وزیر کشور: زائران مدت زمان حضور در عراق را کاهش دهند

عبدالرضا رحمانی‏فضلی گفت: من از همه زائرین خواهش می‏کنم اقامت‏شان در عراق را بسیار کوتاه کنند. اگر همین نسبت ادامه پیدا کند ما در دو، سه روز آخر شاید با بیش از دو میلیون جمعیت که آنجا هستند مواجه باشیم و آنها می‌خواهند برگردند و قطعاً در زمان برگشتن دچار مشکل خواهند شد.
به گزارش فارس عبدالرضا رحمانی‏فضلی وزیر کشور صبح دیروز با حضور در مرکز فناوری و مانیتورینگ ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همین‏طور که در تصاویر و اخبار آمده است به لطف خداوند علی‏رغم تعداد زیاد زائر، بالاترین حد رکورد زائر که داشتیم به سال ۹۶ برمی‏گردد که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند. الان حدود بیش از سه میلیون و ۱۵۰ هزار نفر فقط در سامانه سماح ثبت‏نام کردند.
وی با اشاره به اینکه برخی از هموطنان بدون ثبت‏نام در سامانه سماح به کشور عراق می‏روند اظهار کرد: پیش‏بینی ما از اول این بود که حداقل سه میلیون نفر به عراق خواهند رفت، اما الان تعداد افرادی که از اول ماه محرم تشریف بردند دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و از ماه صفر دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است.
وزیر کشور تصریح کرد: ‌پیش‌بینی ما این است که قطعاً ۳ میلیون نفر را خواهیم گذراند، با توجه به برنامه‏ریزی های صورت گرفته و کمیته‌ای که تشکیل شده یک سال تمام روی این موضوع کار شده است؛ تلاش شده است که امکانات را برای زائران عزیز فراهم کنید.


رحمانی‏فضلی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل‏و‏نقل برای ایام اربعین، خاطر‏نشان کرد: پیش‏بینی ما هشت‏هزار مورد اتوبوس بوده و تعداد ۴الی ۵ هزار کامیون در صورت لزوم افزایش پیدا خواهد کرد این موضوع هم در این‏طرف مرز و هم در آن‏طرف مرز است.
وی بیان کرد: ما نمی‏توانیم تعداد زیادی وسیله به آن‏طرف مرز بفرستیم دلیلش هم روشن است؛ مسیر مهران- کوت - نجف و مسیر بصره - نجف جاده باریک است و مشکلات زیادی دارد. تعداد زائرین هم از ایرانی و عراقی بسیار زیاد است، بنابراین راهی را که باید سه ساعت و نیم الی چهار ساعت و نیم طی کنند بعضی وقت‏ها به ۱۰ ساعت می‌رسد.
رحمانی‏فضلی تصریح کرد: این موضوع منجر می‌شود که سرعت کامیون‏ها و اتوبوس‌ها کاهش یابد و امکان خالی و پر کردن مسافران کم شود؛ هرچه ماشین بفرستیم ترافیک جاده را افزایش می‌دهیم بنابراین خود زائران عزیز و کسانی که در مرز هستند باید مدیریت کنند و بنا به ظرفیت جاده‌ها به آن سمت بروند. به همین دلیل بعضی وقت‌ها مشاهده می‌کنند ۱ الی ۲ ساعت مرزها بسته می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ‏گونه مشکلی در مورد تامین اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون نداریم، گفت: بیش از ۲۵۰۰ موکب را داخل عراق داریم. امکانات، تدارکات و خدمات در حوزه‏های مختلف فراهم است، هیچ‏گونه مشکلی نداریم.
وزیر کشور اظهار کرد: در خصوص آب نیز با توجه به گرمای هوا مشکلاتی بوده و سریعاً رفع شده و در این خصوص هم مشکلی نداریم. من از همه زائرین خواهش می‌کنم اقامت‏شان در عراق را بسیار کوتاه کنند. حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی الان داخل عراق هستند. اگر همین نسبت ادامه پیدا کند ما در دو، سه روز آخر شاید با بیش از دو میلیون جمعیت که آنجا هستند مواجه باشیم و آنها می‌خواهند برگردند و قطعاً در زمان برگشتن دچار مشکل خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه عراقی‌ها بعد‏از‏ظهر اربعین تمام موکب‌هایشان را جمع می‌کنند، گفت: البته پیش‌بینی کرده که موکب‌های ایرانی یکی دو روز بعد از اربعین نیز سرویس‏دهی کنند اما نمی‌تواند به تنهایی این جمعیت را کمک کنند.
