مخالفت گسترده با حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه

پس از آنکه برخی منابع با انتشار کلیپ ویدئویی از ورود یگان‌های زرهی ارتش ترکیه به خاک سوریه از طریق گذرگاه مرزی کیلیس خبر دادند، کشورهای مختلف با حمله احتمالی گسترده ترکیه به شمال سوریه مخالفت کردند.
منابع محلی از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه به خاک سوریه از گذرگاه مرزی کیلیس خبر می‌دهند.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» یگان‌های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی کیلیس، به منطقه جرابلس وارد شده و درحال حرکت به سمت حومه شمالی منبج هستند.
شبکه «الحدث» نیز با اشاره به این تحولات گزارش داد که علی‌رغم اعلام رسمی، عملیات زمینی ارتش ترکیه در سوریه آغاز شده است.منابع مختلفی از جمله روزنامه «ینی‌شفق» نیز با انتشار کلیپ‌های ویدئویی از ورود خودروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه، این اخبار را تایید کردند.این درحالی است که گزارش‌های تایید نشده‌ای از حمله جنگنده‌های ترکیه به منطقه‌ای در مرز عراق و سوریه خبر دادند.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای از اتمام تدارکات و آماده‌سازی‌ها برای عملیات در سوریه خبر داده و گفت به نیروهای مسلح این کشور اجازه تشکیل گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه را نمی‌دهند.


«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه با هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه زمان حرف زدن گذشته، تهدید کرده بود ارتش ترکیه به‌زودی در شرق فرات عملیات چند جانبه‌ای را آغاز می‌کند.
کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب روسای جمهور ترکیه و آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که تحلیلگران از آن به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.در این بیانیه آمده است: «ترکیه بزودی عملیات خود را که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است، در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود». مقصود این بیانیه دفتر رئیس‌جمهور آمریکا از «این منطقه»، نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.
ساعاتی بعد از صدور این بیانیه کاخ سفید، نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اذعان به آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش‌هایی از سوریه، از خلف وعده واشنگتن گله کردند. نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه اعلام کردند: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود»
ازسوی دیگر یک منبع از بین نیروهای شورشی موسوم به "ارتش آزاد سوریه" اعلام کرد، حدود 8000 شبه نظامی از نیروهای مخالف مسلح سوری به اضافه نیروهای ارتش ترکیه با ساز و برگ جنگی وارد خاک سوریه شدند.
این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: این اولین سری از نیروهای ارتش ماست که با ترکیه علیه نیروهای کرد وارد عملیات مشترک خواهد شد.به گفته این منبع، بعد از رسیدن این نیروها و تجهیزات نیروهای پشتیبانی به خطوط درگیری در شمال منبج رسیده‌اند و این نیروها منتظر ساعت صفر برای حرکت به سمت شهر منبج هستند.
ترامپ بار دیگر به ترکیه هشدار داد
رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر به ترکیه هشدار داد در صورتی که عملیاتش در شمال شرق سوریه خارج از چارچوب مورد نظر واشنگتن باشد، با ویرانی اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.دونالد ترامپ بار دیگر به ترکیه درباره حمله به شمال شرق سوریه هشدار داد.وی ادامه داد: به ترکیه گفته‌ام که اگر هر اقدامی خارج از آنچه ما انسانی می‌دانیم انجام دهد، خشم یک اقتصاد به شدت ویران شده را احساس خواهد کرد.
ترامپ دوشنبه شب در پیامی توئیتری تهدید کرد در صورتی که ترکیه اقدامی در سوریه کند که از خطوط قرمز مد نظر او فراتر باشد، اقتصاد آنکارا را به طور کامل نابود خواهد کرد.
هشدار موگرینی درباره حمله ترکیه به شمال سوریه
در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که حمله ترکیه به شمال شرق سوریه باعث به خطر افتادن فرایند سیاسی صلح تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.«فدریکا موگرینی» در پیامی توئیتری نوشت: اقدام نظامی در شمال شرق سوریه رنج شهروندان را بیشتر و تلاش جاری ائتلاف جهانی علیه داعش را تضعیف می‌کند؛ همچنین چشم‌انداز فرایند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل برای رسیدن به صلح را در این کشور دشوارتر می‌کند.
برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان نیز مستقلا درباره این اقدام ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند.
اپوزیسیون ترکیه: عملیات نظامی در سوریه اشتباه است
مخالفان دولت ترکیه به شدت از اردوغان به خاطر تصمیمش برای آغاز عملیات نظامی جدید در سوریه انتقاد کردند و بهترین راه را برای تامین امنیت ترکیه از تهدید تروریستی، صلح با دمشق دانستند.فائق اوزتورک، معاون رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در نشست خبری گفت، دولت فعلی ترکیه این کشور را به سمت "باتلاق" خاورمیانه سوق می‌دهد.
