«برادری» در سایه سار اربعین

 ترسول-غروبی-مسلمی | یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده اما شور و حال حماسه از چند هفته قبل برپا شده و بسیاری خود را مهیای مشارکت در آن کرده اند. عاشقان اباعبدا... خوب می دانند که زیارت اربعین تنها یک مراسم عزاداری نیست، بلکه حماسه وحدت و همدلی مسلمانان و به ویژه ملت و دولت ایران و عراق است. دو کشور همسایه که طی سال های اخیر پیوند برادری شان مستحکم تر از قبل شده خوب می دانند که همین وحدت و همدلی است که دشمنان مشترک شان را بیش از همیشه ناراحت و عصبانی کرده است. البته این عصبانیت تنها در حرف باقی نمانده و به عمل نیز کشانده شده است. فضاسازی ها و شایعه پراکنی ها برای ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر، از جمله اقدامات سال های اخیر دشمنان ایران و عراق بوده، راهبردی که خوشبختانه با هوشیاری مردم دو کشور ناکام مانده است. در آستانه اربعین حسینی و برپایی حماسه ای دیگر، پای صحبت جمعی از فعالان فرهنگی و هنری استان نشستیم تا برایمان از اهمیت این رویداد بین المللی و همچنین آثار مهم افزایش همدلی مردم ایران و عراق بگویند.
 
تبادل فرهنگ میزبانی بین ایرانی ها و عراقی ها
حجت الاسلام والمسلمین «هادی صاحبقرانی گلستانی»، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درخصوص تاثیرات روابط مثبت ایران و عراق می گوید: فرهنگ میزبانی در زیارت و پیاده روی اربعین، تماما به عشق اهل بیت (ع) است و مردم کشور ما نیز میزبانی از زائران حرم مطهر امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر را با همین احساس انجام می دهند. وحدت و اتحاد دو ملت ایران و عراق در پیاده روی اربعین و دهه آخر صفر،  بسیار مهم و موثر است، مردم ما هم تبادل فرهنگی می کنند و نمونه آن موکب های ترکیبی ایرانی و عراقی است که در مسیر راهپیمایی اربعین برپا می شود و مردم دو کشور در این موکب ها تلاش می کنند تا خدمات خوبی به زوار امام حسین (ع) ارائه دهند و این کار ترکیبی واقعا زیباست و باعث می شود در ایام زیارتی شهادت امام رضا (ع) و دهه آخر صفر که پیاده روی به سمت مشهد الرضا (ع) را داریم، شاهد میزبانی ترکیبی دو ملت باشیم.
 


طرح هنرمند مشهدی برای بزرگداشت شهدای عراقی مدافع حرم
«احمد منصوب»، هنرمند نقاشی که بیشتر تصاویر نقش بسته از شهدا بر دیوارهای شهر مشهد با دستان او خلق شده است هم می گوید : امسال تصمیم دارم در مسیر نجف اشرف تا کربلا، چهره حدود 15 شهید مدافع حرم عراقی را که خانواده گران قدر آن ها در ایام اربعین از موکب داران و میزبانان زوار اباعبدا... (ع) هستند، به تصویر بکشم و در حدود هشت روزی که در این مسیر حضور دارم، این آثار را در مکان های مناسب برای مردم به نمایش بگذارم. این کار را به نیت قدردانی از این شهیدان والا مقام و خانواده های شان که باعث امنیت ما برای زیارت از حرم اهل بیت (ع) شدند و با هدف نزدیک تر شدن قلب های ملت های مسلمان، به ویژه ملت ایران و عراق انجام می دهم. به نظر من، وحدت، همدلی و تالیف قلوب ملت های مسلمان، بسیار مهم و ارزشمند است، چرا که شاهدیم جبهه استکبار، چه تصمیمات محکمی دارند و چگونه ما را تحریم می کنند، پس امت اسلام هم قطعا باید محکم و واحد باشند تا نقشه های دشمن، نقش بر آب شود و عزت، امنیت و اقتدار امت اسلام حفظ شود.
 