رحمانی‏فضلی تصریح کرد: همه دستگاه‌های انتظامی، نظامی، امنیتی هلال‏احمر و صدا‏و‏سیما و بسیاری از دستگاه‏های دیگر هم کارهای خود را انجام می‌دهند و امیدواریم ان‌شاء‌الله زائرین عزیز هم با پیامک‏هایی که برایشان ارسال می‏شود و هم مطالبی که در صدا‏و‏سیما منتشر می‌شود سفر خود را مدیریت کنند و حتماً به توصیه‌ها گوش کنند.
وی بیان کرد: تا الان همراهی مردم و زائرین خوب بوده است. ستاد مرکزی اربعین است ۲۴ ساعته باز است و تمام مسیرها کنترل می‏شود و لحظه به لحظه ترافیک و اتوبوس‌ها در ایران و عراق رصد می‏شود. امیدوارم که ان‏شاءالله با همکاری و کمک همه مشکلات حل شود.
رحمانی‏فضلی گفت: در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه‏، استانداران و تمام مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در حال خدمات‏رسانی هستند. عین این ستاد را در عراق داریم و مسئولیت ستاد با سفارتخانه ما است.
وزیر کشور با تشکر از مردم و مسئولان عراقی اظهار کرد: سه بار با وزیر کشور عراق در یک ماه ملاقات داشتم. همه همکاری مبنی بر این بود که سفر پر‏خیر و برکتی برای زائرین داشته باشیم. حیف است که این مطلب را بیان نکنم که ما بیش از ۴ میلیون نفر را ظرف کمتر از یک ماه بین دو کشور باید جابه‏جا کنیم یعنی از اقصی نقاط کشور ایران بلکه از کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان.
وی اضافه کرد: این کار انصافاً کار سنگینی است، تقاضای من این است که همه کمک کند. صد‏در‏صد ما در انجام این وظیفه نقص‌هایی خواهیم داشت و مشکلاتی خواهد بود، اما بدانند این نقص ها و مشکلات از چشم دوستان ما خارج نیست و کمک می‌کند.
رحمانی‏فضلی گفت: طرح مشکلات و مسائل اگر برای برطرف شدن مشکل باشد خوب است، اما بعضی مواقع عیب‏جویی‏هایی می‌کنند که اگر دو ساعت اینجا بیایند و حجم کار را ببینند یقین می‏دانم که متوجه زحمات می‌شوند.
وی در خاتمه تصریح کرد: دولت، رئیس‌جمهوری و معاون اول پیگیر مسائل اربعین هستند. همه وزرا پای کار هستند. دفتر مقام معظم رهبری از اول همراه ما بودند و کمک و راهنمایی کردند و برخی از هماهنگی‏ها که در سطح حاکمیتی و ملی بوده این کار را برای ما انجام دادند و همه تلاش می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
تبعات و آسیب‌های طرح یک فوریتی نمایندگان مجلس برای برون‏سپاری آموزش زبان‌های خارجی علیرضا صدقی چندصدایی به مثابه یک ضرورت رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان چه خواهد بود؟ گره کور تصمیم‌گیری چرا روزنامه‌نگاران تصمیم به تغییر شغل می‌گیرند؟ جنون نوشتن در چهارراه حوادث «ابتکار» از رواج اجاره ساعتی واحدهای مسکونی گزارش می‌دهد خانه ساعتی چند؟ ریشه کم‏اظهاری مالیاتی وکلا کجاست؟ وکلا زیر تیغ مالیات یک نماینده مجلس: رقبا در ماه‌های منتهی به انتخابات طرح شفافیت را مصادره نکنند «ابتکار» علل و پیامدهای سفر عمران خان نخست‏وزیر پاکستان به ایران را بررسی می‌کند واکنش ظریف به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه امنیت با هجوم به سوریه حاصل نخواهد شد شمخانی با اشاره به حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ: شرارت در آبراه‌های بین‌المللی بدون پاسخ نمی‌ماند وزیر دفاع خبر داد‏ صادرات محصولات نانو به بیش از ده‌ها کشور دنیا توسط ایران وزیر کشور: زائران مدت زمان حضور در عراق را کاهش دهند سلطانی‌فر: حضور بانوان در بازی با کامبوج برای ورزش ایران یک روز تاریخی بود