کمانچه کلهر در مقابل موشک اردوغان

عادل جهان‌آرای-روزنامه‌نگار- وقتی می‌نشینی پای هنرنمایی کیهان کلهر و با صدای ساز ایرانی کمانچه او سِحر می‌شوی و غرور ایرانی‌ات شکوفا می‌شود و به این فرزند ایران که با نغمه‌هایی که از زبان کمانچه‌اش بیان می‌شود، شخصیت، منش، تاریخ و هویت ایرانی تو را در اقصا نقاط گیتی فرایاد جهانیان می‌آورد، نمی‌توانی با غم‌ها و شادی‌هایش همذات‌پنداری نکنی. نمی‌توانی غم او را غم خود ندانی. هنرمندی که غم مردم نخورد، غم مظلوم نخورد، هنرمند نیست. وظیفه کلهر شاد کردن بشریت است، پس جهان را شاد می‌کند، اما کلهر می‌داند که در سپهر سیاست دست‌هایی هستند که می‌خواهند به جای شادی، مجالس عزا و بلا را برای بشریت تدارک ببینند. پس نه کلهر خاموش می‌شود که خاموشی سزای او نیست و نه کمانچه‌اش گیسو در هم می‌کشد و لب فرو می‌بندد.
کیهان کلهر وقتی آهنگی را خلق می‌کند یا نوا و نغمه‌ای از سرزمین مادری خود را با زبان کمانچه‌اش سر می‌دهد، زبان ملت و کشور خود است. او هر جا که می‌رود هویتی تام و تمام از سرزمین مادری از ایران بزرگ و تاریخی دارد. او با نام ایران هویت می‌یابد و برای این هویت غرورانگیزش به جد سعی و کوشش می‌کند. حال او با نام همین هویت و همین سرزمین و همین زبان و فرهنگ، در گوشه‌ای از این زمین، فریاد صلح‌خواهی و تظلم‌خواهی سر می‌دهد. برای کودکان کرد سوریه لالایی می‌خواند. هنر برای سیاست نیست، می‌تواند بر سیاست و بر ستم و جور و جولان قدرتمندان باشد. کلهر و ساز او، هیچ سازشی با جنگ‌طلبان و جاه‌طلبان ندارند. سلاح او این بار نغمه‌ها و آهنگ‌هایی است که از دامن مادر کرد خود فراگرفت و آن را در مقابل موشک‌های اردوغان گرفته است تا کودکان زیبای کرد را به خاک و خون نکشاند. کمانچه و حنجره کلهر که شادی را در جهان به مردم هدیه می‌دهند، این بار آمده‌اند که از مردم جهان بخواهند از کودکان و زنان و مردان بی‌دفاع کرد سوریه حمایت کنند و مانع پیشروی بیش از پیش ستمگران به عرصه حیات بشری و خصوصا مردم کرد شوند. شادی مردم هیچ‌گاه خوشایند جنگ‌طلبان نیست و این بار کمانچه کلهر آمده است تا ضمن انتشار شادی، ثابت کند که موسیقی می‌تواند کمر موشک و توپ و تانک را خم کند و بشکند.
کلهر نیک می‌داند که «عشق و موسیقی هیچگاه به سیاست آلوده نخواهد شد، اما در برابر ظلم و ستم و پاک‌سازی نژادی علیه هیچ قوم و ملتی سکوت نخواهد کرد. ساز، تنها سلاحم این شب‌ها به یاد روژآوا کوک و دستم بر ماشه است. روزها و شب‌های سخت ما مردم کرد تمام نشده، همان‌طور که طاقت و استقامت و رزمندگی‌مان تمام نخواهد شد».
سایر اخبار این روزنامه
کمانچه کلهر در مقابل موشک اردوغان نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همدلی: مجلس اول اثرگذاری و اعتماد به نفس داشت «همدلی» نظام پرداخت یارانه در اقتصاد و تاثیر این سیاست‌ها بر اقشار درآمدی مختلف را ارزیابی کرد بنزین باید مشمول مالیات شود نه یارانه شلاق قدرت بر تن نحیف روزنامه‌نگاری محمدمهدی فرقانی در تبیین جایگاه مطبوعات در ایران: بی‌اعتمادی به رسانه‌ها، حاصل بی‌اعتمادی به ساختار قدرت است محمدعلی الستی در تشریح موانع روزنامه‌نگاری امروز ایران: چالش روزنامه‌نگاری امروز عدم حمایت از آزادی بیان و اطلاعات حملات ترکیه با وجود واکنش منفی افکار عمومی و جهان ادامه دارد؛ ایران نگران کردها گزارش همدلی از قربانی شدن کودکان و غیرنظامیان کرد در تجاوز ترکیه به شمال سوریه لالایی مرگ علی تاجرنیا ‪ ویژگی‌های ممتاز مجلس اول چرا از اولین مجلس به نیکی یاد می‌شود؟ دمکراسی ، کارشناسی ، پاکدستی آخرین ستون... علی تاجرنیا ‪ ویژگی‌های ممتاز مجلس اول «کردها» فراموش‌شدگان تاریخ اهمیت و اهداف سفر عمران خان به تهران