدادی از خانواده های معتادان ساکن در کمپ به گفت و گو نشست تا از شرایط داخل، آگاهی پیدا کند. ذکر این نکته هم لازم است که هنگام تهیه گزارش، کارشناس اداره کل بهزیستی در کنار خبرنگار حضور داشت و شاهد شرایط موجود و گلایه‌های معتادان بود  و پاسخ‌های وی نیز در گزارش منتشر شده است.
  درخصوص مانور ندادن روی تشکر برخی معتادان از مسئولان، باید گفت در گزارش، به قدردانی‌هایی که به شکل‌ کلی از رفتار و خدمات مدیر کمپ انجام شده، اشاره شد منتها غالب افراد حاضر، معترض بودند که تنها بخشی از اعتراضات منتشر شد.
   روز بعد از انتشار گزارش، مدیرکل بهزیستی، طی تماسی خواستار ارائه توضیحاتی درباره دلایل شرایط کمپ‌های اجباری شدند و توضیحات ایشان در قالب پاسخ به پرونده روز قبل، در همین روزنامه و همین صفحه منتشر شد.
  بنا به اظهارات کارشناس‌مسئول بهزیستی و مدیرکل این اداره: «به‌رغم این که هم اکنون دو هزار معتاد در کمپ‌های اجباری استان حضور دارند، بودجــه بهزیستی فقط کفاف هزینه‌های 400نفر را می‌دهد» و «طبق مصوبات موجود، در سال 97 بهزیستی به ازای هر نفر روز، ملزم به پرداخت 16 هزار تومان به کمپ ها بوده  و در سال 98 سرانه هر نفر روز، به 20 هزار تومان افزایش یافته منتها براساس سرانه سال 97 هم که محاسبه کنیم، بهزیستی برای مطالبات سال96، 97 و 98 در مجموع 9.5 میلیارد تومان به کمپ های ترک‌اعتیاد اجباری بدهکار است که پنج میلیارد آن، مربوط به شش ماه ابتدای امسال است.» سوال این جاست که تاکنون بهزیستی برای دریافت اعتبار و بهبود شرایط، چه قدم‌هایی برداشته؟
   بنا بر اعلام بهزیستی، 49 کمپ‌ اختیاری و 11 کمپ اجباری در مشهد فعال هستند که 40 بازرس، هر ماه سه مرتبه به رصد شرایط این کمپ‌ها می‌پردازند. منتها با توجه به شرایط دیده شده در فقط یکی از این فضاها، سوال این جاست که آیا این تعداد بازرس و کیفیت بازرسی‌ها، به بهبود شرایط کمک می‌کند یا نیاز به تجدیدنظر دارد؟