دردسرهای ترافیک پزشکی در «احمدآباد»

ترافیک و نبود جای پارک خودرو، یکی از مشکلات قدیمی و دردسرهای جدی شهروندان و مسافران در هنگام مراجعه به مطب‌ها و مراکز پزشکی خیابان احمد آباد مشهد است.
 آن طور که معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به خبرگزاری فارس اعلام کرده است، مصوبه ای برای حل مشکل ترافیک در این منطقه به تصویب شورا رسیده بود که با اقدام نظام پزشکی ابطال شد.
خلیل ا... کاظمی در این باره گفت:یک لایحه به شورای شهر مشهد دادیم مبنی بر این که اگر منزل مسکونی تبدیل به مطب شد، با گرفتن مبلغی به عنوان جریمه از پزشکان، موضوع را مدیریت کنیم تا در زمان مراجعه برای پروانه اطلاعات صحیح به شهرداری بدهند اما سازمان نظام پزشکی، پس از تصویب، آن را در دیوان عدالت اداری ابطال کرد. وی افزود: یکی ازمشکلاتی که در بحث ترافیک خیابان احمدآباد وجود دارد و آن را بغرنج کرده، قانونی است که بر اساس آن پزشکان می‌توانند در کاربری‌های مسکونی هم مطب ایجاد کنند، همین موضوع باعث شده زمانی که پزشکان، برای پروانه مراجعه می‌کنند درخواست پروانه مسکونی داشته باشند، ما هم بر اساس پروانه مسکونی به آن ها پاسخ می‌دهیم و زمانی که آن ملک را تبدیل به مطب می‌کنند، مشکلاتی از قبیل جای پارک، ترافیک و نبود سرویس بهداشتی برای مراجعان پدید می‌آید.
 وی به اقدام عملی شهرداری هم در این‌باره اشاره و اظهار کرد: لایحه ای که در این زمینه به شورای شهر دادیم، بعد از تصویب در شورای شهر مشهد، سازمان نظام پزشکی آن را در دیوان عدالت اداری ابطال کرد و الان همان روال بیمار وجود دارد، یعنی پزشکان از شهرداری پروانه مسکونی می‌گیرند اما تبدیل به مطب می کنند، ما هم می‌دانیم اما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم کاری بکنیم.


کاظمی به هدف و محل مصرف این جریمه‌ها هم اشاره کرد و گفت: جریمه سنگینی که برای پزشکان متخلف در نظر گرفته بودیم به این دلیل بود که از طرفی اثر بازدارندگی داشته باشد و از سوی دیگر برای احداث پارکینگ و زیرساخت‌هایی از این قبیل هزینه شود تا مراجعان و مردم آن منطقه کمتر دچار زحمت شوند.
وی تصریح کرد: نظام پزشکی باید محدودیتی برای صدور پروانه مطب در منطقه پرترافیک شهر مانند خیابان‌های عارف، پرستار و محتشمی در نظر بگیرد تا از گسترش بیشتر این مشکل جلوگیری شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد هم در این زمینه به فارس گفت: سازمان نظام پزشکی و همکاران پزشک از اختصاص کانون‌هایی برای ایجاد مطب و ارائه خدمات پزشکی برای کاهش ترافیک در خیابان احمدآباد استقبال می‌کند، ما هم پیشنهادهای زیادی را برای حل این معضل ارائه کرده‌ایم. علی بیرجندی نژاد افزود: لازم است شهرداری شرایط لازم را برای این موضوع در نظر بگیرد، شهرک دانش و سلامت در تملک دانشگاه علوم پزشکی است و بعید می‌دانم این ملک را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند، در عین حال اگر شرایط واگذاری داشته باشد سازمان نظام پزشکی از آن استقبال می‌کند.
وی به تاثیر مراکز درمانی بزرگ و متعدد در محدوده خیابان احمدآباد بر ترافیک این منطقه هم اشاره و اظهار کرد: دو مرکز درمانی یعنی بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) در حوالی میدان تقی آباد و ابتدای خیابان احمدآباد قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود پزشکان به دلیل وابستگی به خدمات داخل این دو مرکز، اقبال بیشتری به این محدوده شهر داشته باشند.
بیمارستان‌های 17شهریور، مهر و پاستور هم در همان حوالی هستند که خود این موضوع هم مزید بر علت و باعث بروز مشکلاتی مانند ترافیک و نبود جای پارک برای خودروها می‌شود که مدیریت شهری باید برای آن هم چاره ای بیندیشد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هم  با اشاره به مشکل ترافیک در خیابان احمدآباد مشهد، گفت: زمانی که این قانون وضع   و اجازه تاسیس مطب در ساختمان‌های با کاربری مسکونی به پزشکان داده شد، منازل معمولا یک یا دو طبقه و دارای حیاط بودند و به این شکل متراکم و آپارتمانی نبود، قاعدتا مشکلاتی از این قبیل هم ایجاد نمی‌کرد، الان این موضوع نیاز به وضع قوانین جدید دارد.