عصبانیت وزیر خارجه آمریکا از عدم تصویب کنوانسیون پالرمو

  سرویس سیاسی-با پایان مهلت رسیدگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو رد شد.
رد لایحه پالرمو
مجلس شورای اسلامی پس‌ازآنکه در تاریخ 3/7/97، لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته ملی (پالرمو) را با اعمال اصلاحاتی به تصویب نهایی رساند، آن را به شورای نگهبان ارسال کرد. شورای نگهبان هم دو هفته بعد (18/7/97) این مصوبه را رد و آن را خلاف بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص داد.
به گزارش نسیم، علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ در نامه‌ای به رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مذکور را به دلیل اصرار مجلس برای بررسی به مجمع تشخیص فرستاد.


بر اساس ماده الحاقی- ۲۵ مکرر آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که طبق اصل ۱۱۲ قانون اساسی به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده، فرصت این مجمع در خصوص اظهارنظر درباره مصوبات مجلس که نظر شورای نگهبان را تأمین نکرده است، تا سه ماه کاری است و در موارد ضرورت قابل تمدید بوده اما مدت نهایی اظهارنظر حداکثر تا یک سال خواهد بود و درصورتی‌که تا پایان یک سال نظر مصلحتی مجمع ابلاغ نشود، نظر شورای نگهبان مورد تأیید خواهد بود.
اکنون فرصت یک‌ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه پالرمو (یعنی تاریخ 18/8/98) به پایان رسیده است؛ به عبارتی نظر شورای نگهبان مبنی بر رد این لایحه قطعی شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام، صلاحیت اظهارنظر در خصوص این لایحه را ندارد. ازاین‌رو می‌توان گفت که پیوستن به کنوانسیون پالرمو در نظام قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران رد شده است.
خشم مایک پمپئو
بعد از اخبار و گزارش‌های مربوط به رد لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در ایران بود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به تصویب نشدن کنوانسیون پالرمو در ایران واکنش نشان داد.
وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در پیامی در توییتر نوشت: «اگر ایران در مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پایبندی به استاندارهای ضدپولشویی جدی است، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به‌صورت فوری تصویب کند.»
 وی در ادامه مدعی شد که اقدامات مخرب ایران تهدیدی برای امنیت جهانی به شمار می‌آید.
وزیر خارجه آمریکا همچنین شامگاه جمعه ۱۹ مهرماه در پیامی در توییتر گفت که اعزام نیرو و منابع نظامی از سوی ایالات‌متحده به عربستان سعودی، برای افزایش توان دفاعی و کمک به احیای بازدارندگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران است.
مایک پمپئو در ادامه افزود: رژیم ایران باید به‌طور بنیادین رفتار خود را تغییر دهد و مانند کشوری عادی رفتار کند، یا این‌که می‌تواند نظاره‌گر فروپاشی اقتصادش باشد!
گروه ویژه اقدام مالی طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود، ایران تا اکتبر ۲۰۱۹ فرصت دارد از استانداردهای این گروه پیروی کند یا با مقررات بازرسی دقیق برای تمام گروه‌های مالی با توجه به شاخه‌ها و شعبه‌های آنها در ایران روبه‌رو می‌شود. این اطلاعیه در بحبوحه افزایش درگیری‌ها در منطقه منتشر شد.
شایان‌ذکر است که 18 ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و اروپا نیز برای تحقق تعهداتش اقدامی انجام نداده است. آنها با ارائه پیشنهاد اینستکس و وعده توخالی تزریق پول به آن درنهایت اعلام کرده‌اند که اجرای کانال مالی INSTEX زمان‌بر است. بااین‌حال زمانی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان در اوایل ماه جاری در نیویورک به سر می‌بردند، سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای با لحنی گستاخانه و طلبکارانه تأکید کردند که ایران باید دستورات FATF ازجمله تصویب لوایح پالرمو و CFT را در اسرع وقت انجام دهد!
بر اساس گزارش رسانه‌ها، در حالی جلسه گروه ویژه اقدام مالی امروز یکشنبه برگزار می‌شود که ممکن است ایران دوباره فرصتی چهارماهه را به دست بیاورد اما با احتساب زمان ارسال پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت در هجدهم مهر سال گذشته، آیین‌نامه داخلی این نهاد، اجازه چنین فرصتی نمی‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
اصلاحات به روایت اصلاح‌طلبان؛ بی‌برنامه، بی‌کارنامه، اهل زد و بند! آمریکا متهم اصلی در عراق (یادداشت میهمان) اخبار ویژه انصارالله: ملت یمن از ائتلاف سعودی نترسید از آمریکا هم نمی‌ترسد چون توکلش به خداست ذخایر اسکناس ارزی ایران افزایش یافته است چرا آن یک‌ده‌هزارم قربانی هستند؟! اقتصادهای بزرگ دنیا چگونه با پدیده گرانفروشی مقابله می‌کنند؟ در چهارمین روز تجاوز ترکیه به سوریه شمار آوارگان از 100 هزار تن گذشت عشق به امام حسین(ع) از خدمات رایگان دندانپزشکی تا تعمیرات کوله‌پشتی عصبانیت وزیر خارجه آمریکا از عدم تصویب کنوانسیون پالرمو تهدید سیدحسن نصرالله و سردار سلیمانی به ترور از سوی رئیس‌ سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل ظریف: راه‌حل نگرانی‌های ترکیه حمله به سوریه نیست دیوان عدالت اجرای قانون سینمایی ضد‌خانواده را متوقف کرد اقتصادهای بزرگ دنیا چگونه با پدیده گرانفروشی مقابله می‌کنند؟ اقتصادهای بزرگ دنیا چگونه با پدیده گرانفروشی مقابله می‌کنند؟