مهربانی و محبت مردم ایران و عراق در مقابل تلاش دشمنان برای فتنه انگیزی
«رویا حیدرزاده» رئیس بسیج جامعه زنان خراسان رضوی نیز با اشاره به دو بعد فردی و اجتماعی زیارت اربعین می گوید: در بعد اجتماعی زیارت اربعین، نمایش اقتدار و وحدت امت اسلامی مطرح است که با حضور گسترده امت اسلامی و اقلیت های مذهبی بر سفره مهر امام حسین (ع) تعریف می شود. دشمنان ما هم به دنبال فتنه انگیزی بین جوامع مسلمان و از بین بردن این اقتدار و وحدت هستند. آن ها، چهره ای غیرواقعی و زشت از  اسلام را به جهانیان نشان می دهند که ما در اربعین حسینی، برعکس این تصویر معاندانه را به جهان ارائه می دهیم. در پیاده روی اربعین، چیزی که دیده می شود، تماما مهربانی و محبت است، فرقی نمی کند که زائر اربعین از کدام مذهب باشد، میزبانان از همه زائران با مهربانی پذیرایی می کنند. امروزه حضور مردان، زنان و خانواده ها را در پیاده روی اربعین شاهد هستیم که موج عشق و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) را نشان می دهد و چنین عظمتی را با هیچ ابزار تبلیغ و برنامه ای نمی شود ایجاد کرد.
 
باور داریم که «حب الحسین یجمعنا»
«مصطفی صداقت» پیش کسوت دفاع مقدس نیز گریزی به روزهای جبهه و جنگ و هشت سال جنگ تحمیلی می زند و از عشق به کربلا در دل رزمندگان می گوید: ما در معنا، دفاع مقدس را ادامه عاشورا می دانستیم و به همین دلیل «لبیک یا حسین(ع)» جزو شعارهای معرفتی و پیشانی نوشت های رایج شب عملیات بود. ما در دفاع مقدس می خواستیم راه به کربلا باز کنیم، نه فقط به عنوان قطعه ای از جغرافیای کشوری که به کشور ما تجاوز کرده است، بلکه می خواستیم نگاه و رفتار خودمان را با تاریخ مجاهده و حق طلبی، گره بزنیم. امروز هم با همین اعتقاد و معرفت به کربلا می نگریم و نگاهمان به اربعین و راهپیمایی آن، با همان قاعده سربندهای «لبیک یا حسین(ع)» شهدا تعریف شده است و خودمان را مخاطب «هل من ناصر ینصرنی» اباعبدا...(ع) می دانیم. امروز هم آن صدای یاری خواهی را بلند می دانیم و می شنویم و احساس تکلیف می کنیم که با رفتن به این راهپیمایی، خط شهدا را در مبارزه با باطل، ادامه دهیم. در نگاه وارثان شهدا، راهپیمایی اربعین، یک نوع مبارزه علنی، نرم و اثرگذار با جبهه باطلی است که می خواهد راه و رسم حسین(ع) را از رونق بیندازد و با اهداف حسینی به ستیزه برخیزد. راهپیمایی اربعین، راهبردی هم دارد که آن وحدت و همدلی ارادتمندان حسینی در همه کشورها از جمله میان دو ملت ایران و عراق است.
 
باید از نگاه ها و مولفه های اختلاف برانگیز پرهیز کرد
«محسن نصرپور» مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی، همایش پرشکوه و جهانی اربعین حسینی را تصویری از عظمت، وحدت و قدرت  اسلام و تشیع توصیف می کند و می گوید: این همایش عظیم، ریشه در فرهنگ ایثار و شهادت و حماسه ارزشمند عاشورای حسینی (ع) دارد. سال هاست نظام سلطه جهانی و ایادی منطقه ای آنان، هجوم همه جانبه ای را با هدف تفرقه اندازی میان مسلمین جهان اسلام و منطقه شکل داده اند اما همایش عظیم اربعین حسینی (ع)، توانسته است در مقابل این فتنه ها، تصویری پرشور از همبستگی و اقتدار مسلمین، حتی با حضور محبان اهل بیت(ع) از دیگر ادیان ومذاهب ارائه کند و نمادی پرشکوه از قدرت جریان مقاومت، ایثار و شهادت در منطقه باشد. جریان سلطه همواره سعی کرده است این اقتدار و همگرایی پرشکوه را تضعیف و از انعکاس عظمت آن و انتشار پیام و محتوای دینی، ارزشی و انقلابی آن جلوگیری کند. از مصادیق بارز این رفتار هم می توان به ایجاد فتنه برای تخریب روابط دو ملت شریف  ایران و عراق، اشاره کرد. برای حفظ وحدت و تقویت آن، باید از نگاه ایرانی –  عراقی یا ایرانی- عربی  و مولفه های مختلف اختلاف برانگیز، پرهیز کرد و شور و شوق مردم دو کشور برای خدمت به زائران اباعبدا... الحسین(ع)را به تصویر کشید.
 
