گزارش همدلی از قربانی شدن کودکان و غیرنظامیان کرد در تجاوز ترکیه به شمال سوریه لالایی مرگ

مبارزه با تروریست یا کودک‌کشی؟
همدلی|نیلوفر شریف‌زاده: با شدت گرفتن خشونت‌ها در شمال سوریه، بسیاری از کودکان ساکن منطقه در خطر جدی آسیب، مرگ و یا ترک اجباری محل زندگی خود هستند.
با پیشروی وضعیت خشونت بار در منطقه، ده‌ها هزار نفر به خصوص در منطقه «راس العین»، مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند که تعداد بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند.
روز پنجشنبه یکی از پایگاه‌های تامین آب شهرستان «راس العین» مورد حمله قرار گرفت. این پایگاه محل تامین آب حداقل 40هزار نفر در شهرستان «حساکه» بوده است. با این حال با توجه به وضعیت جنگی این منطقه هنوز قادر به تعمیر و بازسازی این پایگاه مهم تامین آب نشده اند.


در شهرستان «تل ابید» نیز بنا به گزارشات، دو مدرسه تحت کنترل نظامیان درآمده است. این در حالی است که سازمان UNISEF تاکید دارد که بر اساس حقوق بشر و قوانین بشردوستانه باید از کودکان و مراکز مربوط به آنها از جمله مدرسه‌ها محافظت شود.
پایگاه‌های کمک‌های بشردوستانه در شهرستان‌های «راس العین» و «تل ابید» مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های خود شده اند زیرا بسیاری از کارکنان و داوطلبان آنها از جمله آوارگان جنگی بوده اند. بسیاری از فعالیت‌های حفاظت از کودکان در شهرستان‌های شمال سوریه به حال تعلیق درآمده اند. مدرسه‌ها در این مناطق بسته شده و وضعیت تامین آب بسیار نامناسب است. با تمام این تفاصیر یکی از مراکز کمک رسان سعی کرده است تا حضور خود را با کمک کارکنان و کارگشایان خود در یکی از این شهرها حفظ کرده و به تامین یک ماهه مواد بهداشتی و دارویی برای جمعیت 45هزار نفری زن و کودک بپردازد. با محدود شدن وضعیت این کمک‌ها وضعیت به سرعت رو به وخامت خواهد گذاشت. «ویرجینیا گامب» نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان، هشدار داده است که کودکان گیرافتاده در مناطق جنگی در برابر این درگیری پرخشونت بسیار آسیب پذیرند. با توجه به اینکه کودکان در شمال سوریه به علت وضعیت وخیم امنیتی در شرایط نا به سامانی به سر می برند خواستار این شد که عوامل درگیر این جنگ خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند.وی تاکید کرد که عملیات نظامی باید تحت قوانین بین المللی و با در نظر گرفتن حقوق کودکان و غیر نظامیان انجام شود.وی افزود کشتار و آسیب به کودکان، حمله به مدرسه‌ها و مراکز درمانی و سوءاستفاده از کودکان از موارد نقض شدید حقوق کودکان در شمال سوریه است که مسئولین باید با تمام توان در راه جلوگیری از آن بکوشند.
آوارگی ده‌ها هزار نفر، از جمله کودکان، از زمان شروع این درگیری‌ها
تا هفته گذشته و پیش از حمله نظامی ترکیه در شمال سوریه محل امنی برای مهاجران جنگی به حساب می آمد. سازمان‌های حمایت از حقوق بشر در این مناطق به تامین آب آشامیدنی و غذا و مواد بهداشتی و دارویی بیش از 90هزار آواره جنگی می پرداختند ولی در حال حاضر شهرها و کمپ‌هایی که پناهگاه این مردم شده بودند در خط مقدم جنگی جدید قرار گرفته اند. اکثر آوارگان جنگی که به سمت شهرهای دیگر این کشور سرازیر شده اند در مدارس و ساختمان‌های نیمه ساخت سکنی داده شده اند. به گزارش سازمان ملل 70هزار نفر در شمال سوریه به علت حمله ترکیه به نیروهای کرد موجود در منطقه مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند. کمیته بین‌المللی نجات پیش‌بینی می‌کند که این عملیات موجب آواره شدن ۳۰۰ هزار تن دیگر شود.
