ادامه مخالفت‌ها با آغاز حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه عصر دیروز از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان اعلام کرد که رسما عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را علیه کردها آغاز کرده است.
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که نام عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه کردهای حزب کارگران کرد ترکیه "پ.ک.ک" و یگان‌های مدافع خلق "ی.پ.‌گ" «چشمه صلح» است. وی افزود: هدف ما از این عملیات، نابودی گذرگاه تروریستی در نزدیک مرزهای جنوبی ما و برقراری امنیت و صلح در این مناطق است.اردوغان ادامه داد: از طریق این عملیات، خطر تروریسم که کشور ما را تهدید می‌کند، از بین می‌بریم.
شبکه المیادین در سوریه نیز گزارش داد که ترکیه در اولین مرحله از عملیات خود در شمال سوریه مواضع کردهای قسد در شهر «راس العین» در حومه الحسکه را مورد حمله قرار داده است.
وی ادعا کرد: بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را به کمک تاسیس منطقه امن با این عملیات، تضمین خواهیم کرد.


براساس اعلام برخی منابع خبری این حمله در اولین مرحله به صورت هوایی انجام شده است.اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه برخلاف مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.کارشناسان سیاسی و شخصیت‌های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده‌اند.
خبرگزاری سوریه (سانا) نیزاعلام کرد که ارتش ترکیه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه را مورد حمله قرار داده است.اتحادیه اروپا ضمن هشدار نسبت به پیامدهای عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تصریح کرد که این اقدام سبب راه افتادن موج جدیدی از مهاجران به سوی کشورهای اروپایی می‌شود.
وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که تصمیم ترکیه برای عملیات نظامی یکجانبه در شمال سوریه بسیار نگران‌کننده است.این اقدام سبب افزایش تنش‌ها شده و بحران‌های سیاسی-امنیتی و انسانی را در این منطقه تشدید می‌کندو تصمیم آمریکا مبنی بر عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور از شمال شرقی سوریه که دست ترکیه را در حمله به نیروهای دمکراتیک سوریه باز می‌گذارد، می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک گروه دولت اسلامی فراهم کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران، نگرانی عمیق این کشور از وقوع عملیات نظامی یک جانبه توسط ترکیه در شمال شرق سوریه را ابراز و تاکید کرد ما از ترکیه می‌خواهیم که از انجام عملی مخالف منافع ائتلاف جهانی علیه داعش که این کشور بخشی از این ائتلاف است، جلوگیری کند.
مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق هم از وزیر امور خارجه روسیه خواست از نفود کشورش برای جلوگیری از هرگونه تهاجم علیه کردهای سوریه استفاده کند. رئیس سابق اقلیم کردستان عراق خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: خون کردها ارزشمندتر و گرانبهاتر از پول و اسلحه است.
«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر نیز در نشست مطبوعاتی سه جانبه با سران قبرس و یونان با حمایت از حفظ تمامیت ارضی سوریه گفت: قاهره با جدا شدن هر بخشی از خاک سوریه و اقدامات یکجانبه در این خصوص که به ضرر منافع منطقه باشد، مخالف است.
اتحادیه عرب نیز نسبت به عملیات ترکیه در خاک سوریه ابراز نگرانی کرد. دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد این عملیات برنامه‌ریزی شده آنکارا به منزله نقض آشکار حاکمیت سوریه، تهدید تمامیت ارضی این کشور است. نفوذ ترکیه به اراضی سوریه جنگ و درگیری در شرق و شمال سوریه را شعله‌ورتر می‌کند و احتمال دارد که داعش مجددا به برخی مناطق آن بازگردد.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه هم درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در سوریه و آزادی تروریست‌های داعشی در مناطق عملیاتی و قدرت گرفتن دوباره آنها در سوریه هشدار داد.دمیتری پسکوف گفت: بدون شک این مساله می‌تواند بسیار منفی باشد اما ما نمی‌دانیم در نهایت چه رخ خواهد داد.
یک بام و دو هوای ترامپ
دونالد ترامپ که از یک سو در هماهنگی با ترکیه دستور خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه را صادر کرده و ازسوی متحدان کرد خود به خیانت و خنجر زدن از پشت متهم شده با انتشار توئیتی به ترکیه هشدار داد در صورتی که عملیاتش در شمال شرق سوریه خارج از چارچوب مورد نظر واشنگتن باشد، با ویرانی اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.حال باید دید مخالفت‌های جامعه جهانی با اقدام یکجانبه ترکیه برای حمله به شمال سوریه، این کشور را از تجاوز خود منصرف خواهد کرد و یا همچنان بلندپروازی‌های ترکیه در شرق فرات ادامه خواهد داشت.
اعلام خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش «دونالد ترامپ» برای تغییر توجه افکار عمومی نسبت به مشکلات داخلی آمریکا بویژه استیضاح وی دامن زده است.«جو مکرون» تحلیلگر مرکز تحقیقات عرب در واشنگتن در تحلیلی در همین زمینه در شبکه خبری الجزیره، تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را یکی دیگر از تاثیرات جانبی فشارها بر او در داخل و مشکلات وی در خارج توصیف کرده است. به باور این نویسنده، روایت جدید درباره سیاست آمریکا در سوریه که ازسوی ترامپ کلید خورده، تجربه‌ای آشنا ست.دسامبر گذشته، ترامپ با تصمیم ناگهانی برای خارج کردن یکجانبه نظامیان آمریکایی از سوریه پس از تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، واشنگتن را شوکه کرد.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا استعفا داد اما به دلیل توصیه‌ها و تاکتیک‌های ارائه شده ازسوی مشاوران ترامپ هیچ سرباز آمریکایی سوریه را ترک نکرد.اما به نظر می‌رسد مشاوران ترامپ درباره تصمیم اخیر او درباره سوریه توجیه معجزه آسایی ندارند.
در بحبوحه مجموعه بی‌سابقه‌ای از جابجایی در تیم دولت ترامپ در یک سال گذشته، مشاوران ترامپ تلاش کردند راه‌هایی را برای به تعویق انداختن برنامه‌هایی که هنوز آمادگی برای انجام آن وجود نداشت، پیدا کنند.
چاوش اوغلو: عملیات در شمال سوریه حق ماست!
وزیر امور خارجه ترکیه هم در اظهاراتی ادعا کرد که انجام عملیات نظامی در شمال سوریه حق این کشور است! مولود چاوش اوغلو گفت: براساس قطعنامه‌های سازمان ملل انجام عملیات نظامی در شمال سوریه حق ماست. وی در ادامه گفت: تنها هدف ترکیه در شمال سوریه تروریست‌ها خواهند بود و ترکیه تمامی کشورهای مرتبط از جمله حکومت سوریه را در جریان اقدامات خود در شمال سوریه قرار می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: جوان نخبه پاره تن ایران است مشکلات نخبگان را حل کنید کشف یک میدان گازی عظیم در جنوب ایران رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: دوران اثرگذاری فشار حداکثری به پایان رسیده است ترامپ: به جنگ‌های احمقانه آمریکا در جهان پایان می‌دهم ادامه مخالفت‌ها با آغاز حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه آیت‌الله صانعی نماینده ولی فقیه و سرپرست بنیاد پانزده خرداد خبر داد: شروع فاز دوم ساخت خوابگاه‌های دانشجویی توسط بنیاد پانزده خرداد بنیاد برکت 2800 شغل در نهبندان ایجاد می‌کند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور؛ گزارش رصد پیشرفت علم و فناوری در کشور بررسی شد دکتر روحانی ابلاغ کرد؛ قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تمدید قرارداد بیمه درمان تکمیلی ایثارگران تا ابتدای آذرماه آمریکا از اتحادیه اروپا خواست ایران را محکوم کند تحلیل سیاسی هفته رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: جوان نخبه پاره تن ایران است مشکلات نخبگان را حل کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: جوان نخبه پاره تن ایران است مشکلات نخبگان را حل کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: جوان نخبه پاره تن ایران است مشکلات نخبگان را حل کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: جوان نخبه پاره تن ایران است مشکلات نخبگان را حل کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: جوان نخبه پاره تن ایران است مشکلات نخبگان را حل کنید