حافظ مردمی‌ترین شاعر ایرانی است



گروه فرهنگی/سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در آیین بزرگداشت روز حافظ از 17 مهرماه به شیراز سفر کرد و طی سه روز دیدارهایی با هنرمندان و صاحبان فرهنگ این استان داشت. او در خلال برنامه‌های خود در سفر به مرودشت با خانواده شهید مصیب درستکار دیدار و گفت‌و‌گو کرد و در ادامه سفرش در جمع خبرنگاران استان فارس برنامه‌های سفر سه روزه خود را تشریح کرد. دکتر صالحی یکی از دستاوردهای مهم سفرش را امضای تفاهمنامه با استاندار فارس دانست و افزود: «این تفاهمنامه در ادامه برنامه‌های قبلی، در سفر به ۱۵ استان کشور و امضای تفاهمنامه با استانداران صورت گرفته است و ماحصل آن تاکنون هزار میلیارد تومان تفاهمنامه با استان‌ها بوده است». صالحی ارزش ریالی تفاهمنامه با استان فارس را ۹۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و در تشریح مفاد آن بیان کرد: «بخش اول مربوط به حوزه‌ زیرساختی با ۶۹۱ میلیارد ریال اعتبار است که اهم این موارد مربوط به تکمیل یا تأسیس زیرساخت‌های فرهنگی می‌شود. بر این اساس، مقرر است ۱۷ کتابخانه، ۸ مجتمع فرهنگی، ۲ نگارخانه و یک سینما طی دو سال ساخته یا تکمیل شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «هرگاه دستگاه مسئول، مجوز برنامه‌ای فرهنگی و هنری را صادر کرد و مسیرهای تعیین‌شده طی شد، دیگر دستگاه‌ها در استان‌ها باید از آن تصمیم دفاع کنند و به آن احترام بگذارند؛ در غیر این صورت چندگانگی در دراز مدت به ضرر همگان است.»
حافظ، مردمی‌ترین شاعر ایران است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این سفر استانی با بیان اینکه حافظ مردمی‌ترین شاعر ایران است، گفت: «‌بخشی از ماندگاری حافظ به‌دلیل آن است که جامعه ایرانی احساس نمی‌کند با حافظ شعر می‌خواند، بلکه احساس می‌کند با حافظ شعر می‌سراید. چون در تولید معنای فرآوری شده آن مشارکت دارد و آنجاست که حافظ در روح شاعرانه ایرانی جریان پیدا می‌کند.» دکتر صالحی شامگاه جمعه در آیین بزرگداشت روز حافظ در شیراز افزود: «حافظ را از زاویه‌های مختلف می‌توان مورد توجه قرار داد و هر زاویه‌ای می‌تواند منظره تازه و جدیدی بگشاید. گام‌هایی که حتماً گام‌های پسینی خواهد داشت.» صالحی افزود: «بزرگان و شاعران زیادی داشته‌ایم؛ اما می‌توان گفت حافظ مردمی‌ترین شاعر ایران است و حافظ در حافظه مردم همانند گل بهاری، ‌تر و تازه است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «هنوز که هنوز است در حوزه نشر و انتشار دیوان حافظ هر سال ده‌ها دیوان با تیراژهای مختلف منتشر می‌شود و فضای مجازی نیز مجال‌های جدیدی برای مراجعه به حافظ ایجاد کرده است.» صالحی افزود: «به نظر می‌آید حافظ به خودآگاهی ما کمک می‌کند؛ تن‌آگاهی و کالبد‌آگاهی سهل و آسان است و در کنار آینه‌ای ایستادن یا به آزمایشگاهی رفتن این کار میسر می‌شود اما خود‌آگاهی کار راحتی نیست؛ بلکه کار سختی است و حافظ به ما کمک می‌کند خودمان را در آینه او ببینیم، بشناسیم و کشف کنیم.» صالحی افزود: «ما مردم ایران در طول ۱۴ قرن یا چندین هزار سال در معبر دردها و رنج‌های داخلی و بیرونی بودیم و هنوز هم هستیم. حافظ سنگ صبور دردها و رنج‌های ماست، ما در فضای حافظ دردهایمان را می‌گوییم و رنج‌هایمان را می‌سراییم و آرامش می‌گیریم و امید پیدا می‌کنیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «وقتی اروپا و غرب از قرن ۱۷ با حافظ آشنا شدند، این آشنایی را حفظ کردند؛ چراکه حافظ جویباری است که تا امروز و فرداها تداوم می‌یابد.»
 صالحی همچنین با اشاره به دویستمین سال انتشار دیوان شرقی و غربی گوته آلمانی افزود: «این اثر در دوره پختگی او منتشر شد. به نظر می‌آید جاذبه حافظ را در حافظه جهانی همچون حافظه داخلی باید بیش از پیش بشناسیم و به آن ارج نهیم. به یکی از مؤثران این اتفاق که گوته است می‌توان احترام و تکریم مضاعف گذاشت، چرا که او در گسترش معنا و نگاه حافظ به نگاه جهانی تأثیر زیادی داشته است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: «در دویستمین سالگرد انتشار دیوان شرقی و غربی، می‌توان بابی را که گوته بین حکمت شرقی و غربی و بین حافظ و جهان انسانی گشود، بیش از گذشته واکاوی کرد.»