امسال تولید دارو در کشور تا ۵۰ درصد افزایش یافته است

حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد قاچاق خروجی دارو از کشور گفت: قاچاق خروجی دارو از کشور اتفاق می‌افتد و بارها در این رابطه با وزارت بهداشت و درمان صحبت شده تا با تکمیل سامانه «تی‌تک» به منوط شدن فروش داروها مخصوصا داروی بیماران خاص به استعلام، از قاچاق جلوگیری شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر واردات دارو در راستای جلوگیری از افزایش قیمت دارو برای مصرف‌کننده با ارز 4200 تومانی انجام می‌شود و این موضوع می‌‌تواند بر روی قاچاق خروجی دارو تاثیرگذار باشد.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه هرگونه خروج دارو از کشور را نباید قاچاق محسوب کرد، افزود: دارویی که با ارز 4200 تومانی تهیه و برای ورود به کشور تشریفات گمرک آن به طور کامل انجام و عوارض گمرکی آن پرداخت می‌شود و سپس در داروخانه عرضه می‌شود اگر توسط بیمار خریداری شود و به هر دلیلی از کشور خارج شود نباید به عنوان داروی خروجی قاچاق قلمداد شود.
دهقانی نیا با اشاره به موضوع توریست درمانی در کشور اظهار داشت: در صورتی این دارو در قالب توریست درمانی، مسافر، تاجر و... خریداری شود و از کشور خارج شود برای اینکه  مشخص شود چه میزان از این دارویی خروجی قاچاق است باید به صورت دقیق وضعیت خروجی دارو تفکیک و مورد بررسی قرار گیرد اما نمی‌توان داروی خروجی از کشور به‌صورت توریست درمانی را  قاچاق تلقی کرد.


وی افزود: براساس تبصره  ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیر هستیم  تا به نحوه خروج دارو از کشور سر و سامان‌دهیم تا این یارانه در اختیار توریست‌های درمانی نباشد. 
همچنین رئیس‌کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که در شش ماهه ابتدایی سال جاری میزان تولید دارو در ایران حدودا ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. ارزیابی از عملکرد تولید داروی کشور در ۳۰ سال گذشته چنین رشدی را نشان نمی‌دهد. هر سال به طور میانگین تولید دارو ۱۲ درصد افزایش می‌یافت اما امسال بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.
محمود نجفی‌عرب ادامه داد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود این خطر وجود دارد که داروی ایرانی به خارج از کشور قاچاق شود.
رئیس‌کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت صادرات رسمی دارو از ایران نیزگفت: آمارها نیز نشان می‌دهد که میزان صادرات ما رقمی در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار است که قطعا عدد رضایت‌بخشی نیست.