درباره حادثه سابیتی

محسن جلیلوند- استاد حقوق بین‌الملل: تازمانی که مشخص نشود حادثه نفتکش ایرانی -سابیتی- که روز گذشته رخ داد، دقیقا به چه علت بوده است و اگر اقدام خرابکارانه‌ای در پس پرده بوده، چگونه و با حمایت چه کسانی صورت گرفته نمی‌توان در باره واکنشی که باید مقامات ایرانی نسبت به این موضوع داشته باشند نیز سخنی گفت. در هرصورت به نظر می‌آید که درنهایت این واقعه باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد.
این مسئله نشان می‌دهد که بعد از حوادثی مانند کشتی‌های نفتکش فجیره و حمله به آرامکو، عربستانی‌ها تلاش دارند با اتهامات واهی ایران را از طرقی تحت فشار قرار دهند. به این معنا که اگر حوثی‌های یمن آرامکو را می‌زنند ما نیز این توان را داریم تا در عراق تحرکاتی ایجاد و ایران را از این طریق تهدید کنیم و یا اگر کشتی‌های ما منفجر می‌شود ممکن است نفتکش ایرانی هم آسیب ببیند. به نظر می‌آید عربستان به فکر مقابله به مثل است و این مسئله تنش‌ها را افزایش می‌دهد به ویژه اینکه اگر ایران گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی را بردارد، مطمئنا وضعیت منطقه خاص تر خواهد شد. عده‌ای این سوال رامی پرسند که چرا باید چنین اتفاقی در شرایطی رخ دهد که ایران و عربستان به سمت کاهش تنش‌ها پیش می‌رفتندو قرار است نخست وزیر پاکستان به ایران بیاید تا به عنوان میانجی، رابطه این دوکشور را ترمیم کند؟
باید گفت اگرچه بن سلمان ولیعهد عربستان در مصاحبه اخیر خود از تمایلش برای کاهش تنش‌ها گفت و ایران هم از آن استقبال کرد اما کاهش تنش به معنای حرف زدن در مقابل یک خبرنگار برای نمایش نیست. کاهش تنش یعنی اینکه دوکشور بتوانند پشت میز مذاکره بنشینند و مسائلشان را بایکدیگر حل کنند. برای همین هم چند اظهارنظر را نمی‌توان به معنای کاهش تنش دانست و یا دلیل براینکه عزم جدی پشت این موضوع است. از طرفی آمدن نخست وزیر پاکستان به ایران هم دلیلی بر توافق احتمالی تهران و ریاض با یکدیگر نیست همانطور که آمدن آبه به ایران وضعیت ایران و آمریکا را تغییر نداد، به همان صورت که نخست وزیر عراق به عربستان رفت و اتفاقی برای رابطه ایران و عربستان رخ نداد. فاصله این دوکشور بیشتر ازاین‌هاست و بعداز حادثه سابیتی افزایش هم می‌یابد.
سایر اخبار این روزنامه
یک سوم جوانان نه کار می‌کنند نه درس می‌خوانند دارا و ندار؛ دو طبقه اقتصادی در ایران سرانجام مبهم کمک‌های میلیاردی مردم به سلبریتی‌ها اندر حکایت اظهارات وزیر ارشاد درباره مشکلات اقتصادی که مهم‌ترین دلیل کوچ هنرمندان است ناطق بیاید نان پایداری آجر می‌شود امکان‌سنجی استیضاح ترامپ توسط جناح رقیب در گفت‌وگوی امیرعلی ابوالفتح با آفتاب یزد واکاوی ابعاد سیاسی- میدانی عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه در گزارش آفتاب یزد؛ دیروز «زکریا»ی 8ساله از دست «گاندو» جان به در بُرد و امروز سارا و بسمه 14 و 16 ساله مقهور نامهربانی «هوتگ» شدند و این قصه ادامه دارد تیم ملی فوتبال ایران کامبوج را 14 بر صفر برد و زنان نیز پس از 40 سال بدون ایجاد مشکلی به ورزشگاه رفتند فرماندار کجا است ؟! درباره حادثه سابیتی قیام محافظه‌کاران علیه جانسون! زمان اصلاح فرا رسیده زمان اصلاح فرا رسیده از رشد این افراد جلوگیری کنید قیام محافظه‌کاران علیه جانسون! دیروز «زکریا»ی 8ساله از دست «گاندو» جان به در بُرد و امروز سارا و بسمه 14 و 16 ساله مقهور نامهربانی «هوتگ» شدند و این قصه ادامه دارد