فرمانده حشدالشعبی: بیانیه مرجعیت دینی عراق راهکار خروج بحران را مشخص کرد بزرگترین چالش عراق پس ازشکست داعش

همدلی| طبق گزارشات روز دوشنبه پلیس و مراکز درمانی طی درگیری‌های یکشنبه شب بین نیروهای امنیتی و معترضان ضد دولتی حداقل 15 تن کشته شدند که این تعداد آمار کشته‌شدگان طی خشونت‌های هفته گذشته را به حداقل 110 نفر افزایش داد. با این حال حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت امنیت عراق گفته که دولت عراق، ستاد اربعین ما در عراق و ستاد کل نیروهای مسلح منبع ما برای ارزیابی وضعیت امنیت عراق هستند که هیچ کدام از این مراجع ابراز نگرانی بابت امنیت عراق نداشته اند.
ارتش عراق صبح روز دوشنبه اعلام کرده بود که در تلاشی برای کاهش تنش در منطقه و به دستور عبدالمهدی در حال ترک شهرک صدر، یکی از شهرهای پرجمعیت عراق، و واگذاری آن به نیروهای پلیس است. عبدالمهدی به تمام نیروها تاکید کرد که در مواجهه با تظاهرات بر اساس «مقررات درگیری» عمل کنند.
فالح الفیاض رهبر حشد الشعبی گفته است که در مقابله با این شورش گوش به فرمان دولت است. الفیاض در گفت‌وگو با خبرنگاران و خطاب به معترضانِ خواهان بازنگری سیستم سیاسی عراق گفته که سرنگونی این شورش‌ها را می‌خواهد، نه سرنگونی دولت را.
«فالح الفیاض» رئیس سازمان «الحشد الشعبی» و مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به تظاهرات اخیر در شهرهای جنوبی عراق تاکید کرد که تلاش دشمنان علیه عراق، شکست خواهد خورد. الفیاض در یک نشست خبری گفت که این بحران، دو مرحله را پشت سر گذاشته است و بیانیه مرجعیت دینی عراق نیز واضح بوده و راهکار این بحران را مشخص کرده است.


شبکه خبری «المیادین» به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد که «به دشمنان و توطئه‌گران می‌گوییم که تلاششان ناکام خواهد ماند و شکست خورده است».
رئیس الحشد الشعبی با اشاره به اینکه «قصاص عادلانه و بازدارنده‌ای در انتظار تمام کسانی است که برای کشور [عراق]، خواستار شر باشند»، تصریح کرد که نباید با توطئه‌گران، تسامح کرد.
وی با تاکید بر اینکه «می‌دانیم چه کسانی در پس تظاهرات قرار دارند»، گفت که «طرح براندازی نظام [در عراق] شکست خورد.» الفیاض با اشاره به اینکه «هیچ جایی برای کودتا یا شورش [در عراق] وجود ندارد»، توضیح داد که «گروه خاصی، بر عراق حکومت نمی‌کند.» مشاور امنیت ملی عراق با تاکید بر اتحاد فراکسیون‌های سیاسی و حمایت از دولت عراق، افزود، دشمنان توانستند چندین نفر را قربانی کنند «و این دردناک است، ولی پاسخ آنان را خواهیم داد.»
وی با بیان اینکه «ما اسامی و اطلاعاتی [از عاملان تظاهرات] در اختیار داریم که در زمان مناسب، ارائه خواهیم کرد»، تاکید کرد که مطالبات مثبتی برای اصلاح روند سیاسی وجود دارد و آنچه امروز در جلسات دولت بررسی می‌شود، در همین راستا است.این مسئول عراقی با بیان اینکه «ما از قانون اساسی و حکومتی که با خون و جانفشانی آن را بنا کردیم، دفاع می‌کنیم»، در ادامه اعلام کرد که «از بین بردن فساد، تحقق توسعه و اصلاح اقتصادی فقط در سایه حکومت امکان‌پذیر است». الفیاض بر این باور است که نقشه راه حل این بحران، بیانیه مرجعیت دینی است و نخست‌وزیر عراق نیز در حال تدوین طرحی است که با رخدادهای کنونی تناسب داشته باشد.
بخشی از مردم عراق از روز سه‌شنبه هفته گذشته نسبت به وضعیت بازار کار و خدمات رفاهی و فساد رهبران سیاسی عراق دست به اعتراض زدند. این نا آرامی‌ها به شهرهای جنوبی عراق، که اکثرا شیعه نشین هستند سرایت کرده است.