وی که عضو بزرگترین حزب مخالف ترکیه است، گفت: آنکارا اگر واقعا به دنبال مبارزه با تروریسم و تضمین تمامیت ارضی سوریه است، باید از ارتش سوریه حمایت و با آن همکاری کند.
در این راستا، حزب دموکراتیک خلق ترکیه هم اعلام کرد، نیاز مبرم در سوریه آغاز گفت‌وگوی دموکراتیک و فرایند مذاکره جامع با همه طرف‌ها به منظور پایان دادن به جنگ داخلی این کشور است و مداخله نظامی جدید بزرگترین تهدید است.
اعلام آمادگی کُردهای سوریه برای توافق با دمشق
مشاور دولت خودخوانده در شمال و شرق سوریه از آمادگی کُردها برای توافق با دمشق خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ کُردها در شمال سوریه آمادگی خود را برای توافقی با دولت مرکزی سوریه در راستای حمایت از خود در برابر حملات ترکیه اعلام کردند.«بدران جیاکرد» مشاور دولت خودخوانده در شمال و شرق سوریه گفت: «در راستای حمایت از مردم و ایفای نقش در تمامی سوریه، توافق با دمشق ضروری است. این دلیل آن چیزی است که ما بارها تلاش کردیم که به صورت مستقیم یا از طریق روسیه با دمشق مذاکرات برگزار کرده تا به توافقی سیاسی در راستای پایان دادن به بحران سوریه برسیم و با طرحی که به دنبال تجزیه مناطق سوریه است مقابله کنیم.»
وی ادامه داد که آنها همواره بر اهمیت برگزاری مذاکرات جدی با دمشق اذعان داشته و همیشه در راستای رسیدن به این هدف آماده هستند و روسیه می‌تواند در این زمینه به ایفای نقش بپردازد.
هیلی: تصمیم ترامپ درباره سوریه به معنای مرگ متحدان آمریکاست
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل که از متحدان نزدیک دونالد ترامپ محسوب می‌شد، در اقدامی کم‌سابقه از سیاست‌های وی در قبال سوریه انتقاد کرد. «نیکی هیلی» در پیامی در توئیتر اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن سربازان آمریکایی از شمال سوریه آن‌هم درحالی که ترکیه قصد دارد به این منطقه حمله کند، به این معنا است که آمریکا متحدان کردش را ترک می‌کند تا آنها بمیرند.
او در پیام توییتری خود در کنار استفاده از هشتگ «ترکیه دوست ما نیست» نوشت: اگر انتظار داریم از حمایت متحدانمان برخوردار باشیم، باید همیشه از آنها حمایت کنیم. کردها نقشی اساسی در موفقیت ما در مبارزه علیه داعش در سوریه داشتند. اینکه آنها را رها کنیم تا بمیرند اشتباه بزرگی است.
نیروهای کردسوریه نیز در پاسخ به این پیام هیلی در صفحه توییتر خود نوشتند: امیدواریم شرکای آمریکایی ما در این تصمیم تجدیدنظر کنند و تلاش مشترکمان در سوریه را رها نکنند.
سایر اخبار این روزنامه
9 محصول دارویی جدید رونمایی شد مخالفت گسترده با حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه بازگشت آرامش به بغداد و استان‌های جنوبی در آستانه اربعین دکتر روحانی در دیدار وزیر، معاونین و مدیران ارشد وزارت اطلاعات: رویکرد وزارت اطلاعات باید جامعه امن باشد نه جامعه امنیتی بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر افشای توطئه تجزیه یمن به سه اقلیم چین سامانه موشکی دفاعی خود را با کمک روسیه تقویت می‌کند ضربات مهلک ارتش یمن به متجاوزان سعودی در «عسیر» و «نجران» با حضور معاون اول رئیس جمهور ذوب آهن اصفهان تندیس واحد نمونه کشوری استاندارد را دریافت کرد ترکیه، تکرار اشتباه؟ شرط وزارت بهداشت برای حذف ارز 4200 تومانی دارو دیوان عدالت اداری اعلام کرد: ممنوعیت اخذ درصد از اراضی روستایی متقاضی تغییر کاربری توسط بنیاد مسکن رونمایی از تمبر جاذبه‌های گردشگری منطقه 2 در برج میلاد تجهیز 17 گرمخانه‌ تهران در آستانه فصل سرما رایزنی وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در خصوص آخرین تحولات شمال شرق سوریه