بررسي مجدد صحنه قتل ميترا استاد

«آرمان ملي» از ابعاد دامنه‌دار
پرونده شهردار پيشين گزارش مي‌دهد
بررسي مجدد صحنه قتل ميترا استاد
در صورت قتل غير عمد؛ نجفي آزاد مي‌شود؟


آرمان ملي- حميد شجاعي: چهار ماه از پرونده قتل ميترا استاد، همسر دوم محمدعلي نجفي شهردار پيشين تهران مي‌گذرد، اما با وجود رضايت خانواده مقتول به عنوان شاکي خصوصي اين پرونده هنوز بسته نشده است. گويا پس از اعتراضات وکلاي نجفي به حکم صادره براي وي ديوان عالي کشور در حکم قتل عمد ترديد کرده و رسيدگي دادگاه را ناقص دانسته و پرونده را براي بررسي مجدد به دادگاه ارجاع نموده است. اين در حالي است که طبق آنچه دادگاه مشخص کرده، قرار شده تا هيات قضايي به همراه کارشناسان اسلحه و محمدعلي نجفي و وکلايش صحنه قتل ميترا استاد را دوباره بررسي کنند تا پس از اين بررسي‌ها، دادگاه دوباره به پرونده رسيدگي کرده و راي صادر کند.
از قصاص تا گذشت
هفتم خرداد ماه خبر رسيد که همسردوم محمدعلي نجفي به قتل رسيده است و نجفي خود را به پليس آگاهي تهران معرفي کرد و 8 مرداد سال جاري سخنگوي قوه قضائيه از صدور حکم قصاص براي نجفي خبرداد. پس از انجام رايزني‌هاي بسيار و پيش از اتمام مهلت بيست روزه دادگاه مسعود استاد برادر مرحومه در 23 مرداد رضايت خود را مبني بر گذشت اولياي دم نسبت به قصاص نجفي اعلام کرد. با اين حال وکلاي نجفي نيز از اعتراض خود به حکم صادره دست نکشيدند.
حضور شخص مجهول‌الهويه؟
با گذشت 4 ماه ظاهرا تمام ابعاد پرونده عيان نشده است چنانکه چندي پيش سيدمحمود عليزاده طباطبايي وکيل اول محمدعلي نجفي در اظهاراتي تعجب برانگيز درخصوص اين پرونده اظهار داشت: «يک فردي از لحظه اول قبل از ورود دختر، داماد و راننده آقاي نجفي و پسر خانم ميترا استاد در داخل منزل بوده که وقتي اين‌ها داخل منزل مي‌شوند وي آنجا بوده! اين فرد دستگير مي‌شود و خودش را مامور يکي از نيرو‌هاي امنيتي و اطلاعاتي معرفي مي‌کند. وي ساعتي بعد آزاد مي‌شود و در کمال تعجب هيچ اثري از آن فرد اکنون در پرونده نيست.»
بررسي مجدد صحنه قتل
پس از اعتراض وکلاي نجفي به راي صادره اواخر شهريورماه، گودرزي وکيل نجفي از شکسته شدن حکم وي خبرداد و فرداي آن روز يعني 31 شهريور رئيس ديوان عالي کشور با تاييد تلويحي اين مساله اظهار داشت: «ديوان در نوع قتل ترديد کرده است، اما آقاي نجفي را قاتل مي‌داند و بايد يک سري ابهام‌ها و نقض‌ها برطرف شود.» حجت‌الاسلام مرتضوي مقدم گفت: «عمده ابهامي که در اين پرونده بوده، اين است که گلوله‌اي که در بدن مقتوله يافت شده تغيير شکل پيدا کرده و اين شائبه مطرح است که شايد گلوله به ديوار خورده و کمانه کرده و سپس به بدن مقتوله برگشته باشد که اگر اين نقض اثبات شود قتل غير عمد محسوب و به لحاظ مجازات جنبه عمومي جرم تخفيف داده مي‌شود. از نظر ديوان، رسيدگي دادگاه ناقص است و ما در عمدي بودن قتل ترديد داريم.» بعد از آن، پرونده براي رفع نواقص مدنظر ديوان عالي کشور به دادگاه برگشت و طبق آنچه دادگاه مشخص کرده، قرار بر اين بوده که ديروز (دوشنبه) 15 مهر هيات قضايي به همراه کارشناسان اسلحه و محمدعلي نجفي و وکلايش صحنه قتل ميترا استاد را دوباره بررسي کنند تا پس از اين بررسي‌ها، دادگاه دوباره به پرونده رسيدگي کرده و راي صادر کند.
گلوله دفرمه تاثيرگذار است
وکيل مدافع محمدعلي نجفي روز گذشته اظهار داشت: با حضور کارشناسان اسلحه و پزشکي قانوني و موکلم صحنه جرم مجددا بررسي شد. ايسنا نوشت؛ حميد گودرزي گفت: طبيعتا بحث گلوله دفرمه تاثيرگذار است. به همين دليل دادگاه چند روز پيش کارشناسان اسلحه و پزشکي قانوني را تعيين کرد و جلسه معاينه محل در صحنه قتل توسط کارشناسان انجام شد. موکلم نيز توضيحات لازم را شرح داد و به سوالات کارشناسان پاسخ و کارشناسان از ابهامات و مسائل مطلع شدند. وي افزود: فلسفه اين جلسه باز شدن راه براي پاسخ دادن به سوالات ديوان عالي بوده است زيرا رايي که صادر شده خواسته‌هايي براي رفع نقص داشته است. از جمله تعيين کارشناس اسلحه و پزشکي قانوني براي فلسفه دفرمه شدن گلوله که احتمال شبه عمد بودن هست.