حاشیه نگاری خراسان از حضور بانوان در آزادى و بازتاب آن

تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه خود در مقدماتی جام جهانی 2022 عصر پنج‌شنبه در ورزشگاه آزادی میزبان تیم کامبوج بود و موفق شد با نتیجه عجیب 1۴- صفر این تیم درجه سه قاره کهن را شکست دهد و دومین پیروزی‌اش را در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قطر کسب کند. تیم ملی کشورمان بعد سال‌ها یک برد پرگل کسب کرد که یادآور دیدار ایران و مالدیو و گوام بود. ملی‌پوشان کشورمان در شرایطی مقابل کامبوج قرار گرفتند که انتظار استقبال بیشتری از سوی فوتبال‌دوستان می‌رفت، بخصوص این‌که قرار بود برای نخستین بار  بانوان علاقه‌مند به فوتبال برای تماشای بازی تیم ملی، به ورزشگاه آزادی بروند. با این‌حال استقبال مردان فوتبال‌دوست از دیدار شاگردان ویلموتس کم بود و سکوهای خالی ورزشگاه توی ذوق می‌زد و تنها چیزی که توانست اثر این نکته منفی را کمتر کند، حضور مشتاقانه بانوان فوتبال‌دوست در ورزشگاه آزادی و شور‌و هیجان آن‌ها برای حضور در ورزشگاه و تماشای بازی تیم ملی کشورشان بود. به گزارش خبرنگار خراسان، حضور حدود 4‌ هزار بانوی فوتبال‌دوست همراه با 15 خبرنگار خانم که برای ‌پوشش خبری این مسابقه و حضور بانوان در ورزشگاه در آزادی حضور داشتند، صحنه‌های جالبی را ایجاد کرده بود که شکار خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های خارجی حاضر در ورزشگاه شد. تشویق بی‌امان بانوان هوادار تیم ملی که حتی تا دقایقی پس از پایان بازی ادامه داشت فضای جدیدی را بوجود آورد.
 
حضور بانوان علاقه‌مند به فوتبال در ورزشگاه آزادی اگرچه برای اولین بار نبود و سال گذشته در دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما ژاپن هم شاهد حضور بانوان فوتبال‌دوست بودیم و حتی برای بازی تیم ملی هم عده‌ای از خانم‌ها در ورزشگاه آزادی حضور یافتند اما برای نخستین بار بود که بانوان علاقه‌مند به فوتبال با تهیه و خرید بلیت وارد ورزشگاه شدند و گزینشی در کار نبود. برای همین این اتفاق در رسانه‌های داخلی و خارجی و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت و البته برخی رسانه‌ها هم با شیطنت و وارونه جلوه دادن برخی واقعیت‌ها سعی کردند این اتفاق را مخدوش و منحرف کنند که تیرشان به سنگ خورد. بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار خراسان که در ورزشگاه آزادی حاضر بود همه چیز طبق برنامه‌ریزی و نظم خاصی پیش رفت و ماموران انتظامی زن و مرد حاضر در ورزشگاه همکاری خوبی داشتند و با هدایت و راهنمایی دقیق به تماشاگران خانم کمک می‌کردند تا در جایگاه و سکوهای تعیین شده مستقر شوند. در مواردی هم اگر نیاز به تذکر بود ماموران نیروی انتظامی و انتظامات ورزشگاه با لحنی ملایم و کلمات و الفاظ دوستانه مشکل را رفع می‌کردند.
 


بانوان و دختران ایرانی که بلیت تهیه کرده بودند، از چند ساعت مانده به بازی وارد ورزشگاه آزادی شدند و از ورودی 19 و 20 ضلع شرقی در جایگاه‌های تعیین شده مستقر شدند. دیدن دختران و بانوان با لباس‌های رنگی منقش به پرچم 3 رنگ ایران و صورت‌های رنگ شده که شیپور و بوق و پرچم دست‌شان بود و برای موفقیت تیم ملی هورا می‌کشیدند و صدای بوق و شیپور و تکان پرچم‌های‌شان یک لحظه قطع نمی‌شد که از چشم عکاسان و فیلمبرداران ایرانی و خارجی و ناظران ویژه فیفا و‌ ای‌اف‌سی که برای نظارت به نحوه حضور بانوان به ورزشگاه آزادی در این ورزشگاه مستقر بودند، دور نماند. تجمع حدود‌50 عکاس و فیلمبردار مقابل سکوهایی که به بانوان اختصاص داده شده بود تا پایان بازی ادامه داشت و حتی آن‌ها زمانی‌که ملی‌پوشان کشورمان برای گرم کردن وارد زمین چمن ورزشگاه شدند از جای‌شان تکان نخوردند و این ملی‌پوشان بودند که تا نزدیکی دروازه جنوبی آمدند و به تماشاگران خانم ادای احترام کردند و سپس به سمت دروازه شمالی رفته و گرم کردند.
 
 پس از پایان بازی و ثبت روز تاریخی آزادی و فوتبال ایران، این رویداد بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت و واکنش‌های متعددی را برانگیخت. در ایران سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پیامی صادر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «در یک شب باشکوه و در حضور مردان و زنان قهرمان ایران یک پیروزی دل‌چسب در راه جام جهانی رقم خورد، حضور منظم، پرنشاط و شاداب دختران و زنان کشورمان در ورزشگاه آزادی و در هنگامه بازی تیم ملی فوتبال مقابل تیم ملی کامبوج که همراه با حفظ شأن و جایگاه زنان کشورمان رقم خورد، یک روز تاریخی را در تقویم ورزش ایران ثبت کرد.‌» مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم پس از برتری تیم ملی فوتبال مقابل کامبوج در‌مورد حضور بانوان در ورزشگاه گفت: «نگرانی‌هایی در‌مورد حضور بانوان در ورزشگاه وجود داشت و باید خوشحال باشیم که این کار بدون مشکل پیش رفت.»
 
رسانه‌های معتبر خارجی و شخصیت‌های مختلف خارجی هم به حضور بانوان در بازی ایران‌- کامبوج واکنش نشان دادند. توییتر سایت گل در این باره نوشت: «یک عکس باورنکردنی؛ برای اولین بار در 40 سال اخیر، تماشاگران زن اجازه حضور در ورزشگاه برای تماشای بازی تیم ملی ایران را یافتند. این بازی با برتری ۱۴- صفر ایران به پایان رسید.» ان‌بی‌سی هم درباره حضور بانوان نوشت: «پس از‌40 سال محرومیت، سرانجام بانوان ایرانی اجازه ورود به استادیوم برای بازی ایران‌- کامبوج را یافتند.» بلیچر ریپورت هم در این باره گفت: «زنان ایرانی از سال ۱۹۷۹ از حضور در استادیوم محروم بودند؛ اما روز پنج‌شنبه‌۳۵۰۰ زن اجازه حضور در استادیوم و تماشای بازی مقابل کامبوج را پیدا کردند.» صفحه اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا به این موضوع واکنش نشان داد و آن را اتفاقی خوب برای فوتبال ایران دانست. ItaSportPress نوشت: «ایران تاریخ‌سازی کرد.» رویترز، آسوشیتدپرس و تی‌دی آلمان نیز به بررسی حضور زنان در ایران و همکاری خوب ایران با فیفا پرداختند که یکی از اتفاقات خوب فوتبالی جهان رخ داد. گاردین در مقاله‌ای مفصل به این بحث پرداخت و از آینده حضور تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه نوشت.