پشت پرده تحرکات جدید آنکارا در شمال سوریه

دکتر صلاح الدین هرسنی ‪-‬ ترکیه تحرکات جدیدی را در شمال سوریه آغاز کرده است. این تحرکات جدید برای سومین بار و در ادامه عملیات سپر فرات و شاخه زیتون به منظور محدودسازی نقش‌یابی کردها، ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه و همچنین ممانعت از ایجاد کریدور ترور به رهبری پ‌.ک.‌ک در شرق فرات صورت می‌گیرد. البته انگیزه اصلی و اصرار آنکارا در این تحرکات جدید در ارتباط با نگرش مقامات حزب عدالت و توسعه در قبال کردهاست. به واقع ترس و فوبیای مقامات آنکارا از جریان‌های استقلال‌طلب کرد یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های آنها برای آغاز عملیات نظامی گسترده در مرزهای شمالی سوریه است. علاوه بر اینها نگاه تاریخی آنکارا به مناطق شمالی سوریه به این صورت است که آنها آن را ملک خود به شمار می‌آورند. از سوی دیگر تلاش‌های شش‌ساله مقامات حزب عدالت و توسعه با پیروزی‌های میدانی گسترده ارتش سوریه به باد رفته است و مقامات آنکارا تاسیس رژیم مستقل کردنشین در مناطق مجاور مرزهایش را خط قرمز اصلی خود به شمار آورده و تحت هیچ شرایطی حاضر به تعامل با این اتفاق نیستند و برای این منظور حاضرند هر بهایی را بپردازند. بنابراین برای مقامات آنکارا بسیار مهم است که ساختارهای شبه‌نظامیان کرد در سوریه تضعیف شود. به این ترتیب و آنگونه که پیداست، تحرکات جدید آنکارا در شمال سوریه متوجه محدودسازی کردهای وابسته به یگان‌های مدافع خلق موسوم به (ی. پ.گ) است.
از منظر تبارشناسی، یگان‌های مدافع خلق که هسته اصلی گروه نیروهای دموکراتیک را تشکیل می‌دهد، شاخه‌ای از (پ.‌ک.‌ک)‌ است، بنابر این در نگاه مقامات آنکارا همین یگان به رغم آنکه نقش تعیین‌کننده‌ای در نبردهای ائتلاف علیه داعش داشته، اما یک گروه تروریستی محسوب می‌شود و رجب طیب اردوغان و سایر مقامات حاضر در حزب عدالت و توسعه، آنها را یک تهدید امنیتی دائم برای حیات سرزمینی ترکیه در جغرافیای آناتولی می‌دانند.
البته جدای از نگرش مقامات آنکارا در قبال کردها، تعقیب توسعه بحران و آنومیزه کردن فضای منطقه به زیان بشار اسد و سرنگونی دولت او بخشی از اهداف پنهان در قالب تحرکات جدید مقامات آنکارا در شمال سوریه است. در حقیقت نگرش و برداشت مقامات آنکارا به رغم نشست‌های آستانه، سوچی و تهران در قبال بشار اسد دست نخورده باقی مانده و آنها به‌جز سرنگونی و براندازی بشار اسد در نظام سیاسی سوریه به چیز دیگری رضایت نمی‌دهند. به واقع شکست توطئه‌های آنکارا در رابطه با براندازی دولت بشار اسد و تحویل دادن این کشور به جریان اخوان‌المسلمین که از چندین سال پیش آغاز شده بود، باعث شد این کشور به دنبال عرصه‌ای دیگر برای جبران شکست‌های خود در سوریه باشد و فاز جدید تحرکات و لشکرکشی به کانتون‌هایی چون عفرین، جرابلس و الباب پاسخی به این نیاز مقامات آنکاراست.
محققا بازی جدیدی که مقامات آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه آغاز کرده‌اند، بدون تبعات و پیامد نخواهد بود. در این ارتباط بیشترین پیامد متوجه منطقه است که به نظر می‌رسد در سایه توسعه بحران مقامات آنکارا، بار دیگر ما شاهد بازگشت سازمان یافته داعش در منطقه باشیم. در حقیقت این وضعیت به بازگشت دوباره داعش برای شروع ترکتازی‌ها و ایجاد حمام خون یاری می‌رساند. از طرف دیگر اگر چه ممکن است تحرکات جدید آنکارا در شمال سوریه موجب کاهش تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا شود، اما قطعا موجب تقویت اردوگاه ضدترک در واشنگتن می‌شود که این مسئله خطر تنش‌های محتمل واشنگتن و آنکارا در شرق فرات را افزایش می‌دهد و مهمتر از همه آنکه اگر چه فاز جدید تحرکات آنکارا یا آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در خاک سوریه، موجب کاهش اعتماد کردهای سوری به آمریکا شود، اما قطعا آنها را به سمت توافق با دمشق و کسب حمایت روسیه سوق دهد که قطعا با ورود روسیه در این معادلات، تا میزانی منافع و موقعیت اکراد در سوریه تضعیف خواهد شد. حال باید دید که واشنگتن تحت مدیریت دونالد ترامپ تا چه میزان حاضر به دفاع از کردها می‌شود و آیا مانع از اقدامات ایذایی آنکارا خواهد شد؟
سایر اخبار این روزنامه
میرزایی نیکو در گفت‌وگو با همدلی: تاکتیک اصلاح‌طلبی را می‌توان تغییر داد ولی مبانی آن را خیر پروانه مافی: تحقق انتظارات مردم رویکرد جدید اصلاح‌طلبان باشد ارزیابی «همدلی» از سیاست‌های نظام بانکی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان وام تاخت و تاز دانه‌درشت‌ها! هوشنگ ماهرویان در نقد چهره چه‌گوارا در ایران: روشنفکران جرات نقد چه‌گوارا را ندارند حزب توده مبلغ ایدئولوژی مارکسیسم بود، نه نظریه‌های مفید کشورداری بررسی تغییر گفتمان اصلاحات از سوی اصلاح طلبان انقلاب در اصلاحات گزارش همدلی از باز شدن درب‌های ورزشگاه آزادی بر روی زنان رنج دوران برده‌ایم طرح نگران کننده آنکارا و مخالفت ایران بازی جدید اردوغان برای سوریه دستور رئیس جمهوری به وزارت اطلاعات: «جامعه امن» به جای امنیتی گزارش همدلی از دستگیری نمایندگان کارگران شرکت هفت‌تپه در راه مجلس بازداشت در راه خانه ملت پشت پرده تحرکات جدید آنکارا در شمال سوریه پروانه سلحشوری: جریان اصلاح طلبی نیازمند بازتعریف است پروانه مافی: تحقق انتظارات مردم رویکرد جدید اصلاح‌طلبان باشد شهردار تهران: با شناخت آینده تهران را ترسیم کنیم