پول‌هاي كثيف وارد انتخابات نشود

آرمان ملي: پول‌هاي کثيف در انتخابات مختلف با اهداف متفاوت استفاده شده و شايد بيشترين ثمرات آن براي سرمايه‌گذاران اين نوع رانت در انتخابات؛ فرستادن افرادي به مجلس باشد که به جهت وابستگي به آنها به جاي نماينده مردم بودن به دنبال اجرا کردن منويات اين افراد هستند. از اين جهت است که بسياري به لزوم مبارزه با ورود پول‌هاي کثيف در فرآيند انتخابات تاکيد دارند که مجلس آينده نيز از آن مستثني نيست. اصغر سليمي سخنگوي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور معتقد است «کسي بدون دليل از کسي حمايت نمي‌کند و آنها به دنبال استفاده از رانت و اعتبار نماينده هستند. اين کار باعث مي‌شود نماينده ديگر وکيل مردم نباشد بلکه نماينده آن قشر و اشخاص خاص باشد تا در مواقع اضطراري بتوانند از کمک و حمايت اين نماينده بهره ببرند. شوراي نگهبان و سيستم‌هاي نظارتي و اطلاعاتي بايد نظارت خود بر ورود پول‌هاي کثيف در انتخابات را تشديد کنند تا اين افراد با حمايت و هزينه‌کرد پول‌هاي کثيف وارد مجلس نشوند».
لزوم نظارت بر پول‌هاي کثيف انتخاباتي
زمان زيادي تا انتخابات مجلس باقي نمانده و تا 5 ماه ديگر مهم‌ترين رويداد سياسي کشور به انجام خواهد رسيد. با اين حال در اين انتخابات نيز کهنه زخمي که يادگار دوره‌هاي پيشين است همچنان وجود دارد. وجود پول‌هاي کثيف که همواره از آفت‌هاي انتخابات بوده باعث شده تا برخي نمايندگان به سبب استفاده از اين نوع رانت‌ها نتوانند آنطور که بايد و شايد به استيفاي حقوق مردم بپردازند، قانون‌گذاري کنند و در يک کلام نماينده مردم باشند. شايد يکي از دلايلي که باعث شده مجلس نيز از راس امور پايين بيايد همين بحث حضور پول‌هاي کثيف و شائبه‌دار در حمايت از ورود برخي نمايندگان به خانه ملت است. به همين جهت لزوم وجود سازوکاري براي کنترل اين نوع پول‌ها و هزينه کرد‌ آن در فرايند انتخابات بسيار ضروري به‌نظر مي‌رسد. اين مساله تا حدي مورد عنايت و توجه قرار گرفته که کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان نيز نسبت به آن واکنش نشان داده و گفته: «شوراي نگهبان تلاش خواهد کرد هر جا که لازم مي‌داند که پول نقش موثري در انتخابات داشته و انحرافي در انتخابات ايجاد کند با اختيارات قانوني با آن برخورد کند. اختيارات شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌هاست و طبيعتا گزارش‌هايي که از سوي نهادهاي مختلف مسئول مثل نيروي انتظامي، نهادهاي چهارگانه ما براي ما ارسال کنند و صحت آنها مورد تاييد قرار گيرد که خداي ناکرده پول‌هاي کثيف در انتخابات نقش داشته است قطعا در بررسي صلاحيت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت». البته پول‌هاي کثيف فقط به‌صورت مستقيم در فرايند انتخابات و انتخاب نمايندگان تاثير ندارد و گاه خود را به‌صورت خريد راي، پخش شام و ناهار پرداخت هديه به افراد سرشناس براي جلب راي مردم و... نيز تاثيرات خود را مي‌گذارد. آنچه مشخص است اينکه اگر نظارتي درست و دقيق از ابتدا تا انتها در فرايند انتخابات صورت گيرد کمتر شاهد ورود پول‌هاي ناپاک و ايجاد شرايط ناسالم در انتخابات خواهيم بود.
پول کثيف مجلس را رانتي مي‌کند


سخنگوي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور درباره نقش پول‌هاي کثيف در انتخابات گفت: افراد زيادي هستند که هزينه‌هاي سنگيني براي انتخابات پرداخت مي‌کنند و وقتي از آنها سوال مي‌پرسيم که اين پول‌ها از کجا آمده است، مي‌گويند افرادي از ما حمايت مي‌کنند. اعتماد آنلاين نوشت؛ اصغر سليمي اظهار داشت: من به اين افراد پاسخ مي‌دهم کسي بدون دليل از کسي حمايت نمي‌کند و آنها به دنبال استفاده از رانت و اعتبار نماينده هستند. اين کار باعث مي‌شود نماينده ديگر وکيل مردم نباشد بلکه نماينده آن قشر و اشخاص خاص باشد تا در مواقع اضطراري بتوانند از کمک و حمايت نماينده بهره ببرند. نماينده مردم سميرم در مجلس با اشاره به اصلاح قانون انتخابات افزود: در اصلاحيه قانون انتخابات اين بحث را لحاظ کرديم و بحث شفافيت مالي و حسابرسي مالي را گنجانديم تا مشخص شود پول هزينه انتخابات از کجا مي‌آيد و چطور هزينه مي‌شود. سليمي توضيح داد: متاسفانه مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را به کميسيون شوراها برگرداند و بعيد است در اين فرصت باقي‌مانده کميسيون شوراها بتواند طرح را اصلاح کند و به انتخابات پيش رو برساند. اين نماينده مجلس دهم اضافه کرد: در طرح مذکور همه موارد را لحاظ کرده بوديم، اما اين باعث نمي‌شود سيستم‌هاي نظارتي، نظارت خودشان را بر انتخابات قطع کنند. قطعاً بايد بر اين موضوع متمرکز شوند چون عده‌اي از الان سرمايه‌گذاري خود را روي افراد شروع کرده‌اند. وي همچنين ادامه داد: برخي از افراد و گروه‌ها هستند که اشخاص مورد نظرشان را براي ورود به انتخابات شناسايي مي‌کنند تا با حمايت از آنها به واسطه پول‌هاي کثيف، اين اشخاص را به خود بدهکار و در زمان مناسب از آنها استفاده کنند. سخنگوي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس تصريح کرد: شوراي نگهبان و سيستم‌هاي نظارتي و اطلاعاتي بايد نظارت خود بر ورود پول‌هاي کثيف در انتخابات را تشديد کنند تا اين افراد با حمايت و هزينه‌کرد پول‌هاي کثيف وارد مجلس نشوند، چراکه در اين صورت نمي‌توانند دفاع خوبي از نظام و مردم داشته باشند و مجلسي رانتي شکل مي‌گيرد که وامدار جريان خاصي است.