صف‌بندی جدید ارتش سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی درباره آخرین تحولات عملیات نظامی ارتش کشورش علیه کردها در شمال سوریه گفت که نظامیان این کشور در جریان عملیات «چشمه صلح» تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد.
وی افزود: نیروهای تحت فرمان ترکیه کنترل شهر رأس العین و چهار روستا در اطراف آن را به دست گرفته و تل أبیض را نیز محاصره کرده‌اند.
وی مدعی شد که کردهای سوریه از عملیات چشمه صلح حمایت گسترده‌ای داشته‌اند. 
رئیس جمهور ترکیه گفت که در این عملیات تاکنون ۴۴۰ تروریست کشته، ۲۶ تن زخمی و ۲۴ تن دستگیر شده‌اند. وی همچنین از کشته شدن ۲ سرباز ترکیه‌ای ، ۱۶ عضو ارتش آزاد سوریه در این عملیات خبر داد.


صف بندی ارتش سوریه
یک منبع میدانی از انتقال تجهیزات گسترده ارتش سوریه به اطراف شهر منبج در شمال حلب با هدف استقرار در داخل شهر و تحویل گرفتن مناطق و مراکز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داد.
به گزارش ایسنا،‌ این منبع میدانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، ‌این اقدامات براساس توافق حاصله بین روسیه و سوریه از یک سو و روسیه و آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر انجام می‌گیرد.
به گفته این منبع، توافق شامل استقرار یگان‌های ارتش سوریه به همراه سلاح‌های سنگین و متوسط در شهر منبج و برافراشتن پرچم سوریه بر فراز مراکز دولتی داخل شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های منبج است.
منابع سوری گفتند، ارتش سوریه تجهیزات نظامی شامل سرباز و خودروهای زرهی را به اطراف منبج گسیل کرده و این در پی آن است که کردهای سوریه اعلام کردند به دفاع از آنها توجهی نمی‌شود.
این منابع گفتند، ارتش سوریه نیروهای خود را در طول حد فاصل خودش و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر و مراکز دیده‌بانی را بیشتر کرده است.
در این باره مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) گفت: نیروهای نظام سوریه به سمت جبهه منبج در حال پیشروی هستند و این به ما مربوط نمی‌شود.
ارتش سوریه روز شنبه در کرانه‌ رود فرات در مقابل منطقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در حومه شرقی دیرالزور مستقر شد.
امتناع ارتش ترکیه از درگیری 
با ارتش سوریه
روزنامه الوطن سوریه در گزارشی درباره عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردها در شمال سوریه و احتمال مواجهه نیروهای آنکارا و ارتش سوریه نوشت: برخلاف آنچه در مرزهای شمال شرق اتفاق می‌افتد اما آرامش شکننده بر محیط شهر تل رفعت، تحت کنترل ارتش سوریه و محیط منبج، تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) حاکم است.
در همین راستا، کارشناسان نظامی معتقدند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به رغم درگیری‌ها در اطراف این دو شهر، حداقل فعلا این دو منطقه را از تهاجم نیروهایش در شمال سوریه مستثنا کرده است تا بدین ترتیب فضا برای تحمیل «منطقه امن» از طریق تهاجم به مناطق نوار مرزی در منطقه شرق فرات فراهم شود.
این کارشناسان به الوطن گفتند: حمله ترکیه به خاک سوریه در شمال شرق این کشور و اتفاقات رخ داده حاکی از آن هستند که ارتش ترکیه و هم‌پیمانان آن از برخورد مستقیم با ارتش سوریه خودداری می‌کنند.
دردسر اسرای داعش
روزنامه رسمی «الصباح» نوشت: طبق اطلاعات موثق بیش از ۳۵۰۰ تروریست دارای تابعیت عراقی و صدها تن از زندانیان داعش در زندان‌های موقت وابسته به نیروهای قسد در نزدیکی مرزهای ترکیه بازداشت هستند که اکثر آنها در جبهه گروهک‌های تروریستی داعش در سوریه و عراق می‌جنگیدند.
اداره خودمختار کردها در بیانیه‌ای خطاب به جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرد، حمله نظامی ترکیه و مزدورانش به نزدیکی اردوگاه عین عیسی که شامل هزاران خانواده داعشی است،‌ نزدیک می‌شود، برخی بعد از حمله هوایی ترکیه گریخته‌اند و این در راستای حمایت مجدد از احیای داعش است.