واکنش‌ها نسبت به خشونت‌های ترکیه
این فاجعه انسانی در دنیا واکنش‌هایی را نیز با خود به همراه داشته است. کیهان کلهر، کمانچه‌نواز مشهور ایرانی، در اعتراض به حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه و در حمایت از کردهای این کشور کنسرت خود در استانبول را لغو کرد. وی همچنین قطعه پایانی کنسرت خود در لندن را که یک لالایی به زبان کردی بود با نوازندگی و خوانندگی خود به کودکان کرد درگیر جنگ تقدیم کرد. کاوه رضایی بازیکن ایرانی تیم شارلوا بلژیک با انتشار یک ویدئو در اینستاگرام خود به جنگ در شمال سوریه واکنش نشان داد. کریستین رونالدو، ستاره پرتغالی تیم فوتبال یوونتوس نیز در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی ویدئویی منتشر و در آن با کودکان سوری ابراز همدردی کرد.
در این بین اعضای تیم ملی فوتبال ترکیه در بازی انتخابی جام جهانی، رو به دوربین‌ها به رئیس جمهورشان سلام نظامی دادند و از اقدام خشونت آمیز او حمایت کردند. ارتش ترکیه در دفاع از عملیات نظامی خود گفته است که در حال پاک سازی منطقه از وجود تروریست‌ها است. با این حال هرچه بیشتر می گذر این حرکت ترک‌ها بیشتر شبیه به پاک سازی نژادی منطقه با عقب راندن مردمان کرد از شهرها و روستاها می شود. در عوض آنها در حال اسکان دادن عرب‌های سوری در این منطقه هستند که به ترکیه پناهنده شده بودند. در حال حاضر این موضوعی است که نه تنها در بین مردم این کشور بلکه در مجامع بین املل نیز در موضوع بحث است. این طور به نظر می رسد که هدف ترکیه به جای حمایت از پناهندگان جنگی، جلوگیری از مهاجرت آنها به ترکیه و بستن مرزهای خود برای ورود آنهاست.
آمار کشته شدگان در این فاجعه جنگی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما بر اساس گزارشات طی حمله نیروهای ترک حداقل 30 غیر نظامی کشته شده اند که در بین آنها یک نوزاد 9ماهه و سه کودک زیر 15 سال بوده اند. با این حال آمار کشته شدگان در بین نیروهای کرد نیز به نقل از وزیر دفاع ترکیه به 342 نفر نیز رسیده است.
در این جنگ هزاران کودک و زن و غیر نظامی کشته و یا آواره شده و خواهند شد و با توجه به ابعاد گسترده این فاجعه انسانی انتظار می رود پیش از اینکه روند این خشونت و خسارات‌ها وارد مرحله ای برگشت ناپذیر شده و از کنترل خارج شوند مجامع بین المللی هر چه سریع تر و با قاطعیت با آن برخورد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
کمانچه کلهر در مقابل موشک اردوغان نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همدلی: مجلس اول اثرگذاری و اعتماد به نفس داشت «همدلی» نظام پرداخت یارانه در اقتصاد و تاثیر این سیاست‌ها بر اقشار درآمدی مختلف را ارزیابی کرد بنزین باید مشمول مالیات شود نه یارانه شلاق قدرت بر تن نحیف روزنامه‌نگاری محمدمهدی فرقانی در تبیین جایگاه مطبوعات در ایران: بی‌اعتمادی به رسانه‌ها، حاصل بی‌اعتمادی به ساختار قدرت است محمدعلی الستی در تشریح موانع روزنامه‌نگاری امروز ایران: چالش روزنامه‌نگاری امروز عدم حمایت از آزادی بیان و اطلاعات حملات ترکیه با وجود واکنش منفی افکار عمومی و جهان ادامه دارد؛ ایران نگران کردها گزارش همدلی از قربانی شدن کودکان و غیرنظامیان کرد در تجاوز ترکیه به شمال سوریه لالایی مرگ علی تاجرنیا ‪ ویژگی‌های ممتاز مجلس اول چرا از اولین مجلس به نیکی یاد می‌شود؟ دمکراسی ، کارشناسی ، پاکدستی آخرین ستون... علی تاجرنیا ‪ ویژگی‌های ممتاز مجلس اول «کردها» فراموش‌شدگان تاریخ اهمیت و اهداف سفر عمران خان به تهران