دوستی ها، 2 ملت را بیمه می کند
«عباس شیخ الاسلامی» مدیرعامل شبکه جامع دانشگاه های خراسان رضوی نیز اجتماع اربعین را عظیم ترین نماد وحدت میان مسلمانان برمی شمرد و  می گوید: اگر چه دو کشور ایران و عراق، سال ها با هم در جنگ بودند اما ما معتقدیم که این صدام دیکتاتور بود که به ما حمله کرد و مردمش با او موافق نبودند. امروز مردم و دولت های ایران و عراق بسیار به هم نزدیک شده اند و میزبانی بی نظیری که مردم عراق در اربعین از ما دارند، واقعا موجب شرمندگی می شود. متاسفانه شاید برخی حرف های نامربوطی هم بزنند که مایه اختلاف شود اما باز هم وقتی به پیاده روی اربعین می رویم می بینیم که مردم عراق، حتی خانه و غذای سر سفره خود را با کمال میل در اختیار زائران ایرانی می گذارند. این صحنه دوستی، دو کشور را بیمه می کند تا حادثه تلخ جنگی که رخ داد، دیگر برای ایران و عراق و دیگر کشورهای اسلامی، اتفاق نیفتد. با تدبیری که حاکمیت ها و دولت های دو کشور انجام می دهند، این وحدت ملت ها در حال تقویت است و می شود آینده بهتری را پیش بینی کرد.
 
حرم های مطهر،  زمینه ساز وحدت و همدلی
«سید مهدی طباطبایی» رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان رضوی، روابط دوستانه مردم ایران و عراق را از نسل های قبل یادآوری می کند و می گوید: ایران و عراق، دو کشور دوست و همسایه هستند و روابط مردم این دو کشور، از قدیم به خاطر وجود مقدس اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، همراه با وحدت و همدلی بود.  یکی از کارهای خوبی که تقویت کننده وحدت میان دو ملت بوده، بازسازی عتبات و حرمین شریف اهل بیت (ع) در کشور عراق توسط مردم کشور ماست که به دلیل  عشق و ارادتی که به خاندان اهل بیت (ع) دارند، این کار را انجام داده اند. در پیاده روی اربعین نیز موکب های مردم عراق، از زائران امام حسین(ع) و به ویژه زائران ایرانی، پذیرایی و تکریم می کنند و همین فرهنگ میزبانی در ایام دهه آخر صفر توسط مردم ایران و شهر مشهد تکرار می شود و مردم ما از هیچ  تلاشی برای کمک به زائران علی بن موسی الرضا( ع) دریغ نمی کنند. همه این رویدادها و تلاش های مردمی، نشانه همدلی مردم ایران و عراق بر پایه اعتقادات دینی و عشق به اهل بیت (ع) است.
 
حزب بعث دشمن ما بود، نه مردم مهمان نواز عراق
«فرهاد عظیما» کارگردان و نویسنده مشهدی که با پویانمایی «نبرد خلیج فارس» و نمایش اقتدار کشورهای اسلامی، نامش پرآوازه شده و دشمنان ایران اسلامی را هم عصبانی کرده است، می گوید : چند وقتی است که باز هم دشمنان، بیشترین حملات را علیه عراق و ایران شروع کرده اند و مثلا می گویند «عراق سال ها با ایران جنگید اما امروز ایرانی ها به پیاده روی اربعین می روند و پول های شان را در جیب عراقی ها می ریزند». آن ها از زمان های قدیم تلاش می کردند فضای نژادپرستی را بین دو ملت حاکم کنند اما مردم ما، این نکته را می دانند که در زمان جنگ، حزب بعث دشمن ما بود، نه مردم عراق.  امروز می بینیم که مردم عراق به خاطر عشق به امام حسین(ع)، پای زائر ایرانی را تیمار می کنند و می بوسند، زائران ایرانی و عراقی در این راهپیمایی، کارهایی برای هم انجام می دهند که پدر برای پسرش نمی کند، چه برسد به مردمی که بین کشورهای شان در گذشته جنگ بوده است.