واردات آمپول به‌عنوان پودر نارگيل و کاکائو!

وزير بهداشت اعلام کرد
واردات آمپول به‌عنوان پودر نارگيل و کاکائو!
من کاسه‌ليس رانت‌بگيران نيستم
وزير بهداشت با حضور در کارخانه داروسازي در شهرک صنعتي کاوه ضمن تشکر از اين گروه گفت: در کشورهايي مانند کشور ما کار کردن با بروکراسي‌هاي نفس‌گير مانند راه رفتن بر روي تردميل مي‌ماند؛ تا بخواهيم به نقطه قابل ملاحظه‌اي برسيم، زمان زيادي صرف مي‌شود. البته بنده شاهد فعاليت‌هاي گروه‌هاي داروسازي هستم و همواره از شما حمايت مي‌کنم. دکتر سعيد نمکي افزود: روز اولي که به وزارت بهداشت آمدم تمام تجربه خودم را به عنوان يک معلم و کسي که در سازمان برنامه و بودجه فعاليت‌هاي زيادي انجام داده، به وزارت بهداشت آوردم. از روز اول بزرگ‌ترين اولويت من در حوزه دارو حذف رانت بود. بنده هيچ گوشه‌اي از صنعت را در حوزه داروسازي مقصر نشناختم و با شناختي که از بدنه داروسازي کشور داشتم مي‌گويم که هيچ گاه پس از انقلاب يک فرد غيرداروساز رئيس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتي که افتاده، متوجه سازمان غذا و داروست. زماني که من حرف از امضاهاي طلايي در اين سازمان زدم، گروه‌هايي به من حمله کردند. من مي‌دانم حمله‌هاي صورت گرفته از سوي کساني بود که در حال استفاده از رانت بودند، بايد بگويم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ کم پيش نيامده است.


کاسه‌ليس نيستم
وي در ادامه خاطر نشان کرد: اين اتفاقات از نظام قيمت‌گذاري، توليد، توزيع و غيره تا ساير موارد پيشرفت داشته است؛ چراکه هيچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوري در اين زمينه فعال نبود. عده‌اي پس از حرف‌هاي من ترسيدند و بلوا کردند که وزير با اين افراد شراکت دارد؛ در حالي که صراحتا اعلام مي‌کنم وزير بهداشت شما کاسه‌ليس نيست. بنده اگر مي‌خواستم اقدامات رانت‌جويانه انجام دهم مي‌توانستم اقدام به تاسيس کارخانه‌هاي متعدد و رانت‌جويي‌هاي ديگر کنم. خوشحالم که وقتي چوب را برمي‌داري، عده‌اي که خطا کرده‌اند کار دست‌شان مي‌آيد. تا زماني که مساله رانت در حوزه داروسازي کشور برطرف نشود، مشکل باقي خواهد ماند؛ چراکه هيچ سرمايه‌گذاري جرات نمي‌کند در کشوري که امکان حفظ سرمايه‌اش وجود ندارد و پرريسک تلقي مي‌شود، سرمايه‌گذاري کند. نبايد سازوکار کشور به گونه‌اي باشد که سرمايه سرمايه‌گذار با تغيير وزير و کابينه به خطر افتد.
سامانه تي‌تک هنوز ناقص است
وزير بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تي‌تک گفت: گرچه اين سامانه زيرساخت خوبي براي شفافيت بود، اما هرگز به سوي شفافيت حرکت نکرده است. حتي در حال حاضر که با شما صحبت مي‌کنم همچنان اين سامانه داراي نواقصي هست. به عنوان مثال يک کاربر در سامانه تي‌تک توانسته بود آمپول تستسترون را به عنوان پودر نارگيل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و يا يک خانم دکتر در اين سامانه در 19 قسمت مسئول فني شناخته شده بود، بدون اينکه اين سامانه خطا دهد. در حوزه تخلفات دارويي احتياج به يک سامانه روزآمد، با زيرساخت‌هاي سامانه تي‌تک داريم. بايد واقع‌بين باشيم. بنده به دکتر شانه‌ساز نيز گفته‌ام اگر تخلفي صورت گيرد بنده به هيچ عنوان گذشت نخواهم کرد. حتي اگر در دنيا متوجه تخلف شما نشوند، در آخرت شما بايد پاسخگوي من باشيد.
سلامت مردم شوخي‌بردار نيست
وزير بهداشت ادامه داد: در اين ميدان هر کسي که پاکيزه‌تر است، بايد فعاليت کند. سلامت مردم به هيچ عنوان براي من شوخي‌بردار نيست، من نه اجازه رانت به واردات دارو و نه اجازه رانت به توليد داخلي مي‌دهم. پس از اصلاح سامانه، تصميم به برخورد با ساير تخلف‌هاي صورت گرفته، داشتيم و تمام تخلفات را به قوه قضائيه گزارش کردم. من در رابطه با بيت‌المال حتي با فرزند خودم هم شوخي ندارم. البته بايد بگويم به هيچ عنوان کينه و حسد را در دل خود راه نمي‌دهم. روزي پرونده‌اي از سوي شخصي که عليه من اقداماتي انجام داده بود، به وزارت‌خانه آمد، بنده تاکيد کردم به هيچ عنوان نبايد با نيت قبلي به اين پرونده رسيدگي شود. وزير بهداشت در ادامه در خصوص آغاز به کار سامانه‌هاي نظارتي در حوزه دارو، گفت: نمي‌توانيم سامانه درست احداث کرده و به دست انسان نادرست دهيم. اين موضوع مانند آن مي‌ماند که چرتکه را از دزد گرفته و کامپيوتر به دست او دهيم. همواره تاکيد کرده‌ام که هوشمندسازي باعث عاري شدن از آلودگي نمي‌شود و ما نياز به انسان سالم داريم. انساني که توسعه يافته باشد، دروغ نمي‌گويد، مالياتش را انکار نمي‌کند، HIV نمي‌گيرد و...
رسيدگي به تخلفات تجهيزات پزشکي
وي در ادامه در خصوص تخلفات صورت گرفته در تجهيزات پزشکي نيز گفت: در اين حوزه نيز تخلفات زيادي صورت مي‌گرفت که تا پايان ماه جاري اقدامات لازم در اين خصوص اجرا خواهد شد. هرگونه بي‌عدالتي از طريق سامانه 190 به اطلاع ما مي‌رسد و من شخصا آن را پيگيري مي‌کنم. اولويت اول ما در سازمان غذا و دارو پيش رفتن به سمت روند توليد دارو است. سال گذشته 22 هزار ميليارد تومان هزينه بازار دارويي کشور بود که از اين رقم سه درصد به واردات اختصاص مي‌يافت و متاسفانه همين سه درصد حدود 30 درصد از ارزش بازار دارويي کشور را شامل مي‌شد. همچنين 97 درصد هزينه‌ها نيز مربوط به داروهاي داخلي بود که 70 درصد هزينه ريالي در کشور را شامل مي‌شد. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به اين‌که 1. 2 GDP کشور را صنايع دارويي تشکيل مي‌دهند، ادامه داد: از نظر پرداخت‌هاي بيمه‌اي هزينه‌هاي بالايي شامل داروها مي‌شود. بالاي 50 درصد از پرداخت وجه دارو از جيب بيمار است. امروزه با وجود شرکت‌هاي دانش‌بنيان ديگر روا نيست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارويي اختصاص بدهند که دانش فني متمايزي نسبت به داخل در آن ديده نمي‌شود. صراحتا اعلام مي‌کنم هيچ کمپاني توليد داروي اروپايي وجود ندارد که مواد اوليه را خودش توليد کند. اکثر اين کمپاني‌ها مواد اوليه خود را از کشور چين وارد مي‌کنند. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در ادامه با تاکيد بر اين‌که توليد کننده داخلي براي تامين مواد اوليه دارويي نبايد مظلوم واقع شود، اظهار کرد: نبايد داروي متفورمين از خارج از کشور وارد شود و به قيمت گران‌تر در اختيار بيمار قرار گيرد. بنده همواره حمايت تمام قد خود را از محصولات داخلي اعلام کرده‌ام. البته اين محصولات بايد با قيمت تمام شده معقولي در اختيار مردم قرار گيرد.