طوفان «هاگیبیس» در ژاپن 26 کشته و ۱۸ مفقود بر جای گذاشت


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، طوفان «هاگیبیس» در ژاپن مناطق مختلف این کشور را تحت تأثیر قرار داده و موجب طغیان رودخانه‌ها شده است. ۲۶ نفر در این طوفان جان خود را از دست داده‌اند، ۱۸ نفر مفقود و بیش از ۱۷۰ نفر مجروح شده‌اند.
جاری‌ شدن سیل در مناطق مسکونی در شهر توکیو موجب شده تا آب در بیمارستان مموریال این شهر به شدت نفوذ کند. کارکنان بیمارستان به همراه خانواده بیماران مشغول پاک ‌کردن گل‌ و لای و خالی‌کردن آب از راهروهای بیمارستان هستند. به گفته یکی از کارکنان قرار است بیماران به بیمارستان دیگری منتقل شوند.
یکی دیگر از کارکنان گفت: مشکل بزرگ این است که سالن غذاخوری که در طبقه همکف واقع شده به زیر آب رفته و بیماران چیزی برای خوردن ندارند.
باد و بارش ناشی از طوفان ‌هاگیبیس، پرخطر‌ترین طوفان سال صبح روز شنبه وارد ژاپن شد. بارش بی‌سابقه و شدید ‌و طولانی بودن مدت زمان، از ویژگی‌های این طوفان است.


مردم ژاپن از چند روز پیش در حالت آماده‌باش هستند و بسیاری از مردم نیز به پناهگاه‌های تعیین شده پناه بردند.
مقامات محلی روز شنبه و با نزدیک شدن طوفان‌ هاگیبیس در هفت استان ژاپن از جمله توکیو، بالاترین سطح وضعیت اضطراری را اعلام کرده بودند.
به گزارش فارس، این طوفان که شدت آن از سال ۱۹۵۸ میلادی بی‌سابقه بوده است وزش باد و بارش‌های شدید را به‌دنبال داشته و موجب رانش زمین و طغیان رودها شده است.
نیروهای امدادی در مناطق مرکزی، شرقی و شمال شرقی ژاپن در تلاش برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان هستند و وزارت دفاع ژاپن هم حدود ۲۷ هزار نفر از پرسنل خود را برای کمک‌های امدادی بسیج کرده است.
شهر «ناگانو» در مرکز ژاپن با بیشترین حجم خرابی‌ها مواجه شده است و طوفان به همراه سیل در این منطقه سبب شده که ارتفاع آب در برخی بخش‌های مسکونی به ۵ متر برسد.
مقام‌‎های دولت ژاپن از حدود شش میلیون نفر از ساکنان جزیره «هونشو» خواسته بودند که منطقه را تخلیه کنند. ایستگاه‌های قطار، مترو و فرودگاه‌ها در بخش‌های زیادی از ژاپن از جمله این جزیره در روزهای شنبه و صبح یکشنبه (به وقت محلی) تعطیل شده بودند.
مقام‌های ژاپن برای مناطقی از توکیو و مناطق مرکزی و شرقی ژاپن هم پیشنهاد تخلیه صادر کرده بودند، اما دیروز این هشدار تخلیه برداشته شد.
وزارت «حمل ‌و نقل، گردشگری، زیرساخت و سرزمین» ژاپن اعلام کرد که حداقل ۴۸ مورد رانش زمین و گل ‌و‌ لای ناشی از سیل در ۱۲ بخش حادث شده و ۹ رودخانه طغیان کرده‌اند.
فرودگاه «هانِدا» در توکیو و اغلب خطوط قطار «شینکاسن» که روز شنبه در نتیجه طوفان بسته شده بودند، دیروز باز شدند البته هنوز هم بسیاری از پروازها به مقصد ‌هاندا و از ‌هاندا به دیگر مناطق لغو هستند. خطوط متروی پایتخت هم همچنان تعطیل هستند.
برخی رسانه‌های ژاپنی هم خبر دادند که برق حدود ۴۲۵ هزار منزل مسکونی در نتیجه طوفان قطع شده است.
بر اساس خبری دیگر، 14هزار خانه نیز با قطع آب مواجه شده‌اند.