حمله ترکیه به قلب کردهای سوریه

گروه بین‌الملل: رسانه‌های رسمی سوریه و نیز خبرگزاری‌های بامداد سه شنبه اعلام کردند، نیروهای ترکیه حمله‌ای به مواضع شبه‌نظامیان کرد در حومه استان حسکه در شمال شرق این کشور داشتند. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد، جنگنده‌های ترکیه حمله‌ای به مقر نیروهای کرد در تل طویل داشتند و خسارات مالی و تلفات جانی نیز در بین نیروهای سوریه دموکراتیک برجای گذاشتند.
تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد، جنگنده‌های ترکیه مواضعی در نزدیکی گذرگاه سیمالکا در مرزهای عراق را بمباران کردند.
همچنین شبکه الاخباریه سوریه از حمله به مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک در شهر تل ابیض در حومه شمالی رقه خبر داد.
همزمان با خبر حمله هوایی ارتش ترکیه، یک منبع در شورشیان موسوم به «ارتش ملی» وابسته به «ارتش آزاد سوریه» اعلام کرد، حدود ۸۰۰۰ نیروی مسلح مخالف به اضافه نیروهای ارتش ترکیه به همراه تجهیزات نظامی شامل تانک و خودروهای زرهی از دروازه کرکمیش ترکیه عبور کرده و وارد شهر مرزی جرابلس در حومه شمال شرقی حلب شده و از آنجا به جنوب شهر جرابلس رفتند. مقصد آنها خط جبهه درگیری با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در اطراف شهر منبج است.


این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: این اولین سری از نیروهای ارتش ماست که با ترکیه علیه نیروهای کرد وارد عملیات مشترک خواهد شد.
اردوغان همچنین در روز دوشنبه تاکید کرده بود، کشورش عزم خود را برای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه جهت پاکسازی منطقه از وجود «یگان‌های مدافع خلق کرد» که آنکارا آنها را شاخه تروریستی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند، جزم کرده است.
لحن تند اردوغان خطاب به ترامپ
روزنامه انگلیسی «میدل ایست آی» به نقل از یک منبع ترکیه‌ای مطلع از مکالمه تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او نوشت: اردوغان در جریان این گفت‌وگوی تلفنی خطاب به ترامپ گفت «یا با ترکیه در عملیاتش همکاری کنید یا راه را باز کنید.»
این منبع همچنین اعلام کرد: این بلند کردن صدا توسط اردوغان و این لحن صحبت کردن در شرایطی عنوان شده که آنکارا به دلیل جدی نگرفتن نگرانی‌هایش از بابت سوریه شاهد تنش روز افزونی است.
بر اساس این گزارش، بعد از این تماس تلفنی واشنگتن در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد از عملیات ترکیه نه مشارکت می‌کند و نه حمایت می‌کند. رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا عصر یکشنبه در جریان تماسی تلفنی توافق کردند که در ماه نوامبر در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند.
بر اساس بیانیه رسمی ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان تاکید کرد ایجاد منطقه امن شرط نابودی تهدیدات «تروریستی» ناشی از شبه‌نظامیان کرد و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است. وی همچنین تاکید کرد که ترکیه مصمم به نبرد با اعضای گروه تروریستی داعش در سوریه است و تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکل مشابه در منطقه اتخاذ می‌کند. یک منبع در شورای امنیت ملی آمریکا که از گفت‌وگوی تلفنی رهبر کاخ سفید و ترکیه مطلع است، به نیوزویک گفت که دونالد ترامپ از طرف اردوغان «تحت فشار» قرار گرفت. در تماس عصر یکشنبه، ترامپ گفت نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه خارج می‌کند. گفت‌وگو بعد از آن انجام شد که ترکیه اعلام کرد حمله به سوریه را مدنظر دارد و ساعاتی بعد اردوغان یگان‌های نظامی خودش را در مرز ترکیه-سوریه تقویت کرد و تهدیدی جدی برای اجرای یک تهاجم نظامی داشت.
چراغ سبز واشنگتن
مهم ترین فاکتور در حمله به کردهای سوریه این است که رئیس جمهوری آمریکا چتر حمایتی خود را از سر نیروهای تحت حمایت پنتاگون برداشته است. دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) در پیام توئیتری خود نوشت: «بسیاری از مردم به راحتی فراموش کرده‌اند که ترکیه، یک شریک بزرگ تجاری برای آمریکا است؛ این کشور سازه فولادی جنگنده‌های اف-۳۵ ما را می‌سازد. سر و کار داشتن با آن‌ها نیز خوب بوده است، به من کمک کردند تا جان بسیاری را در استان ادلب نجات دهم و به درخواست من، کشیش برانسون را که زمان زیادی از حبسش مانده بود، باز می‌گردانند».
او گفته است باید به یاد داشت که «ترکیه، یک عضو مهم در ناتو است»؛ ترامپ همچنین اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سیزدهم نوامبر (۲۲ آبان‌ماه) برای دیدار با او به آمریکا سفر می‌کند.
