نذر کردم اگر آقا طلبید امروز مجانی بستنی بدهم...

«یادم می‌آید منزل یکی از عراقی‌ها بودم و زمان‌های گذشته این پیاده‌روی را مرور می‌کردیم؛ زمانی‌که علمای سابق مخفیانه راهپیمایی می‌کردند؛ از نخلستان‌ها می‌رفتند تا کسی متوجه نشود. نمی‌توانستند علناً پذیرایی کنند و پذیرای زائرین به طریق نجف تا کربلا باشند. مردم از ‌ترس چراغی روشن می‌کردند و این رمزی بود که زائرین در راه، می‌توانستند بار بیندازند و مهمان شوند. امروز با این همه گرفتاری و مشکلات،‌ در طول سال برای اربعین‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند و این درس ما است.»؛ این یکی از خاطرات نجم‌الدین شریعتی از پیاده‌روی اربعین است که در گفت‌و‌گو با تسنیم بیان کرده است.
مجری برنامه محبوب «سمت خدا» در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اربعین می‌گوید: «اربعین انگار تمام عالم به سمت کربلا حرکت می‌کند؛ «تمام عالم»! و نمود این جمعیت و قدمگاهی است که ما می‌بینیم یک نفر از بالا نگاه کند انگار همه عالم به سمت کربلا حرکت می‌کند. حتماً دوباره می‌روم و امسال توفیق داشته باشم اربعینی می‌شوم! احساس می‌کنم کسی اربعین کربلا نرفته باشد هیچ‌چیز از دنیا نفهمیده است.»
در این میان خانه طراحان انقلاب اسلامی در آستانه اربعین حسینی تازه‌ترین تولید خود را در قالب  موشن‌‌گرافیک منتشر کرد. این موشن‌گرافیک با شعار«کاش آن زمان که کشتی آل‌نبی شکست، عالم تمام غرقه دریای خون شدی» طراحی و منتشر شده است.
در همین حال بازار پیام‌ها و دل‌نوشته‌های اربعینی هم همچنان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گرم است. آنها که توفیق سفر داشته‌اند از حال و هوای آن می‌گویند و به یاد دیگران هستند و آنان که در فراق می‌سوزند، سعی دارند با نوشتن متنی یا گذاشتن عکسی، درد این فراق را به ‌اشتراک گذاشته و دل را راهی کربلا سازند.


کاربری که امسال از قافله عشق جامانده با انتشار دو عکس از یادگاری‌های خود که شامل جانماز و تسبیح و انگشتر است، در این مورد نوشته: «بهترین خاطراتم در این یادگاری‌های پیاده‌روی سال قبل اربعین خلاصه شده، بهترین خریدهای زندگی که توانستم تمام آنها را به ضریح‌های امامان معصوم در عراق تبرک کنم. حال و هوای پیاده‌روی را در تلویزیون دیدم بغضم‌ ترکید که امسال جامانده‌ام. »
برخی کاربران نیز از مشکلات زائران در گذرگاه‌های مرزی نوشته‌اند. کاربری درباره این مشکلات نوشته است؛ «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به‌خاطر حجم بسیار بالای زائر، در حمل‌ونقل و تأمین برخی امکانات در مرزها مشکلاتی به‌وجود آمده که ان‌شاءالله حل خواهد شد. ولی خوب است بدانیم که در مسیر پیاده‌روی اربعین و زیارت سیدالشهدا درک بخشی از مصائب و سختی‌های آل‌الله هم نعمت است.»
یکی از کاربران هم از اتفاق جالبی که در تهران تجربه کرده و مربوط به اربعین است این‌طور نوشته: «با بانو رفتیم سینما تا رد خون را ببینیم. قبل از شروع فیلم رفتیم کافه سینما تا بستنی بخوریم. بستنی خوردیم. خوش‌مزه هم بود. آخر کار از ‌ما پول نگرفت.گفت بستنی امروز نذری بوده. نذر کرده بودم اگه آقا بطلبه و بتونم مادرم را ببرم اربعین امروز هر کی بستنی خواست نذری باشه.»
کاربر دیگری با انتشار عکسی از ورزشگاه رفتن زنان و خیل زنان در پیاده‌روی اربعین نوشته است: «حضور ۳ هزار نفر از بانوان در ورزشگاه آزادی در حالی تیتر یک همه رسانه‌های کشور می‌شود که تنها امروز بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بانوان کشور برای زیارت اربعین از مرز‌ها عبور کردند اما دریغ از یک خبر...»
پایان‌بخش این بخش را هم اختصاص می‌دهیم به آن کاربر خوش‌ذوقی که چند تصویر از کودکان در راهپیمایی اربعین را منتشر کرده و در توضیح آنها نوشته است؛ عشق حسین کوچک و بزرگ ندارد.