از دلگرمی تولیدکنندگان داخلی دارو تا فشار مضاعف بر بیماران خاص

«قیمت داروهای خاص تولید داخل دو برابر می‌شود.» این عنوان خبر تاسف‌باری که روز شنبه دکتر «سعید نمکی» وزیر بهداشت همچون نمکی بر زخم طیف وسیعی از بیماران رنجور و نحیفی که داغ تحمل بیماری‌های سخت و مزمن، کمر خانواده‌هایشان را خم کرده، پاشید.
وی در جمع خبرنگاران در شرایطی که روز قبل از آن، مسئولان دارویی کشور از بسته شدن پرونده گرانی داروها تا پایان سال جاری خبر داده بودند، شوک بزرگی بر طیف وسیعی از بیماران خاص وارد آورد که به دلیل گرانی سرسام‌آور داروهای خارجی، به داروهای تولید داخل پناه آورده بودند.
وزیر بهداشت در توجیه این تصمیم اعلام کرد که در راستای ایجاد دلگرمی کارخانه‌داران و تولیدکنندگان دارو در داخل و به منظور بی‌نیازی از واردات دارو، تصمیم گرفته شده برخی از داروهای خاص تا دو برابر افزایش یابد. وی بدون اینکه لیستی از این داروها و قیمت جدید آنها را اعلام کند، حمایت خود را از تولیدکنندگان داخلی دارو ابراز کرد و به منظور خروج کشتی به گل نشسته صنعت دارویی و نشاندن لبخند رضایت بر لبان تعداد انگشت‌شماری از صاحبان صنعت دارویی کشور، سفره خالی بیماران را خالی‌تر کرد و داغی بر پیشانی بیمارانی که به حمایت ویژه دولت و صنعت بیمه نیازمند هستند، گذاشت.
بنظر می‌رسد که این اقدام عجولانه و یکسویه، نیازمند کالبدشکافی دقیق کارشناسان است و اگر به هر دلیلی هم تولیدکنندگان داخلی نیاز به حمایت داشته باشند – که قطعاً دارند – هزینه این حمایت باید توسط دولت و بودجه‌های خاص پرداخت شود نه اینکه بیماران فرسوده‌ای که با بیماریهای سخت، تحت عنوان بیماریهای خاص، دست و پنجه نرم می‌کنند، بیش از این تحت فشار قرار داده شوند.


شایسته است قبل از آنکه مشکلات و اعتراضات این بیماران وضعیت پیچیده‌ای به خود بگیرد، هیات وزیران چاره‌ای برای آنها بیندیشند و آنان را بیش از پیش تحت فشار قرار ندهند.
عنوان بیماریهای خاص، برای اولین بار با شکل‌گیری بنیاد امور بیماریهای خاص به کار برده شد. با تلاش بنیاد امور بیماریهای خاص، اختلالات تالاسمی، هموفیلی، نارسائیهای کبدی و کلیوی تحت عنوان «بیماریهای خاص» به تصویب حمایتی و قانونی رسید ولی علیرغم آنکه این بیماران با سختی و صعوبت درمان دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاست‌های دارویی سال‌های اخیر به جای آنکه درد و رنج مشکلات این بیماری را از دوش آنان بردارد، با کاهش تدریجی سیاست‌های حمایتی و گران کردن داروها، درد بیماران را بیشتر کرده است.