زیرپله‌ای‌های غیراستاندارد

تولید مواد غذایی تقلبی که توسط واحدهای زیر پله ای انجام می‌شود در تمام کشورهای جهان وجود دارد.تقلب وعبور از چراغ قرمز در این بخش زیاد است که این می‌تواند آسیب‌های زیادی به سلامت جامعه وارد کند. این تقلب محدود به حوزه مواد غذایی نمی‌شود وشما تقریبا در تمام بخشها حتی بخش قطعات خودرو و بلبرینگ و... مواد تقلبی را مشاهده می‌کنید. یا در بخشهای شوینده بعضا تخلفاتی صورت می‌گیرد که مردم اگر مشاهده کردند ، جنس تقلبی است از خرید آن امتناع کنند. وقتی کالایی گران می‌شود طبیعی است که یک عده به تقلب در تولید آن کالا روی می‌آورند .
کشور ما دستورالعملهای سخت گیرانه ای در این حوزه تدوین کرده و پروانه‌های بهداشتی و نظارت وبررسی هم انجام می‌شود، منتها اشکالی که وجود دارد آن است که برخی موسساتی که مواد غذایی تولید می‌کنند از مراکزی مانند وزارت صنعت وبهداشت وسازمان غذا و دارو وسازمان استاندارد مجوز نمی‌گیرند . ما یک تولید صنعتی در کشور داریم و یک تولید سنتی. تولیدکننده‌های ما در تولید صنعتی تمام معیارهای لازم را رعایت می‌کنند چرا که تحت نظارت اماکن مختلف هستند و حاضر نیستند با تولید تقلبی برند خود را بی اعتبار سازند. اما در تولیدات سنتی و واحدهای غیر صنعتی زیر پله ای تولیداتی انجام می‌شود که متاسفانه خیلی هم فراگیر شده و این تولیدات مطابق معیارهای استانداردی نیستند.دستگاههای نظارتی مسئولیت مبارزه با این تولیدکنندگان غیراستاندارد و زیرپله ای
را دارند. ما با همکاری انجمن صنایع غذایی و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تلاش می‌کنیم این شبکه‌های زیر زمینی را کشف کنیم چرا که آنها از نام برندهای اصلی در بازار سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین برای حفظ برندهای اصلی این کار انجام می‌شود.
وزارت بهداشت و سازمان استاندارد با همکاری انجمن‌های مختلف تلاش زیادی برای کشف واحدهای زیر پله ای انجام می‌دهند تا با پیدا کردن سرنخ، آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنند.از سوی دیگر مردم باید هوشیار باشند تا محصولاتی که خریداری می‌کنند آرم استاندارد را داشته باشد .صنوف مختلف نیز باید از همکاری با کسانی که کالاهای استاندارد تولید نمی‌کنند، امتناع کنند که معمولا این همکاری صورت نمی‌گیرد .


شما مطمئن باشید هیچ کارخانه مطمئنی ارزش برند خود را زیر سوال نمی‌برد.اگر واحدی تخلف می‌کند مردم به مراجع مربوطه تخلف را اطلاع بدهند. معمولا افراد متقلب از روی برندهای اصلی کپی بر می‌دارند که اگر مردم به کارخانه اصلی اطلاع دهند و بگویند فلان مغازه جنس تقلبی را می‌فروشد مطمئن باشید آن کارخانه برای حفظ اعتبار خود هم که شده موضوع را پیگیری می‌کند .
استانداردهای ما در تولیدات مواد غذایی واقعا سخت گیرانه است حتی برخی‌ها هم می‌گویند از استانداردهای اروپایی سخت گیری بیشتری می‌کنیم. منتها کارگاههای زیر پله ای از شرایط قانونی فرار کرده و تخلف می‌کنند که باید شناسایی شوند وبا آنها برخورد شود. مردم در این بخش می‌توانند کمک فراوانی در معرفی آنها به مراجع قانونی داشته باشند.