بنزین باید مشمول مالیات شود نه یارانه

آلبرت بغزیان- سال‌هاست که یارانه به بخش‌های مختلفی از جمله بنزین، برق، آب و گاز پرداخت شده که به عنوان یارانه پنهان از آن یاد می‌شود. اصطلاح یارانه پنهان به این معناست که این یارانه قابل محاسبه نیست و به طور دقیق مشخص نیست که این مبلغ به دست چه گروه‌هایی می‌رسد.
در واقع یارانه پنهان با هدف کاهش قیمت کالا برای مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و گرنه تولید کننده این یارانه را دریافت می‌کند. پرداخت این یارانه مدت‌هاست که در جریان است و در سال‌هایی که پرداخت این یارانه به تصویب رسید قیمت ارز تا این حد بالا نرفته بود. بعدها با افزایش نرخ ارز فاصله میان قیمتی که بنزین در گذشته به دست مصرف‌کننده می‌رسید در مقایسه با امروز افزایش یافت و مبلغ یارانه نیز کاهش یافت. حالا سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که در برابر این بی‌عدالتی چه اقدامی باید انجام دهیم؟ واقعیت این است که نباید اینطور تصور کرد که یارانه پنهان بیشتر به دست اقشار مرفه جامعه می‌رسد و در این میان دهک‌های درآمدی پایین و متوسط هیچ نفعی از این یارانه نمی‌برند. در این مورد باید با احتیاط بیشتری صحبت کرد. چرا که افزایش قیمت بنزین، برق و حذف یارانه این بخش‌ها آسیب بیشتری به دهک‌های ضعیف جامعه می‌زند و باعث تشدید هزینه‌ این بخش‌ها در زندگی افراد ضعیف خواهد شد.
در کشورهای دیگر وضعیت به گونه دیگری است. در کشورهای ی مانند نروژ و همه اقتصادهایی که متکی بر درآمدهای نفتی هستند درآمد حاصل از فروش نفت به صورت یارانه پنهان به مردم اختصاص می‌یابد.
در کشورهای دیگر که اقتصادشان متکی بر درآمدهای نفتی نیست درآمدهای دولت بیشتر بر پایه مالیات است و دیگر یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد. از سوی دیگر در این کشورها حتی مالیات هم برای مصرف بنزین و دیگر کالاها در نظر گرفته می‌شود و زمانی که بنزین یک دلار خریداری می‌شود به قیمت یک و نیم دلار هم فروخته می‌شود. در چنین کشورهایی زمانی که بنزین ارزان می‌شود مالیات افزایش می‌یابد تا تاثیر کاهش قیمت بنزین در اقتصاد آشکار شود. همچنین در این کشورها زمانی که قیمت بنزین افزایش می‌یابد، مالیات کاهش می‌یابد تا تاثیر گرانی بنزین بر دیگر بخش‌های اقتصادی ملموس نباشد.
در کشور ما نیز باید یک سری اقداماتی انجام شود و وضعیت درآمدهای مالیاتی را ساماندهی کنیم و با احتیاط بیشتری در زمینه حذف یارانه‌های پنهان اقدام کنیم تا اقشار آسیب‌پذر با افزایش نرخ بنزین و دیگر کالاها آسیب بیشتری نبینند. بهترین حالت این است که قیمت بنزین را افزایش دهیم و یارانه این بخش را حذف کنیم و نظارت بیشتری بر روی قیمت‌ها داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
کمانچه کلهر در مقابل موشک اردوغان نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همدلی: مجلس اول اثرگذاری و اعتماد به نفس داشت «همدلی» نظام پرداخت یارانه در اقتصاد و تاثیر این سیاست‌ها بر اقشار درآمدی مختلف را ارزیابی کرد بنزین باید مشمول مالیات شود نه یارانه شلاق قدرت بر تن نحیف روزنامه‌نگاری محمدمهدی فرقانی در تبیین جایگاه مطبوعات در ایران: بی‌اعتمادی به رسانه‌ها، حاصل بی‌اعتمادی به ساختار قدرت است محمدعلی الستی در تشریح موانع روزنامه‌نگاری امروز ایران: چالش روزنامه‌نگاری امروز عدم حمایت از آزادی بیان و اطلاعات حملات ترکیه با وجود واکنش منفی افکار عمومی و جهان ادامه دارد؛ ایران نگران کردها گزارش همدلی از قربانی شدن کودکان و غیرنظامیان کرد در تجاوز ترکیه به شمال سوریه لالایی مرگ علی تاجرنیا ‪ ویژگی‌های ممتاز مجلس اول چرا از اولین مجلس به نیکی یاد می‌شود؟ دمکراسی ، کارشناسی ، پاکدستی آخرین ستون... علی تاجرنیا ‪ ویژگی‌های ممتاز مجلس اول «کردها» فراموش‌شدگان تاریخ اهمیت و اهداف سفر عمران خان به تهران