افزایش40 میلیارد دلاری ارزش ذخایر گازی ایران

گروه اقتصادی / نامش «ارم» است؛ یعنی بهشت و فردوس. تازه کشف شده و به اندازه 16 سال مصرف گاز شهر 8.7 میلیون نفری تهران، گاز طبیعی در دل خود دارد. این میدان جدید گازی ایران که یکصد و سی و سومین میدان گازی کشور به شمار می‌رود، افق تولید گاز در ایران را وسیع‌تر کرده و 6 دهم درصد به ذخایر گازی کشور افزوده است. 6 دهم درصدی که شاید کم به نظر برسد اما خودش به تنهایی می‌تواند بیش از 10 سال گاز مصرفی کشوری مانند اسپانیا را تأمین کند و علت درصد کم آن، وجود 34 تریلیون متر‌مکعب ذخایر گازی دیگر در کشور است. ایران ۱۳۲ مخزن گازی پیش از این کشف کرده بود که ۱۰۲ مخزن آن هنوز توسعه نیافته است و «ارم» به این آمار اضافه می‌شود. در روزهای اخیر روزنامه ایران خبر اکتشاف این میدان گازی را برای نخستین بار منتشر کرد. اما اگر می‌خواهید «ارم» را بشناسید، جزئیات این میدان مستقل گازی را در ادامه بخوانید. روز گذشته در مراسم امضای قرارداد پروژه لرزه‌نگاری با دو شرکت داخلی، به این موضوع پرداخته شد.
به گزارش خبرنگار ما، ذخیره گاز درجای این میدان 19 تریلیون فوت‌مکعب (540 میلیارد مترمکعب) است که 13 تریلیون فوت‌مکعب آن قابل برداشت است. یعنی 382 میلیارد مترمکعب که رقم قابل توجهی است. این حجم تقریباً معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است. گفته می‌شود که ذخیره گازی این میدان می‌تواند ۱۶ سال نیاز مصرف گاز تهرانی‌ها را پاسخگو باشد و عایدی این میدان ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.
این میدان در جنوب استان فارس قرار دارد. بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف این شرکت، این میدان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج است. این میدان از مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ کیلومتر و پهنای میانگین ۵ کیلومتر تشکیل شده است.
کشف این میدان هم کار آسانی نبوده اما مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت پس از چند سال تلاش به نتیجه رسیده و وجود گاز طبیعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شده است.


گاز این میدان در دالان پایینی، مرغوب، سبک و شیرین است. در نگاهی تخصصی‌تر، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه API ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ PPM و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی سبک و شیرین با درجه API معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۴۵ PPM است که نشان دهنده مرغوبیت این گاز است.
اکتشاف ادامه دارد
آمارها نشان می‌دهد که ۷۵ درصد ذخایر گازی و ۲۰ درصد ذخایر نفتی کشور در ۴۰ سال گذشته کشف شده و ایران با ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت خام در رتبه چهارم و ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین از نظر مجموع منابع هیدروکربوری رتبه اول را در دنیا دارا هستیم. در هفته‌های آینده خبر یک کشف نفتی هم اعلام خواهد شد.
به‌طور کلی حجم اکتشافات نیز نشان می‌دهد این روند شاگرد اولی ایران در دنیا در حوزه منابع هیدروکربوری ادامه دارد. زیرا منابع کشف نشده زیادی در کشور وجود دارد. قرار است شرکت‌های ایرانی نیز به‌طور جدی وارد این بحث شوند و به این منظور روز گذشته مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، قرارداد دو پروژه لرزه‌نگاری را با دو شرکت ایرانی امضا کرد؛ پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی «باشت» با شرکت عملیات اکتشاف نفت و پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی «پانیذ» با شرکت تنکو. پروژه پانیذ، بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی آبی - خاکی کشور است و امید است که به نتیجه برسد.
سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این مراسم، با تأکید بر اینکه تسلیم تحریم‌ها نمی‌شویم، بیان کرد: لرزه‌نگاری‌ها مانند پروژه پانیذ، پیچیدگی‌های زیادی دارد که بر مبنای آن قرار بوده است شرکت‌های خارجی اجرای چنین پروژه‌هایی را عهده‌دار شوند، اما در شرایط حاضر، مدیریت اکتشاف این پروژه‌ها را با همکاری شرکت‌های ایرانی پیش خواهد برد.