اداره خودمختاری کردها از شورای امنیت، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری خواست به مسؤولیت خود عمل کرده و فورا برای ممانعت از وقوع فاجعه وارد عمل شوند، زیرا پیامدهای این فاجعه تنها سوریه را دربرنمی‌گیرد بلکه اگر اوضاع از کنترل خارج شود به دروازه‌های شما نیز خواهد رسید. دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، حدود ۱۰۰ تن از اردوگاه عین عیسی گریخته‌اند که زنان و کودکان اعضای داعش هستند.
چرخش کردها به سمت روسیه
«مظلوم کوبانی» فرمانده نیروهای «سوریه دموکراتیک» روز پنج‌شنبه با ویلیام روباک، معاون نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش دیدار کرد و در این دیدار به شدت از موضع آمریکا درباره حمله ترکیه به شمال سوریه انتقاد کرد. او گفت: شما ما را رها کردید که قربانی شویم. وی تأکید کرد که آمریکا یا باید حمله ترکیه را متوقف کند یا اینکه به کردها اجازه بدهد با نظام سوریه و روسیه توافق کنند تا جنگنده‌های روسی منطقه پرواز ممنوعی را بر فراز شمال شرق سوریه ایجاد کنند.
درهمین حال، لادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با شبکه‌های اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد. پوتین گفت: ما راه دشوار و پیچیده‌ای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه طی کردیم و اکنون تشکیل شده است. امیدواریم که اولین نشست‌های این کمیته طی چند روز آتی برگزار شود.
وی تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملت‌های عربی بازگردد.
پوتین که قرار است از فردا راهی عربستان و امارات شود، تأکید کرد: امارات نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه دارد و این نقش تقویت کننده ثبات است. ما در تماس دائم با امارات هستیم.
وی درباره عربستان گفت: ما برای سفر به عربستان به عنوان پاسخی به سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم. روابط ما با عربستان طی سال‌های اخیر تغییرات ریشه‌ای داشته است. ما عربستان را یک کشور دوست می‌دانیم و روابط خوبی با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داریم.
پوتین نقش مثبت عربستان در سوریه را ستود و گفت: ما به صورت جدی با ترکیه و ایران همکاری می‌کنیم و همگان این را می‌دانند. بدون نقش عربستان در حل و فصل بحران سوریه به هیچ وجه امکان رسیدن به یک رویکرد و دیدگاه مثبت در  این راستا نبود.
پوتین درباره حملات آرامکو گفت: ما چنین اقداماتی را محکوم می‌کنیم و موضع درست هم همین است. این موضع رسمی ماست. از همان آغاز هم این را گفتیم. چنین اقداماتی هیچ نتایجی برای هیچ طرفی نخواهد داشت.
پوتین گفت: ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی است. این کشور فرهنگی عمیق و قدیمی دارد. تمامی کشورهای منطقه می‌خواهند روابط خوبی با هم داشته باشند و هیچ کسی برای درگیری با کشور دیگر تلاش نمی‌کند. می‌دانم که هیچ کسی در عربستان این را نمی‌خواهد در امارات هم همین‌طور. اما اگر بخواهیم دستورکارهای مثبتی داشته باشیم باید این واقعیت را در نظر بگیریم که ما به منافع قانونی شرکایمان توجه می‌کنیم. اینجا نمی‌خواهم به قانونی یا غیرقانونی بپردازم اما باید بگویم که این قدرت بزرگ یعنی ایران از هزاران سال پیش وجود داشته و امکان ندارد که منافع خاص خود را نداشته باشد و باید با احترام با آن‌ها تعامل کرد. برای حل اختلافات باید مذاکره کرد. بدون مذاکره حتی یک مشکل کوچک را هم نمی‌توان حل کرد. من اینجا باید نگرانی عربستان و امارات را درک کنم اما تنها خود این دو کشور می‌توانند مشکلات موجودشان را حل کنند. در رابطه با ما می‌توانیم شرایط لازم را فراهم کنیم. ما روابط خوبی هم با ایران و هم با دوستان عربمان داریم. اگر روابط خوبمان با ایران و جهان عرب را با روابطمان با عربستان و امارات در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم به منافع مشترکی برسیم.