هر روز پای صحبت زائران و مجاوران

 از اواسط تابستان برنامه ملاقات مردمی روزانه تولیت آستان قدس آغاز شد، حالا حدود سه ماه از استمرار آن می گذرد و همچنان زائران و مجاوران رضوی هر روز پس از نماز ظهر و عصر، مستقیم و بدون واسطه با تولیت آستان به
گفت وگو می نشینند و مشکلات و سوالات خود را مطرح می کنند.
به گزارش «خراسان رضوی»، پانزدهم فروردین ماه امسال بود که حجت الاسلام و المسلمین «مروی» از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و مسئولیت سنگین خدمت به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را بر عهده گرفت. حجت الاسلام و المسلمین «مروی» با آمدن به آستان قدس، رویکردهای خود را اعلام کرد و برنامه هایی را در دستور قرار داد که «ملاقات مردمی روزانه» یکی از مهم ترین آن هاست. البته در دوران تولیت سابق آستان قدس نیز گاهی این ملاقات ها صورت می گرفت اما تاکید حجت الاسلام و المسلمین «مروی» بر استمرار و برگزاری روزانه آن در دوره مسئولیت، اثرگذاری آن را دوچندان و این اقدام را به یک فرهنگ تبدیل کرده است.
هر روز بعد از نماز ظهر، تالار ولایت


چند ماه است  که تولیت آستان قدس هر روز پس از نماز ظهر و عصر در تالار ولایت حرم مطهر حضور می یابد و بدون واسطه با زائران و مجاورانی که درخواست ملاقات و گفت وگو دارند به صحبت می نشیند. البته این موضوع با اطلاع رسانی های عمومی همراه نبود و یکی از دلایل اصلی آن هم تمایل نداشتن شخص تولیت برای رسانه ای کردن آن بود. اما فضای مجازی این بار هم پیشران شد و منتشر شدن نظراتی در توئیتر و اینستاگرام با هدف تقدیر از این اقدام حجت الاسلام والمسلمین «مروی»، سبب شد خبرنگار روزنامه خراسان نیز با حضور غیر رسمی در این برنامه و گفت وگو با زائران و مجاورانی که با تولیت آستان قدس ملاقات داشته اند، گزارشی از حال و هوای این برنامه روزانه تهیه کند که در ادامه می خوانید:
گفت و گوی تک به تک با مراجعه کنندگان
برای انعکاس هرچه بهتر حال و هوای این دیدارها و گفت و شنودها، خبرنگار ما در قالب یکی از متقاضیان وارد دفتر ملاقات حجت الاسلام والمسلمین مروی می شود و از نزدیک روند مراجعات مردمی و برخورد تولیت آستان قدس با مردم را مشاهده می کند. یکی از مراجعه کنندگان 48 سال دارد، کارگر ساختمان است و در برگه مطالبات مردمی، چند خطی درباره شرایط شغلی، آسیب های جسمی ناشی از سختی کار و بدهکاری هایش می نویسد. پس از چند لحظه به اتاقی که دور تا دور آن صندلی چیده شده و حجت الاسلام مروی در آن  جابه گفت و گوی تک به تک با مراجعه کنندگان می پردازد، وارد  می شویم.
