رنگ بنفش برای صندلی‌ها و فنس کشی جایگاه؛ زیر ساخت‌ها همین بود؟

آفتاب یزد- مریم گندمکار: از روز گذشته عکسی از جایگاه زنان در ورزشگاه آزادی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان از فنس کشی جایگاه زنان در این ورزشگاه دارد. عکسی که با بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه بود اما نشان می‌دهد که همه‌چیز برای حضور زنان در ورزشگاه مهیا است. صندلی‌های بنفش جایگاه زنان را نشان می‌دهد و فنس‌های جدا کننده قرار است از زنان در برابر خطر‌های احتمالی محافظت کنند. پلیس اعلام کرده است که جمع زیادی از ماموران زن امنیت زنان را تامین خواهند کرد. این در حالی است که نزدیک به 4 هزار زن مشتاق قرار است پا به استادیوم بگذارند اما تنها 2500 مرد قرار است در این بازی آن‌ها را همراهی کنند؛ یعنی فوتبال امروز در حالی برگزار می‌شود که زنان سهم بیشتری در تشویق تیم ملی کشورمان دارند و این آغاز راهی است که زنان برای رسیدن به آن تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.
>جزئیات ورود زنان به ورزشگاه آزادی
در روز بازی ایران و کامبوج
روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال نوشت: «روابط عمومی فدراسیون اطلاعیه‌ای را درباره تشریح نحوه ورود بانوان گرامی به ورزشگاه آزادی صادر کرد. دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج روز پنجشنبه 18 مهر ماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. بر همین اساس زنان جهت حضور در ورزشگاه آزادی می‌بایست از طریق پارکینگ اتوبوس رانی جنب درب شرقی استادیوم آزادی در این مجموعه حضور یابند. توضیح بسیار مهم؛ زنان جهت حضور در استادیوم آزادی می‌بایست با همراه داشتن کارت ملی و پرینت بلیط مسابقه از ساعت 13:30 وارد پارکینگ اتوبوسرانی ضلع شرقی ورزشگاه شوند. بدیهی است، اشخاصی که موفق به خرید بلیط نشده‌اند به هیچ عنوان نمی‌توانند در ورزشگاه حضور یابند. قابل توجه است که رعایت کلیه موارد، مقررات و تعهدات قید شده در هنگام خرید بلیط مسابقه برای کلیه تماشاگران محترم الزامی است.» این طور که معلوم است ورود زنان به ورزشگاه آزادی امروز از مسیر اختصاصی و برخلاف دفعات گذشته خواهد بود. در همه ادوار گذشته اگر ورود محدود زنان به ورزشگاه آزادی با اتوبوس‌های ویژه و از طریق هتل المپیک بود، این بار فدراسیون فوتبال مسیری کاملا مجزا و ویژه را برای تردد خانم‌ها به آزادی در نظر گرفته است. در این مسیر ورودی‌های مجزا و گیت‌های الکترونیک ویژه برای ۴ هزار زن که صاحب بلیت هستند در نظر گرفته شده است. پارکینگ‌های ۱۸ و ۱۹ ورزشگاه آزادی که پشت زمین شماره ۴ و پیست اتومبیل سواری در ورودی شرقی ورزشگاه هستند برای زنان در نظر گرفته شده است. از آنجا تا جایگاه ۸ که ویژه زنان است، یک فاصله نیم دور باید پیاده طی شود و زنان در آن روز و از آن مسیر تقریبا فاصله‌ای برابر با مردانی که از ورودی‌های دیگر وارد می‌شوند را باید بگذرانند تا به جایگاه برسند. آنها به احتمال فراوان از گیت‌های تازه بهره برداری شده کنار پیست دوچرخه سواری در ضلع جنوب غربی به طور اختصاصی وارد استادیوم خواهند شد و احتمالا جایگاه‌های مشرف به جایگاه ۸ در طبقه دوم هم خالی خواهد بود.


>زیر ساخت‌ها همین بود؟
مسئولان ورزشگاه آزادی پیش از بازی ایران و کامبوج که برای اولین بار با حضور ۴ هزار زن برگزار خواهد شد، تغییراتی را در شکل جایگاه زنان در استادیوم ایجاد کردند. آخرین مرحله این تغییرات، نصب فنس در انتهای جایگاه a9 و جداسازی آن از حدود ۱۰۰ صندلی بالای تونل جنوبی ورزشگاه است. این یعنی دیگر صندلی جدیدی به ظرفیت بلیت‌های فروخته شده برای زنان افزوده نمی‌شود. با این حال سالهاست که مسئولان در پاسخ به مطالبه زنان برای حضور در ورزشگاه می‌گویند زیرساخت‌ها مهیا نیست! حالا اما بعد از این همه سال زن‌ها قرار است در کنار مردان بازی فوتبال تیم ملی کشورشان را تماشا کنند و گویا زیر ساخت‌ها برای این کار مهیاست. زیر ساخت‌هایی که به نظر می‌رسد به رنگ بنفش صندلی‌ها و فنس کشی جایگاه زنان و جداسازی راه‌های ورودی خلاصه می‌شود! سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا زیر ساخت‌هایی که در تمام این سال‌ها از آن سخن می‌گفتید و به دلیل نبود آن زنان را از حق مسلم‌شان محروم می‌کردید همین بود؟ اگر این طور است چرا همین زیر ساخت‌ها را فراهم نمی‌کنید تا زنان بتوانند برای بازی‌های داخلی هم به ورزشگاه بروند؟