وزیر راه و شهرسازی: احداث 2 هزار کیلومتر راه روستایی در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه در قالب طرح ابرار (اقدام ملی راهسازی) ملکف به احداث 2 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور شده است.
محمد اسلامی در حاشیه بازدید از تونل باغان جاده جدید درحال احداث سنندج - مریوان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید امسال طرح ابرار را با هدف تکمیل شبکه راه‌های روستایی شامل ساخت، تکمیل و بهره‌برداری آغاز کرده و در قالب این طرح حدود 2 هزار کیلومتر راه جدید احداث می‌شود.
وی افزود: در این ارتباط طرح سنجش وضعیت راه‌های روستایی کشور برای تحقق توازن و عدالت منطقه‌ای درحال اجراست و طبق نتایج آن برخی از شهرستان‌های کردستان نیز جز اولویت‌های اول این طرح هستند.
اسلامی با اشاره به طرح احداث جاده جدید مریوان - سنندج یادآور شد: این طرح یک پروژه استراتژیک حمل و نقلی در غرب کشور بوده که عمده فعالیت‌های اجرایی آن نیز از سال 95 شروع شده و شدت گرفته است.


وی اضافه کرد: انتظار می‌رود قبل از هفته دولت سال آینده این طرح 52 کیلومتری به بهره‌برداری برسد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند البته وزارت راه و شهرسازی نیز سعی دارد در کمترین زمان ممکن منابع مالی آن را تامین کند.
وزیر راه و شهرسازی ساماندهی مرز باشماق را از دیگر اولویت‌های کاری این وزارتخانه در استان کردستان اعلام کرد و گفت: طرح جامع مرز باشماق مطالعه و تهیه شده و با اجرای آن از این مرز به عنوان یک ظرفیت بین‌المللی برای انجام مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: اتمام طرح کمربندی مریوان هم یکی از پروژه‌های طرح جامع مرزباشماق است که تا 2 کیلومتر آن به اتمام رسیده و یک هزار و 200 متر آن نیز در دست اجرا است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این بازدید گفت: جاده جدید مریوان - سنندج موسوم به تیژتیژ - گاران در محور سنندج - مریوان که از سال 83 کار آن شروع شده تا سال 95 حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این میزان از سال 95 تاکنون به 83 درصد افزایش یافته است.
محمدصدیق‌ ثابتی اضافه کرد: برای ساخت جاده جدید سنندج - مریوان از سال 83 تا 95 حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده و از سال 95 تاکنون نیز یک هزار و 850 میلیارد ریال هزینه شده ولی برای تکمیل آن نیز یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی افزود: امسال 800 میلیارد ریال برای این طرح تامین اعتبار شده و برای اجرای آن از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه آسفالت 17 کیلومتر آن باقی مانده که امیدواریم در نیمه دوم امسال به پایان برسد.
پیشرفت فیزیکی این طرح اکنون 83 درصد است و آسفالت 16 کیلومتر آن شامل قطعات 4، 5 و 6 باقی مانده است.تونل باغان به طول یک هزار و 884 متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و 943 متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.
برای ساخت این تونل در مجموع 730 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون 500 میلیارد ریال آن هزینه شده و هم‌اکنون در مرحله نصب تجهیزات است.عملیات اجرایی حفاری تونل باغان از 20 مرداد سال 96 آغاز شد و 18 آذر سال گذشته به پایان رسید، عرض این تونل 10 متر و 50 سانتی متر و ارتفاع مفید آن 5 متر و 80 سانتی متر است.این تونل ضمن کاهش هفت کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج - مریوان از تصادفات و سوانح بالای این محور بطور چشمگیری می‌کاهد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد: ثبات و کنترل بازار ارز بدون از دست دادن ذخایر ارزی آیت‌الله سیستانی دولت عراق را مسئول ریخته شدن خون در خشونت‌های اخیر خواند افشای توافق ترکیه و آمریکا درباره حمله به سوریه مرگ و آوارگی هزاران کرد در شمال سوریه حاصل تجاوز نظامی ترکیه واکنش‌های داخلی و خارجی به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ وزیر نیرو خبر داد: استفاده از فناوری نانو برای تامین آب با کیفیت و مطمئن وزیر راه و شهرسازی: احداث 2 هزار کیلومتر راه روستایی در دستور کار است پیشنهاد انصارالله به عربستان برای تبادل 2 هزار اسیر افتتاح 561 طرح محرومیت‌زدایی در استان اردبیل سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدواریم نماینده عالی جدید اتحادیه اروپا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کند غلامرضا بنی‌اسدی ناامیدسازی به نام انقلابیگری؟! ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید دیوان عدالت اداری نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها را تاییدکرد غیرمنطقی‌ترین بهانه! تاکید ایران بر لزوم توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه