مرگ و آوارگی هزاران کرد در شمال سوریه حاصل تجاوز نظامی ترکیه

بخش اخبار جهان: پس از گذشت 4 روز از تجاوز نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه با چراغ سبز آمریکا، تعداد کشته‌های این عملیات هر لحظه درحال افزایش است و علاوه بر آن 60 هزار نفر از ساکنان کرد این مناطق نیز از خانه و کاشانه خود آواره کوه و بیابان شده‌اند.
با شلیک نخستین گلوله‌های جنگی ترکیه به سمت سوریه، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها علیه این اقدام به راه افتاده است.وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که از آغاز حمله این کشور به شمال سوریه 277 نفر از شبه‌ نظامیان کُرد را کشته است. ارتش ترکیه همزمان با محاصره شهرهای «تل ابیض» و «راس العین» در شمال سوریه، 11 روستا در اطراف این دو شهر را به تصرف در آورده است.
به گزارش الجزیره، وزارت دفاع ترکیه با اعلام این آمار افزود: یک سرباز ترکیه‌ای نیز در جریان درگیری‌ها کشته و سه سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.این درحالی است که «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با ارتش ترکیه درگیر هستند، گفته‌اند که دستکم 16 نفر از اعضای آنها و 6 نیروی مسلح دیگر که هویت آنها اعلام نشده است، کشته شده‌اند. قسد گفته که 33 نفر نیز زخمی شده‌اند.
ارتش ترکیه به همراه گروه‌های تروریستی هم پیمان خود از روز چهارشنبه عملیاتی را با نام «چشمه صلح» به بهانه مبارزه با کردهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور آغاز کرد.


پیشتر، ارتش ترکیه از سال 2016 به این طرف در دو عملیات سپر فرات (3 شهریور 95 تا 9 فروردین 96) و عملیات شاخه زیتون (30 دیماه 96 تا 4 فروردین 97) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ساعت 16 بعدازظهر چهارشنبه خبر حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود.
وزارت دفاع ترکیه گفته که پیش از آغاز حمله کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناتو و سازمان ملل متحد را از تصمیم خود مطلع کرده بود. وزارت خارجه ترکیه نیز با احضار سفیر آمریکا در آنکارا، واشنگتن را از این طرح آگاه کرد.
وخامت اوضاع غیرنظامیان
حمله ترکیه به سوریه علاوه بر اینکه نگرانی‌ها درباره بروز یک درگیری خونین و احیای داعش را افزایش داده، وضعیت غیرنظامیان را نیز در ابهام قرار داده است. شبکه سی. ان. ان از بروز اضطراب و نگرانی در میان مردم و آوارگی آنها خبر داد و افزود درحالی که مردم سعی می‌کنند از مناطق مورد حمله در شمال سوریه خارج شوند صحنه‌هایی حاکی از تنش و تشنج به وجود آمده است. شهروندان این مناطق با بدترین کابوس مواجه هستند. سی. ان. ان با اشاره به اینکه «جاده‌ها به دلیل ازدحام صدها خانواده درحال فرار بسته شده است» افزود: مردم نمی‌دانند که به کجا می‌روند و امشب در کجا می‌خوابند.
این اقدام نظامی یکجانبه علاوه بر اینکه به مردم غیرنظامی و عملیات ضدداعش لطمه زده، تبعات آن به سمت ترکیه نیز کمانه کرده است. بلومبرگ گزارش داده که این حمله بر اقتصاد ترکیه نیز تاثیر داشت و ارزش لیره آن کشور را تا حدود یک درصد کاهش داد. بانک‌های ترکیه تلاش کردند با تزریق دلار به بازار مانع از کاهش ارز کشورشان شوند. البته رویترز میزان کاهش ارزش لیره ترکیه را حدود نیم درصد اعلام کرد.
حمله ترکیه به راس العین
به دنبال حمله ترکیه به شمال سوریه تماس‌های دیپلماتیک، صدور بیانیه‌ها، اظهارنظرهای سیاسی و تلاش‌ها برای جلوگیری از ادامه فاجعه آغاز شد. شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه پشت درهای بسته در مورد سوریه تشکیل جلسه داد. این جلسه به درخواست پنج عضو اروپایی این شورا (انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان) برگزار شد ولی در پی مخالفت و رای منفی امریکا و روسیه بی‌نتیجه ماند.
شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه فقط خواستار خویشتنداری آنکارا شد و تاکید کرد که مسئله سوریه، راه حل نظامی ندارد.در همین حال، در نیویورک «فرحان حق» سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که هر گونه اقدام نظامی باید منشور سازمان ملل و قوانین بشردوستانه بین‌المللی را مراعات کند. وی افزود: باید از شهروندان و زیرساخت‌های نظامی حفاظت شود. دبیرکل معتقد است که مناقشه سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اظهار داشت که ترکیه «نگرانی‌های مشروع امنیتی» دارد و آنکارا به عنوان عضو ناتو این سازمان نظامی را از حمله به شمار سوریه مطلع کرده بود. وی افزود: یقین دارم که هر اقدامی در شمال سوریه متناسب و حساب‌شده خواهد بود.
جدال بر سر چراغ سبز
وضعیت بحرانی شمال سوریه به یک جنگ سیاسی داخلی در آمریکا دامن زده است. آمریکایی‌ها ترامپ را مسئول نشان دادن چراغ سبز به اردوغان و بروز این جنگ می‌دانند. «جنیفر گریفین» خبرنگار شبکه «فاکس نیوز» به نقل از منابع آگاه گفت که ترامپ یکشنبه در جریان تماس تلفنی با اردوغان به عملیات ترکیه علیه سوریه «چراغ سبز» نشان داد.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن به ترکیه برای حمله به شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده است. البته «جاناتان هافمن» سخنگوی ارشد پنتاگون گفت ترامپ طی روزهای اخیر با «مارک اسپر» وزیر دفاع و «مارک مایلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره حمله احتمالی ترکیه صحبت کرده بود.
آمریکایی‌ها معتقدند که رئیس جمهوری کشورشان کُردها را در مقابل ترکیه تنها گذاشته است. «ویل رود» نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان در توئیتی نوشت: همانطوری که کُردها در مقابله با داعش پشت ما قرار داشتند ما نیز باید پشت آنها بایستیم. آمریکا باید هر کاری که لازم است انجام دهد تا ترکیه را به دلیل تضعیف امنیت ما پاسخگو کند.
«لیز چنی» نماینده جمهوریخواه ایالت وایومینگ و دختر «دیک چنی» معاون رئیس جمهوری اسبق آمریکا توئیت کرد: اخباری که از سوریه می‌رسد تهوع‌آور است... معلوم نیست چرا ترامپ متحدان آمریکا را تنها می‌گذارد تا سلاخی شوند و زمینه بازگشت داعش را فراهم می‌کند.
ترامپ: کُردها در جنگ جهانی دوم به ما کمک نکردند
ترامپ درباره علت سلب حمایت از کُردها گفت که او می‌خواهد به حضور کشورش در «جنگ‌های بی‌پایان» خاتمه دهد. وی با بیان اینکه «کُردها برای سرزمین خودشان می‌جنگند» و در «نبرد نرماندی» به ما کمک نکردند، اظهار داشت که «کُردها در جنگ جهانی دوم به ما کمک نکردند.»
ترامپ که با خبرنگاران صحبت می‌کرد در خصوص احتمال احیای داعش اظهار داشت: خب، آنها قرار است به اروپا فرار کنند زیرا می‌خواهند به خانواده‌هایشان بازگردند. اما اروپا نخواست آنها را از ما پس بگیرد.
آمریکایی‌ها در هر دو جناح جمهوریخواه و دموکرات واکنش‌های شدیدی به تصمیم ترامپ برای پایان حمایت از کُردها نشان دادند. دو سناتور دست به کار شدند تا خود برای مجازات ترکیه وارد عمل شوند. لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی و سناتور دموکرات «کریس فان هالن» لایحه‌ای تحریمی را به طور مشترک تنظیم کردند.
هشدار کردها به ترکیه
سخنگوی "شورای سوریه دموکراتیک" گفت، حمله ترکیه به شمال شرق سوریه برای آنکارا بسیار گران تمام می‌شود.به گزارش ایسنا، امجد عثمان، سخنگوی شورای سوریه دموکراتیک در مصاحبه با العربیه نسبت به وخامت اوضاع انسانی در منطقه پس از حمله ترکیه هشدار داد و اوضاع را "خطرناک" توصیف کرد.
وی گفت: اوضاع انسانی بسیار خطرناک است، ترکیه در راستای تخلیه شهرها و روستاهای مرزی از طریق ترساندن شهروندان تلاش می‌کند تا اجرای دستورکارهای خود برای تغییر ساختار جمعیتی را تسهیل کند، ترکیه برای اجرای طرح‌های نژادپرستانه خود از شرایط آوارگان سوری در ترکیه سوء استفاده می‌کند.
وی با بیان اینکه جامعه بین الملل و در راس آنها، رئیس جمهوری آمریکا از مسئولیت‌های خود در قبال تروریسم شانه خالی کردند، گفت: ما تماس‌های دیپلماتیک خود را برقرار می‌کنیم و امید خود را از دست نداده‌ایم، ما اطمینان داریم که این اشغال‌گری برای ترکیه بسیار گران تمام می‌شود.
سوریه: کردهای مورد حمایت آمریکا به کشورشان خیانت کردند
معاون وزیر خارجه سوریه در سخنانی درباره احتمال مذاکره دولت این کشور با کردها گفت که دمشق با کردهای مورد حمایت آمریکا هیچگاه مذاکره نخواهد کرد.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به احتمال مذاکره نظام سوریه با کردها در پی حمله ترکیه به مناطق شمالی این کشور اظهار کرد: دمشق هیچگاه با کردهای مسلح گفت‌وگو و مذاکره نخواهد کرد و دست نشانده‌های واشنگتن هیچ جایی در سوریه ندارند.
وی افزود: این نیروها به کشورشان خیانت کردند و مرتکب جنایاتی علیه ملت سوریه شدند.المقداد در ادامه تصریح کرد: این نیروها طرح‌های جدایی طلبانه‌ای را در سر دارند که به حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه کمک کرد.
وی با اشاره به حمله ترکیه به کردها در شمال سوریه، گفت: تجاوز ترکیه به سوریه تهاجمی وصف ناپذیر است.این مقام سوری ادامه داد: تهاجم به یک کشور مستقل و دارای حاکمیت، خارج از منشور سازمان ملل و قانون بین‌المللی است و کاملاً با قطعنامه‌های شورای امنیت درباره بحران سوریه در تناقض است.
وی تصریح کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شخصیتی است که از واقعیت به دور است و از آغاز بحران سوریه مدام دروغ گفته است. این جنایتکار قاتل که مرزهایش را بر روی 170 هزار تروریست باز کرد تا به قتل و ارعاب در سوریه بپردازند، چگونه می‌تواند به دروغ به جهانیان بگوید که از ملت سوریه دفاع می‌کند.
معاون وزیر خارجه سوریه همچنین تاکید کرد: تاریخ، اردوغان را مجازات و بازخواست خواهد کرد، چرا که او در حق مردم سوریه جنایت کرده است. کسی که حقایق را تحریف کرده و کذاب است نمی‌تواند مدعی حمایت از ملت سوریه باشد و دیگران را متهم به جنایت‌هایی کند که خود علیه ملت سوریه مرتکب شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد: ثبات و کنترل بازار ارز بدون از دست دادن ذخایر ارزی آیت‌الله سیستانی دولت عراق را مسئول ریخته شدن خون در خشونت‌های اخیر خواند افشای توافق ترکیه و آمریکا درباره حمله به سوریه مرگ و آوارگی هزاران کرد در شمال سوریه حاصل تجاوز نظامی ترکیه واکنش‌های داخلی و خارجی به انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرخ وزیر نیرو خبر داد: استفاده از فناوری نانو برای تامین آب با کیفیت و مطمئن وزیر راه و شهرسازی: احداث 2 هزار کیلومتر راه روستایی در دستور کار است پیشنهاد انصارالله به عربستان برای تبادل 2 هزار اسیر افتتاح 561 طرح محرومیت‌زدایی در استان اردبیل سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدواریم نماینده عالی جدید اتحادیه اروپا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کند غلامرضا بنی‌اسدی ناامیدسازی به نام انقلابیگری؟! ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی: امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست نمی‌آید دیوان عدالت اداری نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها را تاییدکرد غیرمنطقی‌ترین بهانه! تاکید ایران بر لزوم توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه