امر به معروف متفاوت !

صالحی -ستاد امر به معروف و نهی در منکر از سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و در مدیریت جدید بیش از گذشته بخش مهمی از فعالیت‌هایش را در عرصه فرهنگ‌سازی قرار داده است. در همین زمینه مدتی است ویدئوهایی از سوی این ستاد منتشر می‌شود که در فضای مجازی به شکل گسترده ای فراگیر شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته‌است. به همین دلیل سعی کرده ایم با نگاهی به این ویدئوهای منتشر شده و واکنش کاربران به آن با حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه مطلب می‌خوانید.
 
            بی تفاوت نباشیم (1)
اولین ویدئویی که از سوی ستاد امر به معروف منتشر شد و بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت به موضوع رفتارهای غیرقانونی و نقض کننده حریم شخصی افراد می‌پرداخت و سکوتی که از طرف اعضای جامعه درباره آن اتفاق می‌افتد. البته سوی انتقادی این ویدئو بیشتر متوجه رفتارهای اجتماعی مردم بود و کمتر به نقد صاحبان قدرت می‌پرداخت. مثلا شخصی که در محیط عمومی اتوبوس به بددهنی و بلند صحبت کردن با تلفن همراه می‌پردازد و تذکری نمی‌گیرد. کاربری درباره این ویدئو نوشت: «قطعا اگر رفتارهای غیرقانونی و ناقض حریم خصوصی رو تذکر بدیم دیگه کمتر کسی به خودش اجازه می‌ده به راحتی حقوق دیگران رو پایمال کنه».

           بی تفاوت نباشیم (2)
این ویدئو هم در ادامه مبحث سکوت نکردن در برابر خطای دیگران است اما این بار پا را فراتر گذاشته و خواهان امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است. در این فیلم،  مسئولی به راحتی تاریخ اتمام پروژه را به بعد موکول می‌کند و از خبرنگاران تشکر می‌کند که به بدقولی‌اش واکنشی نشان نمی‌دهند! همچنین اشخاصی به رابطه‌بازی و رانت‌خواری مشغول‌اند و تشکر می‌کنند که کسی از کارشان انتقاد نمی‌کند. این ویدئو در پایان این نتیجه را می‌گیرد که سکوت کردن در برابر خطای دیگران به معنی همراهی کردن با آنان است. کاربری درباره این ویدئو نوشت: « درباره رابطه‌بازی و مقام گرفتن آقازاده‌ها گاهی ما ازشون اصلا باخبر نمی‌شیم که بخوایم معترض بشیم».

           در برابر خطا سکوت نکنیم
یکی دیگر از ویدئوهایی که از ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، عمل غیرقانونی سیگار کشیدن در یک محیط عمومی و حساس بیمارستان را دستمایه و ایده خودش قرار داده است. در این ویدئو شخصی مشغول سیگار کشیدن داخل سالن بیمارستان است که این کارش با بی‌اعتنایی و سکوت دیگران همراه است. این بی‌اعتنایی سپس به شکل تشویق و حلقه گل انداختن به گردن شخص سیگاری نشان داده می‌شود و این پیام را به همراه دارد که در خیلی اوقات اعتراض نکردن به عمل نادرست و غیرقانونی می‌تواند به همراه شدن با شخص خطاکار و حتی تشویق او منجر شود.  



           تذکر به رئیس جمهورها
آخرین ویدئویی که از طرف ستاد منتشر شد و با واکنش ها و البته انتقادهایی همراه بود، مربوط به ویدئویی است که در آن شخصی به اسم محمد حسن هاشمی نژاد  با عنوان رئیس جمهور  در حال گفت‌وگوی خبری  در تلویزیون است رئیس جمهوری که نامش ترکیبی از چهار رئیس جمهور گذشته است. او  در حالی که مشغول ارائه آماری مثبت از کم شدن بیکاری و تورم است، مخاطبان به وسیله تماس، پیامک یا نقد در شبکه‌های اجتماعی  از تفاوتی که بین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار و ادعای رئیس جمهور وجود دارد انتقاد می‌کنند.
کاربران زیادی به این ویدئو واکنش نشان دادند و از این که می توان رئیس جمهور را هم  امر به معروف کرد خوشحال بودند . کاربری نوشت : «امر به معروف یک امر اجتماعی است و شامل  همه می شود  در کلیپ های قبلی هم امر به معروف از مسئولین وجود داشت و انتقاد ها به  چهار رئیس جمهور قبل وارد است .  »