لبخند آزادی به زنان

آرمان ملي- مطهره شفيعي: پنجشنبه 18 مهر در تاريخ کشور ماندگار شد؛ روزي که زنان براي نخستين بار با خريد بليت به ورزشگاه آزادي رفتند و به تماشاي بازي فوتبال نشستند. ظاهرا از حضور غيرگزينشي زنان 13هزار و 880 روز گذشته بود و برخي حضورها در سال‌هاي قبل به‌صورت گزينشي و محدود بود. زنان به‌صورت جمعي و گروهي در حالي که نمادي از پرچم ايران در دست و چهره داشتند، از درشرقي استاديوم آزادي وارد ورزشگاه شدند و در محل تعيين شده نشستند اما کمي که گذشت خالي بودن بخش زيادي از صندلي‌هالي ورزشگاه سبب گله آنها شد چرا که بسياري از زنان علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه براي تشويق تيم ملي فوتبال کشور موفق به خريد بليت نشده بودند و بر خلاف وعده‌هاي داده شده سايت فروش بليت باز نشد! از ساعت 13:30 در استاديوم به روي هواداران باز شد و زنان هم توانستند وارد استاديوم آزادي شوند و بازي تيم ملي را از نزديک تماشا کنند. در اين ميان از آنها با قاچ‌هايي از هندوانه و شربت پذيرايي شد.
رفع نگراني اخلاق دردلواپسان
به اذعان همگان روز پنجشنبه زنان با رعايت موازين اخلاقي و عرفي در ورزشگاه حضور پيدا کردند و تماشاگران مرد هم حرمت حضور بانوان راحفظ و از سر دادن شعارهاي نامناسب خودداري کردند که اين موضوع نشان داد نگراني دلواپساني مانند حسين ا...کرم که گفته بود «به لحاظ قانوني و شرعي و وضع فعلي ورزشگاه‌ها، امکان اين حضور نيست چون کرامت و امنيت زنان حفظ نمي‌شود» با واقعيت همخواني نداشت. حتي اگر حصارهاي فلزي در اطراف جايگاه زنان کشيده نمي‌شد بازهم مردان بيش از تصور دلواپسان مراقب آن بودند که مشکلي پيش نيايد و زنان به راحتي به تشويق تيم ملي بپردازند. مرد و زن در کنار يکديگر اين شادي را بدون هيچ حاشيه‌اي جشن گرفتند. يکصدا هورا کشيدند؛ يکصدا تشويق کردند و شعار پيروزي سر دادند. هيچ حرف ناسزايي رد و بدل نشد و هيچ حس ناامني به دختران وارد نشد؛ به همين سادگي. به پايان بازي رسيديم. همه يکصدا از بازيکنان تشکر کردند و با نور گوشي‌هاي خود رنگ و جاني تازه به آزادي بخشيدند.
نمايش تشويق زيباي زنان تيم ملي


شعار دختران حاضر در آزادي «واويلا واويلا بزن يکي ديگه»، «ورزشگاه خاليه، دخترا جا ندارن» بود و با اينکه براي بار اول در ورزشگاه حضور پيدا کرده بودند اما به زيبايي براي تشويق تيم ملي موج مکزيکي راه مي‌انداختند. آنطور که رويداد24 نوشت: «از ابتدا تا انتهاي بازي اين شائبه وجود داشت که به بازيکنان تيم ملي پروتکلي مبني بر نزديک نشدن به جايگاه زنان داده شده است. در پايان بازي، اما بازيکنان تيم ملي با هدايت مسعود شجاعي به سمت جايگاه زنان آمده و عملاً تنها در يک صحنه حضور زنان در ورزشگاه را به رسميت شناختند.» در پايان بازي ايران و کامبوج تماشاگران زن که به ورزشگاه آمده بودند، سکوهايشان را حسابي تميز کردند و مثل دسته گل تحويل برگزارکنندگان دادند.
نقش زنان در گل پشت گل
بسياري معتقدند حضور زنان در ورزشگاه انگيزه و روحيه بازيکنان تيم ملي را افزايش داد چرا که 18 مهر 98 روز کوچکي نيست و در تاريخ ثبت مي‌شود. حميد درخشان، پيشکسوت فوتبال ايران مي‌گويد حضور زنان در استاديوم تاثير قابل توجهي در روحيه و تلاش بازيکنان در زمين دارد. ملي‌پوشان هم پس از پيروزي مقابل کامبوج از بانوان هوادار حاضر در ورزشگاه قدرداني کردند.
گپ فاطمه هاشمي و مهدي تاج
روز پنجشنبه برخي مسئولان و شخصيت‌ها هم به ورزشگاه رفتند تا ضمن حمايت از حضور بانوان در ورزشگاه به تشويق تيم ملي بپردازند. فاطمه هاشمي دختر آيت‌ا... هاشمي در مقابل مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال قرار گرفت و خطاب به او گفت: امروز نشان داد با حضور زنان در ورزشگاه هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد. ما دير عمل کرديم و بايد زودتر از اينها چنين تصميماتي را مي‌گرفتيم. وي افزود: اتفاق و عمل امروز نشان دهنده اين است که تا حالا در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشتباه مي‌کرديم و اين اشتباهات نبايد تکرار شود تا فيفا بگويد با فشار ما زنان در ورزشگاه حضور پيدا کردند. پس از اظهارات هاشمي بود که مهدي تاج درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادي اظهار کرد: اتفاق خوبي رخ داد و هيچ مشکل حاشيه‌اي و هيچ مساله‌اي هم به وجود نيامد. وي افزود: بايد ما خوشحال باشيم که متدينين هم متقاعد بشوند.
واکنش مسئولان به حضور زنان
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور هم در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: «‏امروز يکي از خواسته‌هاي بخش مهمي از زنان، جوانان و فعالان مدني به خوبي تحقق يافت و ‎زنان براي تماشاي ‎مسابقات فوتبال به ‎ورزشگاه آزادي رفتند. آگاهي و رشد مدني زنان و مردان در ورزشگاه نشانه‌اي بود از احترام به حساسيت‌هاي بخش‌هاي ديگري از جامعه و رفع نگراني براي تداوم اقداماتي از اين دست.» محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد مجلس هم در مطلبي در صفحه توئيتر خود در واکنش به حضور زنان در استاديوم آزادي در بازي تيم ملي فوتبال ايران و کامبوج نوشت: «ورزشگاه آزادي شاهد حضور زنان فهيم و ورزش‌ دوست سرزمينم بود. حضور زنان در مجامع مختلف حق طبيعي آنان است. اميدوارم با تلاش مسئولان زمينه حضور زنان در همه عرصه‌ها و مجامع ازجمله ورزشگاه‌ها بيشتر فراهم شود. ‏اعتماد به زنان و جوانان هميشه نتيجه‌بخش بوده است ‏و البته خداقوت به تيم ملي». معصومه ابتکار معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده نيز با بيان اينکه معاونت زنان پيگير ادامه حضور زنان در ورزشگاه است و به نظر مشکلي وجود ندارد، گفت: حضور زنان در مسابقه فوتبال ايران-کامبوج به بهبود فضاي فرهنگي ورزشگاه کمک کرد. صفحه اينستاگرام کنفدراسيون فوتبال آسيا به اين موضوع واکنش نشان داد و آن را اتفاقي خوب براي فوتبال ايران دانست.
کار دولت بود يا فشار فيفا؟
راهيابي زنان به سکوهاي ورزشگاه آزادي اتفاق مبارکي بود که لبخند بر چهره زنان آورد. بسياري سعي کردند اين اتفاق را ابزاري براي تضعيف دولت قرار داده و اينگونه وانمود کنند مجوز حضور زنان در ورزشگاه بدون تلاش دولت و بر اساس فشار فيفا بوده است که اين ادعا چندان با واقعيت همخواني ندارد چرا که روز پنجشنبه رئيس فيفا با انتشار پيامي از رئيس‌جمهور قدرداني کرد و نوشت: «مي‌خواهم از همه مسئولان ايراني به ويژه رئيس‌جمهور روحاني صميمانه تشکر کنم که به قول خود عمل کردند. قولي که در ديدار و گفت‌وگو با ايشان در سفر قبلي‌ام به ايران، داده شده بود. اين قدمي مهم و اساسي در مسيري درست بود و من مطمئنم که با گفت‌وگو‌هاي مستمر، در آينده‌اي نزديک پيشرفت‌هاي بيشتري حاصل خواهد شد.» سخنگوي دولت هم پنجشنبه گفت: خيلي خوشحالم که بانوان در روزي که چهارده گل زديم بدون هيچ مشکلي در ورزشگاه حضور يافتند. بنده به عنوان سخنگوي دولت مي‌گويم که ما براي ورود بانوان به ورزشگاه برنامه‌ريزي داشتيم و تحت فشار هيچ نهادي نرفتيم. علي ربيعي هرگونه فشار از طرف فيفا را هم رد کرد و گفت: «ما در اين چند سال نشان داديم زير فشار تيم بي‌ و تحريم‌هاي آمريکا نرفته‌ايم، زير فشار فيفا برويم؟ اين اراده همه‌جانبه‌اي بود که در دولت و همه نهادهاي کشور وجود داشت که بستر لازم براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.» معاون رئيس‌جمهور هم با بيان اينکه تلاش براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها در آغاز دولت دوازدهم اوج گرفت، افزود: در دولت دوازدهم شيوه نامه‌اي در زمستان سال 96 نهايي شد و براساس آن همه دستگاه‌ها مکلف شدند تا اقدامات لازم مانند تامين امنيت، زيرساخت‌ها و... براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم کنند، همچنين رايزني‌هاي لازم براي حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام شد. معصومه ابتکار با بيان اينکه فيفا در زمينه ورود زنان به ورزشگاه‌ها به طور کلي با وزارت ورزش و جوانان در ارتباط بوده است، اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده هيچ ارتباطي با فيفا نداشته اما وزارت ورزش و جوانان به طور حتم صحبت‌هايي با فيفا داشته است. شهيندخت مولاوردي معاون سابق رئيس‌جمهور هم مي‌گويد: «تا جايي که در جريان هستم در گام اول در دولت يازدهم کميته مشترکي براي بررسي اين موضوع تشکيل و مقدمات ورود آن به دستور جلسات شوراي امنيت کشور فراهم شد. در نتيجه اين پيگيري‌ها، در دولت دوازدهم شيوه‌نامه‌اي تدوين و مراحل و فرآيندي در نظر گرفته شد تا ورود زنان به ورزشگاه‌ها عملياتي شود. در حال حاضر نيز در مرحله‌اي به سر مي‌بريم که مسئولان مربوطه اين آمادگي را با اطمينان خاطر اعلام مي‌کنند، لذا اساسا اين نگراني‌ها بايد به حداقل برسد.»
کسي در ورزشگاه آزادي دستگير نشده است
در نهايت مرکز اطلاع‌رساني پليس پايتخت برخي اخبار منتشرشده پيرامون دستگيري تعدادي از تماشاگران ديدار دو تيم فوتبال ايران و کامبوج را تکذيب و اعلام کرد به‌رغم برخي شايعات معاندان که همواره به دنبال ايجاد تشويش اذهان عمومي هستند، در اين زمينه هيچ فردي در ورزشگاه آزادي دستگير و بازداشت نشده است.