روحانی: در انتخابات مجلس سختگیری نکنیم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیأت دولت با استناد به آمار و ارقامی از وضعیت موجود اقتصادی کشور، آنها را هم نشانه‌ای از شکست سیاست فشار حداکثری امریکا دانست و هم مؤید کارآمدی دولت. او همچنین با اشاره به آمادگی ترکیه برای حمله به مناطقی از کشور سوریه، با واقعی دانستن نگرانی‌های آنکار اما تأکید کرد شیوه‌ای که در پیش گرفته شده، به نفع منطقه نیست و از مقامات دولت ترکیه خواست تا در رویکرد جدید خود تجدیدنظر کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رویکرد دولت خود معطوف به برگزاری انتخابات پیش روی مجلس در اسفندماه را نیز اعلام کرد. از سخنان رئیس جمهوری این گونه برمی‌آید که وی بر برگزاری یک انتخابات پرشور، رقابتی و با مشارکت بالا تأکید و اصرار دارد که زمینه‌های برگزاری چنین انتخاباتی باید فراهم شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به ضرورت هوشیاری نسبت به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه‌های آینده به‌عنوان یک حرکت بزرگ سیاسی در کشور، گفت: همه آنهایی که مسئول اجرا و نظارت هستند، باید کاری کنند که نشاط سیاسی مردم افزایش پیدا کند.رئیس جمهوری با بیان اینکه پیروزی این جناح یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناح‌ها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت‌نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت‌نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت‌نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت.وی افزود: مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند. رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد، در انتخابات آینده همه به نشاط سیاسی رسیده و با برگزاری انتخابات خوب بار دیگر امریکا و دشمنان ملت ایران را شکست حتمی بدهیم.


ترکیه تجدیدنظر کند
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحولات منطقه پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه هنوز در گوشه و کنار منطقه شعله‌هایی دیده می‌شود که گاهی این شعله در یمن و گاهی در نزدیکی مدیترانه و مرزهای ترکیه و سوریه است. وی با بیان اینکه دولت ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود نگرانی‌هایی دارد و حق آنهاست که این نگرانی‌شان برطرف شود، گفت: معتقدیم باید راه و شیوه درست در این مسیر انتخاب شود.
روحانی افزود: در اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به صراحت اعلام کردیم که راه‌حل امنیت در مرزهای شمالی سوریه و جنوب ترکیه تنها با حضور ارتش سوریه امکان‌پذیر است و ما باید همه زمینه‌ها را برای حضور ارتش سوریه در این مناطق فراهم کنیم و دیگر کشورها نیز باید کمک کرده و امریکایی‌ها از این منطقه خارج شوند و کردها نیز در این منطقه که در حقیقت کشور خودشان است در کنار ارتش سوریه قرار بگیرند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: شیوه‌ای که امروز انتخاب شده و توافق‌هایی که در پشت پرده صورت گرفته به نفع منطقه نخواهد بود و ما از کشور دوست و برادر خود ترکیه و دولت این کشور می‌خواهیم که در این گونه امور دقت و حوصله بیشتری به خرج داده و در مسیری که انتخاب شده، تجدیدنظر کند. وی تأکید کرد: معتقدیم این راهی که انتخاب شده برای منطقه راهی مناسب و خیر نیست، چرا که امروز در شرایطی قرار داریم که باید در منطقه آرامش برقرار بوده و آوارگان سوری، سریع‌تر به کشورشان بازگردند .رئیس جمهوری ادامه داد: امروز موضوع اصلی، شمال سوریه و شرق فرات نیست، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریست‌ها در آن منطقه جمع شده‌اند و امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه کمک کرده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشتری را داشته باشد که با مشکلی جدید در منطقه مواجه نشویم.
کارآمدی دولت شکست فشار حداکثری
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز همه آمار و ارقام و علامت‌ها نشان می‌دهد که مردم حتی در مشکلات اقتصادی هم قادر به حل مسائل و کاهش مشکلات هستند، گفت: اینکه بانک مرکزی اعلام می‌کند، تولید صنایع بورسی که نیمی از صنایع کشور را تشکیل می‌دهد در شهریور ماه 1.2 درصد رشد مثبت داشته است، موضوعی بسیار مهم و به معنای آن است که فشار حداکثری در هم شکسته است.رئیس جمهوری ادامه داد: اینکه بانک مرکزی در 6 ماه نخست سال قادر بوده 19 میلیارد دلار برای واردات اجناس و کالاهای مورد نیاز کشور اختصاص داده که 8.2 میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی بوده، آماری مثبت و قابل توجه است .روحانی اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که انبارها در بندرگاه‌ها پر بوده و این تحرک و جنب و جوش بنادر و گمرکات کشور بزرگ‌ترین علامت شکست امریکا در این فشار بی‌رحمانه و غلط نسبت به ملت ایران است و امروز در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم در بخش اقتصادی گام‌های مثبتی برداریم. رئیس جمهوری با بیان اینکه امسال پول خرید تضمینی گندم را زودتر از سال‌های گذشته به کشاورزان پرداخت کردیم، تصریح کرد: اگر دولت کارآمد نیست و وضع خوبی ندارد، باید امسال در شرایط فشار این پول را دیرتر به کشاورزان می‌دادیم اما امسال زودتر از هر زمان دیگر آن را پرداخت کردیم .روحانی افزود: اینکه در بخش عمرانی توانستیم در 6 ماهه نخست امسال 29 هزار میلیارد تومان، هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم به معنای قدرت جمهوری اسلامی ایران و پیروزی این ملت در مسیری است که در آن حرکت می‌کند.
رئیس جمهوری ادامه داد: براساس آماری که وزارت نیرو ارائه کرده تا پایان سال‌جاری هر هفته یک پروژه مهم، آب یا برق در سطح کشور افتتاح خواهد شد که جمعاً 227 پروژه با ارزش بیش از 33 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی در هر استان بیش از هزار میلیارد تومان طرح تنها در بخش آب و برق افتتاح خواهد شد که این به معنای موفقیت ملت و کارآمدی دولت و نظام است.
روحانی اظهار داشت: تا پایان سال علاوه بر سدهایی که در 6 ماهه اول امسال افتتاح شده، 10 سد دیگر نیز در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین 26 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور تا پایان سال انجام می‌شود و به 1124 روستا آب‌رسانی بهداشتی صورت گرفته و 29 تصفیه‌خانه فاضلاب و 12 تصفیه‌خانه آب شرب افتتاح شده و 3 هزار مگاوات به تولید برق نیروگاهی کشور اضافه می‌شود. رئیس جمهوری ادامه داد: این در حالی است که سالانه حدود 1700 مگاوات به تولید برق کشور اضافه می‌شده و در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم تقریباً به طور متوسط حدود 2 هزار مگاوات بوده است و اینکه 3 هزار مگاوات برق تولید می‌شود به معنای توسعه و قدرت ما است. روحانی با بیان اینکه آمارها و شاخص‌هایی که مرکز آمار ایران در موضوع اشتغال در تابستان امسال نسبت به سال گذشته اعلام کرده ارزشمند و حائزاهمیت است، گفت: براساس این آمار مشارکت مردم افزایش و نرخ بیکاری 1.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
رئیس جمهوری ادامه داد: در تابستان سال گذشته افراد شاغل در کشور 23 میلیون و 900 هزار نفر بودند که این رقم در تابستان 98، 24 میلیون و 750 هزار نفر است که این آماری افتخارآمیز است. یعنی در طول این یکسال 843 هزار اشتغال در کشور ایجاد شده و این آمار براساس معیارهای جهانی در زمینه اشتغال است.
 روحانی افزود: براساس همین آمار نرخ بیکاری در تابستان گذشته 3 میلیون و 350 هزار نفر بوده که امسال 2 میلیون و 900 هزار نفر است و نشان می‌دهد که 450 هزار نفر از بیکاری باقیمانده از گذشته از بین رفته است.
روحانی در ابتدای سخنان خود در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت ایام اربعین حسینی، گفت: این ایام روزهای بیان عشق و ارادت و اظهار شیفتگی در برابر خاندان رسالت است.رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز خوشبختانه فضایی ایجاد شده که مردم این حرکت عظیم معنوی را با هوشیاری و بیداری انجام می‌دهند و علاوه بر شور و حرکت عظیم مردمی از لحاظ معنوی یک ترکیبی میان ملت‌های عاشق خاندان رسالت ایجاد کرده، بویژه این حرکت قرابت نزدیکی را میان دو ملت ایران و عراق به وجود آورده است و اتفاقی مانند آنچه میان مهاجران و انصار روی داد در این حرکت به چشم می‌خورد.رئیس جمهوری تأکید کرد: این اجتماع بزرگ دل امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را می‌لرزاند و آنها را مرعوب می‌کند؛ حضور میلیونی مردم با عشق و علاقه در هر شرایطی در این اجتماع عظیم، یک قدرت‌نمایی بزرگ سیاسی، فرهنگی و معنوی به شمار می‌رود.‌

برش
‌اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه

سخنگوی دولت با اشاره به پیامدهای پسماندهای بیمارستانی در استان‌ها و بوی بد ناشی از این پسماندها در جنوب تهران، از تمهید دولت برای مقرون به صرفه بودن ساخت نیروگاه‌ها با پسماندها از طریق بهینه کردن قیمت برق خبرداد.
به گزارش «ایران»، علی ربیعی که روز گذشته در حاشیه هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه در مباحث مربوطه در جلسه دولت، قرار شد در سه استان شمالی نیروگاه‌ها برای تبدیل پسماندها هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد، افزود: سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه‌ها برای پسماندها تمایلی ندارند، زیرا قیمت برقی که دولت از آنان می‌خرد مقرون به صرفه نیست. در این جلسه دولت این اختیار را به وزیر نیرو داد که به نحوی از سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاهی برای تبدیل پسماندها خرید کند که مقرون به صرفه باشد و  تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه این تصمیم خوبی بود که می‌تواند سرمایه گذاران را جذب کند، ادامه داد: درباره پسماندهای استان تهران قرار شد مسئولیت را شهرداری تهران برعهده گیرد، در تهران و حومه و حتی در بخشی از مرز که شهرداری مسئول نیست ولی جزو تهران بزرگ محسوب می‌شود وظیفه شهرداری این است که به عنوان مسئول مجری در کنار سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو، محیط زیست و وزارت جهاد این وظیفه را برعهده گیرند.
سخنگوی دولت همچنین از تصویب اختصاص۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت خبر داد که این رقم در اختیار کمیته ذیربط خود قرار خواهد گرفت.
ربیعی افزود: ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار به تفکیک ۲۳۲ میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای و ۱۲۸ میلیارد تومان تملک دارایی برای طرح‌های آبی استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، مازندران و گلستان تصویب شد.‌‌