 ترامپ با اشاره به اینکه واشنگتن نیروهای کرد را «به هیچ وجه» رها نمی‌کند، نوشت: «ممکن است ما در حال ترک سوریه باشیم، اما به هیچ وجه کردها را که مردمی خاص و جنگجویان شگفت‌انگیزی هستند رها نکرده‌ایم. رابطه ما با ترکیه که از اعضای ناتو و شریک تجاری ماست نیز بسیار خوب بوده است؛ ترکیه جمعیت بزرگی از کردها را داراست و کاملا می‌داند با خارج شدن تنها ۵۰ سرباز ما از آن ناحیه سوریه، هرگونه مبارزه غیر لازم برای اقتصاد و واحد پول شکننده آن‌ها ویرانگر خواهد بود. ما به کردها مساعدت مالی/تسلیحاتی ارائه می‌دهیم!».
رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی درخصوص انجام اقدامات نسنجیده در سوریه، به ترکیه هشدار نابودی اقتصاد این کشور را «همانطور که قبلا انجام داده است» داد.
یگان‌های مدافع خلق کرد 
کردهای شمال سوریه حدود ۱۵ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها مسلمان اهل تسنن بوده و درصد کمی از آنها غیرمسلمان هستند.
پشتیبانی نظامی آمریکا از کردهای سوریه از اواسط دسامبر سال ۲۰۱۷ و پس از آنکه ترامپ حکم اجرائی را مبنی بر اختصاص حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای مسلح کردن نیروهای قسد امضا کرد، آغاز شد. 
این تصمیم تحویل چندین محموله سلاح و تجهیزات نظامی به یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) که ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) هستند را به همراه داشت.
طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، یگان‌های مدافع خلق کرد پس از نیروهای نظام سوریه دومین نیروی غالب در سوریه هستند که کنترل حدود ۳۰ درصد از مساحت این کشور از جمله میادین مهم گازی و نفتی و زمین‌های وسیع کشاورزی را به دست دارند.
این یگان‌ها پس از آنکه داعش را در مناطق گسترده شمال شرقی سوریه شکست دادند، نقش اصلی را در ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش ایفا کردند.
پس از آن که ترامپ در ماه ژانویه ترکیه را تهدید کرد که در صورت حمله به کردها پس از خروج نیروهای آمریکا از سوریه، اقتصاد آنکارا را نابود خواهد کرد، حمایت واشنگتن از کردها در برابر هرگونه حمله نظامی توسط ترکیه و یا نیروهای نظام سوریه گسترش یافت. پیش از تهدید ترامپ علیه ترکیه، نماینده جیمز ماتیس، وزیر دفاع اسبق آمریکا ژانویه گذشته در پاسخ به اظهارات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که با اشاره به کردها گفته بود: «هر کس برای بیگانگان کار کند و به ویژه اکنون تحت فرمان آمریکا در این راستا عمل کند و در مقابل ارتش و ملتش بایستد، خائن است.» تأکید کرد که واشنگتن از کردهای سوریه حمایت می‌کند.
حمایت آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک شکاف میان واشنگتن و آنکارا که نگران تشکیل یک رژیم کرد در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهایش است را عمیق‌تر کرد و در مقابل باعث شد تا فاصله میان ترکیه و روسیه درباره بحران سوریه و اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت کم شود. کردهای سوریه در دوره گذشته به حمایت آمریکا چشم دوخته بودند تا ترکیه نتواند تنها با آنها در گوشه رینگ مواجه شود اما امروز طبق گفته منابع مطلع در محافل کرد آمریکا به تعهدات خود در قبال ایجاد مکانیزمی برای تأمین امنیت مرز سوریه با ترکیه عمل نکرده است، اگرچه نیروهای سوریه دموکراتیک در این زمینه انعطاف پذیری نشان دادند تا از هرگونه درگیری نظامی با ترکیه جلوگیری شود.
دلیل تهاجم ترکیه
ترکیه شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه را که مولفه اصلی تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه هستند یک گروه تروریستی مرتبط با حزب کارگران کردستان پ.ک.ک که برای حدود ۴ دهه با دولت ترکیه بر سر حقوق کردها جنگیده، تلقی می‌کند.
رئیس جمهوری ترکیه بارها به دست زدن به اقدام نظامی در نواحی شمال شرق سوریه، جایی که در آن کردها و همپیمانان عرب و مسیحی آنها یک منطقه خودمختار غیر رسمی و نسبتا با ثبات را در طول جنگ داخلی سوریه برقرار کرده‌اند، تهدید کرده است.
این برخورداری کردهای سوریه از یک خودمختاری دموکراتیک بر پایه‌ اصول سوسیالیستی ارائه شده از سوی عبدالله اوجالان، رهبر به زندان افتاده پ.ک.ک در ترکیه یک چالش ایدئولوژیک علیه آنکارا محسوب می‌شود.