جلسه شورای امنیت در مورد حمله ترکیه

روزگذشته وزارت دفاع ترکیه در اطلاعیه‌ای ازآغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه خبر داد و هدف این عملیات را تامین امنیت ملی ترکیه خواند. در اطلاعیه وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: نیروهای نظامی ترکیه برای تامین امنیت مرزهای خود، ممانعت از ایجاد یک کریدور ترور در مرزهای جنوبی ترکیه، مبارزه با گروه‌های تروریستی که امنیت ملی ترکیه را مورد تهدید قرار داده‌اند و در راس آنها مبارزه با پ. ک.ک/ پی. وای دی و داعش، بازگشت سوری‌ها به کشورشان اقدام به عملیات نظامی چشمه صلح کرده است.
از سوی دیگر در حساب توییتری وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: از ساعت ۱۴ به بعد (یعنی
دو ساعت قبل از آغاز عملیات نظامی) آمریکا،
روسیه، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناتو و دبیرکل سازمان ملل در جریان عملیات نظامی قرار گرفته و به آنان اطلاعاتی ارایه شده است. از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه در ارتباط با عملیات نظامی ترکیه در سوریه نوشت: عملیات چشمه صلح منطبق با حقوق بین‌الملل، قوانین سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در مورد مبارزه با ترور است. وی در حساب توییتر خود نوشت: عملیات چشمه صلح، برای پاکسازی منطقه از تروریستها، تامین امنیت مرزهای و تمامیت ارضی سوریه، فراهم آوردن زمینه بازگشت امن مهاجرین سوری به کشورشان، تامین صلح و آرامش منطقه در چارچوب حقوق بین‌المللی، ماده ۵۱ اساسنامه سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت در راستای مبارزه با ترور انجام می‌شود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز از آغاز عملیات نظامی در سوریه از سوی نیروهای نظامی ترکیه خبر داد. عملیات با بمباران مناطقی که گفته می‌شود تروریستها در آن اسکان دارند در منطق تل ابیاد و رسولاین آغاز شده و به گفته منابع نظامی عملیات نیروی زمینی ترکیه در بعد از بمبارانهای هوایی آغاز خواهد شد. بمباران‌های هوایی توسط هواپیماهایی که از پایگاههای نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلینک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستند انجام می‌شود. اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.کارشناسان سیاسی و شخصیت‌های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده‌اند.برخی کارشناسان سیاسی سوریه معتقدند که ترکیه پیشتر با حمایت از تروریست‌ها در سوریه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و اکنون با توجه به شکست تروریست‌ها و مشکلاتی که آنان برای آنکارا ایجاد کرده اند، خود وارد میدان سوریه شده است.


> کردهای سوری دو شهر ترکیه را
خمپاره باران کردند
درهمین راستا کردهای سوریه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه دو شهر در مناطق جنوبی ترکیه و هم مرز با سوریه را خمپاره باران کردند. خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که نیروهای کرد شهر مرزی «جیلان پنار» در جنوب ترکیه را با دو خمپاره هدف قرار دادند.شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که خبرهایی از حمله خمپاره‌ای نیروهای قسد به شهر النصیبین ترکیه منتشر شده است.بنابر گزارش‌های این حملات تلفات جانی یا مادی به همراه نداشته است.رسانه‌های سوری نیز اعلام کردند که نیروهای قسد، مواضع خود را در منطقه راس العین در الحسکه خالی کردند.به گزارش ایرنا، از سوی دیگر یک مسئول کرد هم به خبرنگار المیادین گفت که ترکیه ۱۶ پایگاه کردها را در راس العین در حومه حسکه هدف قرار داده است. سخنگوی شورای نظامی منبج سوریه نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و فرانسوی از شهر منبج عقب نشینی نکرده و هنوز در پایگاه‌های خود مستقر هستند.
