سوت عملیات راه آهن بیرجند- یونسی همزمان با سفر جهانگیری

فرخ نژاد - آرزوی دیرینه خراسان جنوبی بعد از 17 سال به تحقق نزدیک و روز گذشته عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر، همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهور و با حضور «سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان و وزیر معین خراسان جنوبی آغاز شد.
هدف، توسعه اقتصادی منطقه
معاون وزیر راه در این مراسم با اشاره به فواید منطقه ای کریدور جنوب شرق گفت: راه اندازی کریدور جنوب شرق برای این است که شاهد توسعه اقتصادی در این منطقه محروم باشیم. مهندس «خادمی»، با بیان این که مقام معظم رهبری تاکید دارند تا بندرهای جنوب کشور رونق پیدا کند، افزود: سرمایه گذاری خوبی در بندر چابهار انجام شده است اما بار ریلی و حمل و نقل ضعیفی دارد و باید به سرعت مسیر ریلی این منطقه را تکمیل کنیم تا شاهد توسعه سرمایه گذاری و اقتصاد باشیم. او، با اشاره به این که کریدور هزار و 500 کیلومتر طول دارد، ادامه داد: باید آن را سریع تر تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم که با اجرای آن پنج مرز به این شبکه ریلی متصل خواهد شد.
راه آهن شمال به جنوب، محور ارتباطی با اروپا


وزیر معین خراسان جنوبی در دولت هم گفت: پروژه راه آهن و کریدور شمال به جنوب از مهم ترین محورهای ارتباطی با اروپاست که در آینده مسیر حمل بار و مسافر را به ۱۵ تا ۱۸ روز کاهش می دهد. «مسعود سلطانی فر»، ابراز امیدواری کرد که این قطعه در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد و برای دیگر قطعات تامین منابع شود. وی با بیان این که امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد اتصال شهرهای خراسان جنوبی به شبکه ریلی باشیم، افزود: همچنین امیدواریم با تکمیل و بهره برداری از این پروژه مهم در شرق کشور، فرایند توسعه شرق کشور سرعت بیشتری بگیرد. او  با بیان این که این پروژه جزو مهم ترین پروژه های مطرح شده است که پیگیری های زیادی در وزارت راه و شهرسازی داشت، افزود: پروژه راه آهن شمال و کریدور شمال به جنوب از مهم ترین محورهای ارتباطی اروپا با اقیانوس هند است. وی ادامه داد: این پروژه مسیر حمل بار ،کالا و مسافر در آینده را از ۳۸ تا ۴۵ روز فعلی به ۱۵ تا ۱۸ روز کاهش می دهد که به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
900 میلیارد ریال برای خط بیرجند - یونسی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: عملیات راه‌آهن بیرجند - یونسی با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال اجرا می شود. مهندس «مهدی جعفری»، با بیان این که پروژه احداث راه‌آهن زاهدان - بیرجند و اتصال به راه‌آهن بافق- مشهد یک پروژه مهم و راهبردی است، افزود: این پروژه به طول ۹۰۱ کیلومتر از زاهدان شروع می شود و در حد فاصل شهر زاهدان- سه راهی دشتک و عبور در امتداد بزرگراه زاهدان- زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می‌رسد. وی اظهارکرد: کریدور مزبور در امتداد خود پس از عبور از سمت شرق شهر نهبندان و غرب شهر سربیشه با عبور از سمت شرق بیرجند و غرب قاین در ایستگاه یونسی به راه‌آهن بافق مشهد متصل می‌شود. به گفته وی قطعه اجرایی شماره ۱۶ در حوزه بیرجند - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر و با مبلغ ۸۹۲ میلیارد ریال اجرا می شود.
جهانگیری:بن بستی در شرایط خطیر موجود نیست
آماج توطئه ها و طراحی های دشمنان به معنای آن نیست که در دل این شرایط خطیر، بن بست وجود دارد. معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در ششمین همایش ملی روستا و عشایر که در خراسان جنوبی برگزار شد با بیان این که کشور و منطقه ما در شرایط خطیری قرار دارد  افزود: از دل همین شرایط بهترین فرصت ها خلق می شود و چنان که شاهد هستیم ایران به کانون ثبات منطقه تبدیل شده و امروز بخش قابل توجهی از راه حل هر کدام از مسائل منطقه مشارکت ایران است و بدون ایران مسائل منطقه حل شدنی نیست. معاون اول رئیس‌جمهور، با اشاره به برگزاری این همایش در خراسان جنوبی گفت: 40 درصد جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند و حتی در مناطقی نظیر سربیشه همه مردم روستانشین هستند و برگزاری این همایش در استان ابتکار خوبی است که باید ادامه یابد. جهانگیری، با بیان این که آمار اقدامات جمهوری اسلامی به ویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم برای توسعه روستاها بی نظیر است، افزود: این در حالی است که در شش سال گذشته چهار و نیم سال نیز تحت تحریم آمریکا بوده ایم اما دولت در عین کمبود منابع تدبیر کرد که چگونه بدون وابستگی به بودجه اقدامات عمرانی در روستاها را نیز به پیش ببرد. متأسفانه در همین اوضاع عده ای چنان منفی بافی می کنند که کسی جرئت نکند بگوید جمهوری اسلامی اندک خدماتی هم انجام داده است.وی با تأکید بر این که ایران کشور با استعداد و قدرتمندی است گفت: به طور کامل واضح است که مشکلات کم نیست و مردم نیز از اوضاع گلایه مند هستند اما اگر همه دست به دست هم دهیم و با روحیه کار را ادامه دهیم اوضاع درست خواهد شد. به گزارش «خراسان»، هشت تفاهم‌نامه همکاری در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر با حضور معاون اول رئیس جمهور امضا شد که چهار تفاهم‌نامه مربوط به خراسان جنوبی است.همچنین  دوهزار و ۴۸۰ طرح حوزه روستایی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور به بهره‌ برداری رسید.