ترامپ و پروژه نئوعثمانی اردوغان

محسن جلیلوند‪-‬ ماجرای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه همزمان با حمله ترکیه به کردها در شمال سوریه ، خشم احزاب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا را علیه این اقدام دونالد ترامپ به همراه داشته است و از آن به عنوان خیانت وی علیه کردها و خالی کردن پشت هم پیمانان آمریکا یاد می‌شود . باید گفت ترامپ رئیس جمهوری است که کانون‌های قدرت آمریکا هر از گاهی می‌بایست او را اصلاح و کنترل کنند، همان طور که دیدیم ترامپ بعد از دستورخروج از سوریه، در توئیتی از موضعی که مبنی بر خروج کامل از سوریه گرفته بود عقب نشینی کرد و پذیرفت که بخشی از نیروهای آمریکایی در سوریه بمانند .
این موضوع را باید به دلیل همان مهار ترامپ توسط کانون‌های قدرت بدانیم . یکی از دلایلی هم که ترامپ در سیاست خارجه اش ناکام بوده همین است که نمی توانسته خود را با سیاست‌های کلی آمریکا هماهنگ کند . ترامپ تصور می کند که در قامت رئیس جمهور باید دیگران با او هماهنگ شوند اما در قانون آمریکا، این ترامپ است که باید با سیاست‌های کلان آمریکا هماهنگ باشد تا این کشور حفظ شود . درباره اردوغان و ترکیه باید گفت، اردوغان مدتی است که علیه سیستم آمریکایی‌ها در خاورمیانه حمله می‌کند. طبیعتا آمریکایی‌ها چنین چیزی را برنمی‌تابند و مطمئن هم باشید که با اردوغان تسویه حساب خواهند کرد. از سویی اردوغان با توجه به مشکلات داخلی که امروز دارد تلاش می کند تا با فرافکنی در عرصه سیاست خارجی اقداماتی مثل این حمله به شمال سوریه را انجام دهد . معمولا دولت‌ها وقتی دچار مشکلات زیادی در عرصه سیاست داخلی می شوند تلاش می کنند تا وارد سیاست خارجه شوند و به نوعی ذهن مردم خودشان را به سمت دیگری هدایت کنند. دراین راستا دوست‌ها دشمن می شوند ، دشمن‌ها دوست می شوند ، حتی دشمن سازی صورت می گیرد تا ذهن‌ها را از مسائل داخلی منحرف کنند. از سویی دیگر اردوغان همچنان
پروژه نئو عثمانی را در ذهن می‌پروراند و می خواهد
آن را اجرا کند . ترکیه آن توان اقتصادی
و لجستیک را ندارد که این موضوع را اجرایی کند، اما اردوغان رویای چنین چیزی را دارد و حمله به شرق فرات در سوریه نیز در چارچوب همین موضوع است . در مورد کردهای سوریه هم باید گفت کردها خودشان هم می دانستند که قرار است برای آن‌ها چه اتفاقی بیفتد، اما این سال‌ها را فرصت خوبی دانستند تا بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند. کردها به آمریکایی‌ها خیلی کمک کرده‌اند و رفتار امروز آمریکا و ترامپ برای آن‌ها ناخوشایند و نامردی است. اما می‌دانند آمریکایی‌ها اگر پشت آن‌ها را خالی بکنند و یا در دوستی شان خیانت انجام دهند با این حال همیشه حاضر به مذاکره با آن‌ها خواهند بود و این خود یعنی رسمیت کردها و از همین بابت این شرایط را بهتر از هیچ می‌دانند. در هرصورت آن‌ها می دانند که این خودشان هستند که باید مشکلات‌شان را حل کنند.