وزیر نیرو خبر داد: استفاده از فناوری نانو برای تامین آب با کیفیت و مطمئن

وزیر نیرو با اشاره به استفاده از فناوری نانو در بخش‌های مختلف وزارت نیرو گفت: از این فناوری می‌توانیم برای نمک‌زدایی آب شور و تامین آب با کیفیت و مطمئن استفاده کنیم و این فناوری به صرفه‌تر از هزینه میلیاردی برای انتقال آب است.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان در آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در جمع خبرنگاران افزود: از فناوری نانو می‌توان در همه عرصه‌های کشور به ویژه در بخش آب استفاده کرد.
وی بیان کرد: درحال حاضر در مقیاس محدود فناوری نانو درحال استفاده برای کاهش فلزات سنگین در منابع آب است تا آب را با کیفیت مناسب و مطمئن در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد و ازسوی دیگر برای از بین بردن و کاهش نیترات در موضوع نمک زدایی از این فناوری استفاده می‌شود.
اردکانیان افزود: با توجه به اینکه کشور دسترسی خوبی به منابع آزاد آب شور دارد، می‌توانیم استفاده از این فناوری را توسعه داده و از آن برای کاهش کدورت آب نیز استفاده کنیم.


وی ادامه داد: بطور کلی با حمایتی که این عرصه خواهد شد و با توسعه‌ای که در ارتباط تجارت فناوری نانو رخ می‌دهد، در آینده نزدیک استفاده از آن توجیه اقتصادی و اجتماعی بالاتری خواهد داشت.
وزیر نیرو یادآور شد: فناوری نانو عرصه مهمی است و همه می‌دانیم این شاخه از علم و فناوری نانو همانند دیگر شاخه‌ها بذری است که در بستر اخلاقیات رشد می‌کند و هر چقدر پایبندی به اخلاقیات و اخلاق حرفه‌ای را توسعه دهیم می‌توانیم از ثمرات رشد این فناوری‌ها بهره‌مند شویم.
لزوم استفاده از فناوری نانو در صنعت نفت
وزیر نفت بر استفاده هر چه بیشتر از فناوری نانو در صنعت نفت تاکید کرد.بیژن نامدار زنگنه نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری نانو با بیان اینکه شرکت‌ها در توسعه فناوری نانو پیشرفت‌های خوبی داشته اند، افزود: راه طولانی را در این زمینه داریم و نباید به این پیشرفت‌ها راضی باشیم.
وی گفت: کاتالیست‌های تولید فرآیند‌های پتروشیمی و پالایش نفت برای ما حیاتی است و همچنین مسائلی نظیر کار‌های محیط‌زیستی که باید از فناوری نانو در این زمینه‌ها بیشتر استفاده شود.
زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت باید خیلی مراقب محیط‌زیست باشد، افزود: زمینه کار و همکاری با شرکت‌های نانو بسیار است.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: قطعا این تفاهم نامه را حمایت و آن را پیگیری می‌کنیم.
زنگنه امضای این تفاهم نامه را آغازی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و نانو در زیست بوم ری دانست و گفت: این زیست بوم قرار است آخر امسال فعال شود و جای بسیاری از این شرکت‌ها در زیست بوم است تا بدون واسطه با مصرف‌کننده نهایی و کسی که نیاز به کالا و خدمات نانو فناوری دارد، در ارتباط باشند.
وی در خصوص اینکه شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست برای گرفتن استاندارد‌ها مشکل دارند، گفت: این شرکت‌ها چیزی درباره مشکلاتشان نگفته اند، اما کسی که چیزی تولید می‌کند به ویژه کاتالیست‌ها باید در زنجیره همکاری باشد و معرفی شود.
زنگنه افزود: یک نفری محصولی تولید می‌کند برای خرید این محصول باید از طریق شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست با مشتری در ارتباط باشد.
وی با بیان اینکه جایی که امکان آن وجود داشته باشد از فناوری نانو در صنعت نفت استفاده می‌کنیم، افزود: برای افزایش برداشت نفت، تسهیل حفاری و بالا بردن راندمان چاه‌ها از روش نانو و سیالات نانو در حفاری استفاده می‌کنیم.وی گفت: در خصوص کاتالیست، انتقال حرارت و محیط‌زیست از فناوری نانو استفاده خواهیم کرد.
وزیر نفت در خصوص ایجاد شهرکی با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه صنعت نفت، گفت: حدود 30 هکتار زمین در جنوب تهران و نزدیک پالایشگاه تهران در انبار‌های سابق ری و همچنین محل سابق پژوهشگاه صنعت نفت را اختصاص دادیم.
زنگنه با بیان اینکه این زمین را مرحله به مرحله آماده‌سازی می‌کنیم، افزود: مهمتر از مسائل فیزیکی، روابطی است که باید میان عناصر فعال در این زنجیره تولید برقرار باشد.وی گفت: در این شهرک از شرکت‌های دانش بنیان، شتاب دهنده‌ها، صندوق‌های حمایت مالی و مشاور داریم که همه باید حضور داشته باشند ضمن اینکه کسی که قصد خرید کالا یا خدمت را دارد باید در این شهرک حاضر باشد.
گفتنی است تفاهم نامه همکاری مشترک در حوزه نفت میان وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.
این تفاهم نامه در اجرای تدابیر و منویات رهبری و سیاست‌های دولت مبنی بر شکوفایی اقتصاد دانش بنیان، مقابله با تحریم‌های ظالمانه، افزایش اشتغال نیروی انسانی متخصص و گسترش کاربرد فناوری نانو میان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به امضا رسید.
استفاده از محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو در صنعت نفت، توسعه و ارتقاء فناوری نانو برای رفع نیازهای این صنعت و کمک به توسعه بازار شرکت‌های حوزه نانو در شرکت‌های تابعه وزارت نفت از اهداف این تفاهم نامه است.
همچنین تسهیل در ورود شرکت‌های نانو در فهرست سازندگان و خدمات دهندگان مورد تایید وزارت نفت، تدوین مدل‌های جدید قراردادی در خصوص استفاده از خدمات و محصولات شرکت‌های دانش بنیان حوزه نانو، ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی تخصصی برای صدور گواهینامه‌های کیفیت در خصوص کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری نانو و ایجاد ساز و کاری جامع برای احصاء نیازهای فناورانه وزارت نفت و مرتفع ساختن نیازها از طریق کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری نانو از دیگر اهداف این تفاهم نامه عنوان شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد: ثبات و کنترل بازار ارز بدون از دست دادن ذخایر ارزی آیت‌الله سیستانی دولت عراق را مسئول ریخته شدن خون در خشونت‌های اخیر خواند افشای توافق ترکیه و آمریکا درباره حمله به سوریه مرگ و آوارگی هزاران کرد در شمال سوریه حاصل تجاوز نظامی ترکیه واکنش‌های داخلی و خارجی به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ وزیر نیرو خبر داد: استفاده از فناوری نانو برای تامین آب با کیفیت و مطمئن وزیر راه و شهرسازی: احداث 2 هزار کیلومتر راه روستایی در دستور کار است پیشنهاد انصارالله به عربستان برای تبادل 2 هزار اسیر افتتاح 561 طرح محرومیت‌زدایی در استان اردبیل سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدواریم نماینده عالی جدید اتحادیه اروپا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کند غلامرضا بنی‌اسدی ناامیدسازی به نام انقلابیگری؟! ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید دیوان عدالت اداری نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها را تاییدکرد غیرمنطقی‌ترین بهانه! تاکید ایران بر لزوم توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه