«ابتکار» از گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی گزارش می‌دهد ماجراجویی خطرناک در دریای سرخ

حوالی صبح دیروز نفتکش ایرانی به نام سابیتی در 60 مایلی بندر جده در دریای سرخ دچار سانحه‌ای شد. با توجه به تخریب بخشی از بدنه این کشتی، منابع خبری از احتمال برخورد دو موشک به این نفتکش ایرانی خبر دادند.
بنا بر اعلام شرکت ملی نفتکش ایران این سانحه آسیب‌دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده است. در ادامه این بیانیه تصریح شده، هر چند منشاء این حملات هنوز مشخص نشده است و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد، اما این کشتی خوشبختانه دچار حریق نشده و همه کارکنان آن در وضعیت سالم و ایمن به سر برده و کشتی نیز با تلاش کارکنان کشتی و هدایت کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار دارد.
پس از این اعلام شد که نفتکش سابیتی پس از این حادثه با سرعتی کم در حال ترک منطقه و حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس است.
در همین راستا و در حالی که شرکت ملی نفتکش ایران، اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را تکذیب کرد، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ گفت: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.


وی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهار کرد: خوشبختانه خدمه نفتکش هیچ گونه آسیبی ندیده‌اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.
وی با ابراز نگرانی درخصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب‌دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.
بهای نفت دو درصد افزایش یافت
این موضوع به واسطه شرایط خاص منطقه بلافاصله با واکنش رسانه‌های بین‌المللی همراه شد به طوری که شبکه الجزیره انگلیسی به نقل از تارنمای Tankertrackers گزارش داد که این نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: این حادثه باعث شد تا بهای نفت بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کند که این مسئله نگرانی‌های تازه‌ای درباره عرضه نفت به وجود آورده است.
رویترز، تارنمای «مارکت‌واچ»، بلومبرگ و... نیز در گزارش‌های خود افزایش بهای نفت را به عنوان تیتر انتخاب کردند. رسانه‌های عرب‌زبان مانند الجزیره، المیادین و رسانه‌های انگلیسی‌زبان همچون تایم، دیلی تلگراف، تایمز لندن، تلویزیون «ان‌اچ‌کی» ژاپن، سی‌ان‌ان، واشنگتن‌پست از جمله رسانه‌هایی هستند که به این حادثه پرداختند. شبکه‌های فاکس نیوز آمریکا و ای.بی.سی نیوز استرالیا در گزارش‌های خود به این نکته پرداختند و عربستان تاکنون در‌این‌باره اظهارنظری نکرده است.
در این میان وزارت خارجه روسیه در واکنش به این حادثه اعلام کرد که هنوز برای تعیین مقصر و اقدامات پشت پرده این موضوع زود است و سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز دیروز در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی از طرفین مربوطه خواست تا به وسیله همکاری با یکدیگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند.
در همین راستا، خبرگزاری یورونیوز اعلام کرد: تانکر ترکرز، سایتی که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های دریایی مسیر تردد نفتکش‌ها در جهان را مکان‌یابی می‌کند با انتشار توئیتی اعلام کرد که نفتکش ایرانی حادثه دیده با سرعت معمول در حال بازگشت به خلیج فارس است.
این وب سایت تخصصی با اشاره به خبری مبنی بر افزایش دو درصدی بهای نفت پس از انتشار خبر اصابت دو موشک به تانکر ایرانی تصریح کرد که بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده هیچ گونه دود، آتش و یا نشتی از نفتکش سانحه دیده مشاهده نشده و این تانکر با سرعتی منطقی و معمول به سوی خانه در حال بازگشت است.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به تبعات این حادثه بر بازار انرژی تصریح کرد که در‌پی اعلام خبر حمله به نفتکش سابیتی از سوی رسانه‌های ایرانی بهای هر بشکه نفت خام به ۶۰ دلار و ۶۵ سنت افزایش پیدا کرده است.