> محکومیت اقدام اخیر ترکیه
اقدام اخیر ترکیه واکنش‌های کشورهای مختلف را دربرداشته است؛ «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا از ترکیه خواسته است خویشتنداری نشان دهد و عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کند.رئیس کمیسیون اروپا تهدید کرده است که اگر آنکارا حملات به کردهای شمال سوریه را متوقف نکند، اتحادیه اروپا نیز کمک‌های مالی به ترکیه را قطع خواهد کرد.از سویی دیگر، اتحادیه عرب نیز حملات ترکیه به شمال سوریه را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف آن شد. وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز با محکوم کردن عملیات ترکیه، برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شدند. وزیر دولت فرانسه در امور اروپایی دراین باره گفت، پاریس و لندن از شورای امنیت درخواست خواهند کرد تا درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه تشکیل جلسه دهد.
> لاوروف: دمشق و کردها آماده مذاکره هستند
در همین ارتباط، روسیه نیز این حملات را نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه دانست. همچنین "دیمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهوری روسیه درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در سوریه و آزادی تروریست‌های داعشی در مناطق عملیاتی و قدرت گرفتن دوباره آنها در سوریه هشدار داد. وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد، با دولت سوریه و گروه‌های کرد برای تشویق آنها به مذاکره مستقیم به عنوان تنها راه حل تضمین امنیت مرزهای این کشور به توافق رسیدیم.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به من تاکید کرده هدف نهایی از عملیات در شمال سوریه تحقق تمامیت ارضی سوریه است.وی خاطرنشان کرد: دولت سوریه و گروه‌های کرد بر آمادگی خود برای مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌اند و مسکو آماده عملی کردن این مسئله است. وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای قزاقستانی خود در پایتخت قزاقستان تاکید کرد: موضع خود را بیشتر از یک بار اعلام کرده‌ایم، موضع ما مبتنی بر نیاز به حل تمام مشکلات سوریه از طریق مذاکره بین دولت مرکزی در دمشق و نمایندگان جامعه کرد مقیم این خاک و سرزمین است. لاوروف ادامه داد: ما با نمایندگان کرد و نمایندگان دولت سوریه تماس برقرار کرده و آنها را تشویق کردیم مذاکره را شروع کنند از جمله به مشکل تضمین امنیت مرزهای سوریه و ترکیه بپردازند، ما آن را تنها راه تحقق آرامش می‌دانیم.
> شورای امنیت سازمان ملل متحد
تشکیل جلسه می‌دهد
در همین راستا نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قرار است برای بحث در مورد عملیات ترکیه در مناطق شمالی سوریه، تشکیل جلسه می‌دهد. از سوی دیگر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان ضمن محکوم کردن عملیات ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد، این عملیات باعث تشدید ناآرامی در منطقه و تقویت داعش منجر خواهد شد.«جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا هم در واکنش به آغاز این عملیات گفت که عملیات نظامی ترکیه به غیرنظامیان آسیب خواهد زد و منجر به بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.
ترامپ: آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه می‌بود
دونالد ترامپ در توئیتی بار دیگر از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد و گفت: این جنگ‌های بی‌پایان مضحک برای آمریکا رو به پایان است. به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین توئیت خود نوشت: جنگ میان گروه‌های مختلف صدها سال ادامه داشته است. آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه می‌بود. وی در ادامه افزوده است: 50 سربازمان را خارج کردیم. ترکیه باید مسئولیت داعشی‌هایی دستگیر شده‌ای را که اروپا حاضر به پذیرش‌شان نیست برعهده بگیرد. این جنگ‌های بی‌پایان مضحک برای ما در حال خاتمه است. آمریکا 8تریلیون دلار هزینه جنگ و اقدامات پلیسی در خاورمیانه کرده است. هزاران سرباز ما کشته یا زخمی شده‌اند. میلیون‌ها تن از مردم از هر طرف کشته شدند. رفتن به خاورمیانه بدترین تصمیمی بود که در تاریخ کشور ما گرفته شد. ما بر اساس فرضیه‌هایی دروغ و اثبات نشده به جنگ رفتیم؛ سلاح کشتار جمعی. چیزی نبود! اکنون ما به آرامی و به دقت سربازان و ارتش بزرگمان را به خانه باز می‌گردانیم. ما اکنون روی یک تصویر بزرگتر متمرکز هستیم. آمریکا بزرگتر از هر زمان دیگری است.