بر اساس آمار داده شده از سوی پلیس و مراکز درمانی این درگیری‌ها تا به حال حداقل 110 کشته داشته است. تعداد 8 نفر از کشته شدگان از نیروهای امنیتی بوده‌اند. همچنین ارتش عراق استفاده از «نیروهای کمکی» در بغداد را تایید کرده است. این ناآرامی‌ها خونبارترین وضعیت و بزرگترین چالش عراق از هنگام شکست داعش در سال 2017 تا به امروز است و پایه‌های دولت نوپای عادل عبدالمهدی را به لرزه درآورده است.دولت موافقت خود را مبنی به افزایش کمک هزینه خرید مسکن برای کم بضاعتان، حقوق بیکاری برای افراد بیکار و برنامه‌های آموزشی و اهدای وام برای طرح‌های ابتکاری جوانان اعلام کرده است.
همچنین به گزارش روز دوشنبه تلویزیون ملی این کشور مسئولان عراقی اعلام کرده‌اند که پاسخگوی «حرکات اشتباه» اعضای نیروی امنیتی در اعمال شدت عملشان در این اختلافات هستند. وزرارت کشور عراق شلیک مستقیم به معترضان را انکار کرده است.معترضان با وجود امنیت فوق العاده‌ای که پس از جنگ با داعش بر منطقه حاکم شده است، خواستار بازبینی نظام فاسد و سیاستمدارانی هستند که مانع پیشرفت کشورند.
همچنین ایرنا گزارش داده پس از انتشار اخبار رسمی و غیر رسمی منبی بر هدف قرار دادن تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در مقیاس وسیع از سوی یک تک‌تیرانداز ناشناس، «سعد معن الموسوی» سخنگوی وزارت کشور عراق روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری تایید کرد که دستان پلیدی در هدف قراردادن معترضان دست داشتند. وی گفت: ۵۱ ساختمان عمومی و هشت مقر احزاب سیاسی توسط معترضان به آتش کشیده شد.
مقامات عراقی می گویند، برغم القای برخی رسانه‌های بعثی و عربی که محرک اصلی اعتراضات اخیر بوده و دعوت به آشوب و انقلاب علیه نظام سیاسی جاری می کرده اند، نیروهای امنیتی و پلیس به سوی تظاهرکنندگان شلیک نکرده اند بلکه دستان پلیدی پشت ماجرای هدف قراردادن معترضان است که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.
به گفته آنها، برخی افراد نفوذی در میان تظاهرکنندگان که اقدامات تخریبی و خشونت بار انجام می دادند، بازداشت شده اند اما اکنون بیش از هر چیز استخبارات و پلیس عراق بدنبال یافتن فرد یا افرادی است که بصورت تک تیرانداز به هدف قرار دادن مستقیم تظاهرکنندگان و نیز نیروهای امنیتی بویژه از ناحیه سر و قلب اقدام می کردند. اوضاع اغلب مناطق عراق از جمله بغداد پایتخت طی دو روز گذشته روند رو به آرامش بیشتر را تجربه می کند هر چند اعتراضات و درگیری‌های پراکنده و همچنین کشته شدن مشکوک تظاهرکنندگان کم و بیش در بغداد و برخی دیگر از شهرها ادامه دارد.
سایر اخبار این روزنامه
کدامین وکیل و حفظ کدامین استقلال سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات قاضی صلواتی: همسری ندارم، شوکه شدم در محاسبه رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام شد سبد معاش از ۸ میلیون تومان گذشت راه‌هایی برای بازگرداندن زندگی شاداب شهری به میدان خاطره‌انگیز توپخانه تپش دوباره قلب تهران «همدلی» طرح ممنوعیت پخش اظهارات متهمان از سیما را بررسی می‌کند؛ سریال«اعترافات تلویزیونی»؛ حراج دین و اخلاق طرح ممنوعیت پخش اعترافات متهمان در گفت‌وگوی همدلی با صالح نیکبخت: اعترافات تلویزیونی خلاف قانون اساسی است پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس: پخش اعترافات بی‌اعتمادی به تلویزیون است احمد مازنی پخش اعترافات متهمان غیر قانونی، غیرشرعی، غیر اخلاقی استاندار چهارمحال و بختیاری: از اهالی روستای چنارمحمودی عدرخواهی می کنیم فرمانده حشدالشعبی: بیانیه مرجعیت دینی عراق راهکار خروج بحران را مشخص کرد بزرگترین چالش عراق پس ازشکست داعش احمد مازنی پخش اعترافات متهمان غیر قانونی، غیرشرعی، غیر اخلاقی شهردار و ضرورت های طرح مساله گستره عمومی صالحی در نشست با تهران پژوهان: مسیر توسعه تهران با هویت آن همخوانی ندارد