برای صدور داروهای خاص برنامه‌ریزی کنید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد قیمت داروهای خاص دو برابر شده تا تولیدکننده دلگرم شود! وی در توجیه این اقدام تعجب‌آور خود یادآور شد که «چون تولید برخی اقلام داروئی صرفه اقتصادی ندارد، با پنج برابر قیمت از خارج وارد می‌شود. با دو برابر کردن قیمت‌ها، تولیدکنندگان دارو هم دلگرم می‌شوند و از واردات داروی خارجی بی‌نیاز می‌شویم. به ویژه آنکه حتی با 2 برابر کردن قیمت‌ داروهای خاص، باز هم قیمت داروها یک پنجم قیمت داروی وارداتی است».
این شیوه تصمیم‌گیری و توجیه عملکردها، هرگز شایسته مسئولین وزارت بهداشت نیست که برای حل مشکلات خود و رفع و رجوع مشکلات داروئی کشور از جیب بیماران خاص هزینه کنند و ساده‌ترین راه‌حل برای حل و فصل مشکلات مالی تولیدکنندگان داروهای خاص را انتخاب نمایند. ممکن است کسانی سوال کنند که راهکار پیشنهادی برای رفع مشکل و توجیه اقتصادی تولید داروهای خاص چیست؟ اولاً مراکز تصمیم‌گیرنده در دولت، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هستند که بایستی برای حل این مشکلات ریز و درشت چاره‌جوئی کنند و ثانیاً راهکار مناسبی که به نظر می‌رسد اینست که با توجه به توان و ظرفیت علمی تخصصی صنعت داروسازی کشور و اعتبار جهانی تولیدات داروئی ایرانی توصیه می‌شود که وزارت بهداشت و مراکز تصمیم‌گیرنده از جمله بانک مرکزی و سایر بانکها با تخصیص اعتباری برای صنایع داروئی، فرصتی برای تولید انبوه داروهای خاص فراهم سازند که علاوه بر تامین مصرف داخلی داروهای خاص، زمینه‌ای برای صادرات آن فراهم گردد و با صدور همین داروها از مزیت نسبی چندبرابر بودن قیمت مشابه خارجی، استفاده صحیح و به موقعی صورت گیرد. در واقع اگر 5 برابر بودن قیمت.... خارجی داروهای خاص توجیهی برای 2 برابر کردن قیمت همان داروها در تولید داخلی شده، چه بهتر که از مزیت 5 برابر بودن نمونه خارجی برای تولید انبوه، بازاریابی و صادرات همین محصولات خاص استفاده شود تا هم بیماران خاص دعاگو باشند و هم چرخه تولید دارو و با هدف صادرات توسعه یابد.
خوشبختانه با وجود تولیدکنندگان توانمند و دانش فنی – تخصصی موجود، ارکان و الزامات مورد انتظار در اختیار شبکه تولید داخلی چنین داروهائی قرار دارد.
ح.ن.ز