زمان گذاشتن برای همه مراجعه کنندگان
تولیت آستان قدس با حوصله تمام برای هر کدام از مراجعه کنندگان، حداقل پنج دقیقه و در مواردی هم بیشتر وقت می گذارد، با دقت به حرف هایشان گوش می دهد و نکاتی را که نوشته اند، می خواند. سپس با توجه به موضوع درخواست و در صورت امکان، روی برگه درخواست نکاتی را می نویسد تا پیگیری با توصیه لازم انجام شود. پس از این گفت و گو، مسئولان دفتر به مراجعه کنندگان توضیح می دهند که پیامکی مبنی بر ثبت شدن درخواست برای شان ارسال خواهد شد و شماره تماسی  در این پیامک وجود دارد که می توانند از طریق آن، از روند پیگیری مطلع شوند. لحظاتی بعد، فاطمه 17 ساله و مادرش، از دفتر بیرون می آیند و گرم گفت و گو می شوند. مادر فاطمه می گوید: به دفتر حاج آقا مروی آمدیم تا شاید درباره مشکل مان کمک کنند. او با لبخند ادامه
می دهد: خدا حاج آقا و همه خادمان امام رضا(ع) را حفظ کند که با دقت به حرف هایم گوش کردند و گفتند کمک مان می کنند.  فاطمه هم به صحبت های مادرش اضافه می کند: باورتان نمی شود، آقای مروی پیش پای من که دختربچه ای بیش نیستم تمام قد از جا بلند شد و بعد از آن با دل و جان به خواسته های مادرم گوش کرد، از خادم امام رئوف، کمتر از این هم توقع نمی رود.
خادم امام رضا(ع) دست رد به سینه نیازمندان نمی زند
چند دقیقه بعد خانم 65 ساله ای را می بینم که از خادمان حرم، نشانی دفتر تولیت را می خواهد. با او همراه می شوم و از مشکلات و خواسته هایش می پرسم. از او می پرسم که آیا قبلا هم به دفتر آستان قدس مراجعه کرده؟ پاسخ می دهد: بله. من در دوران حاج آقای رئیسی هم به دفتر ایشان مراجعه کرده بودم و ایشان واقعا به من کمک کردند و هیچ گاه ما را تنها نگذاشتند. الآن هم با دل پراز امید به این جا آمده ام و مطمئنم که خادم امام رضا(ع) دست رد به سینه نیازمندان نمی زند.
مرد میان سال دیگری هم به دفتر تولیت آستان قدس مراجعه کرده تا کمک هزینه ای برای دوره درمانی خود بگیرد. او به ما می گوید: از آشنایان و بعضی دوستان مسجدی شنیدم که آستان قدس، پیگیری های خوبی در زمینه درمانی نیازمندان دارد و خیلی ها با مراجعه و پیگیری شرایط درمانی و جراحی های سنگین خود، به نتیجه رسیده اند، این شد که نزد حجت الاسلام و المسلمین مروی آمدم. برخورد ایشان هم خیلی خوب بود و به همه مشکلات من با دقت گوش کردند و به یکی از دستیاران شان گفتند در حد توان، کار این بنده خدا را پیگیری و برای درمان شان مساعدت کنید.
خودمان هم می دانستیم درخواست مان نامعقول است
نزدیک به لحظات پایانی ساعت ملاقات است، به سراغ دو مرد جوانی می روم که خندان از در دفتر تولیت خارج می شوند. در پاسخ به همان سوالم لبخند می زنند و می گویند: جواب ایشان به درخواست ما منفی بود، البته از اول هم می دانستیم که تقاضای نامعقولی داریم. اما واقعا پیگیری های آستان قدس برای مطالبات مردم خوب است و تا جایی که بتوانند کمک می کنند. حاج آقای مروی هم برای شنیدن دردهای مردم، سراپا گوش هستند.
رفتار خوبی که باید الگو شود
برنامه ملاقات های مردمی تولیت آستان قدس با زائران و مجاوران در هر روز، از جمله اقدامات شایسته ای است که باید تحسین و به یک الگو تبدیل شود. البته این مسئله مهم را هم باید دانست که قطعا آستان قدس رضوی و تولیت این آستان مسئول رسیدگی به مشکلات مراجعه کنندگان و رفع آن ها نیستند و تنها در حد توان می توانند در این حوزه اقدام کنند. با این حال، همین که زائران و مجاوران می دانند گوش های شنوایی برای صحبت ها و درد دل هایشان وجود دارد، خود مرهمی بر دردهایشان است. این همان فرهنگی است که باید در همه جا ترویج شود و همه مسئولان بیش از گذشته برای شنیدن حرف مردم زمان بگذارند.