چرخه معیوب پرداخت یارانه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
وزیر رفاه از اقدام برای اجرائی کردن حذف یارانه خانواده‌های پردرآمد و واکنش تعجب‌آور برخی از مرفهین خبر داده است. در این دوره حدود 170 هزار خانوار یعنی 700 هزارنفر از اقشار متمکن در دستور حذف یارانه قرار گرفته‌اند که براساس اطلاعات موجود، انتخاب آنها برای حذف یارانه، از ضریب خطای کمتری برخوردار است و با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که انصافاً احتیاجی به دریافت یارانه 500/45 تومانی ندارند.
اگرچه انتظار می‌رفت این اقدام بسیار زودتر از این صورت می‌گرفت و حذف یارانه ثروتمندان با استقبال آنها مواجه می‌گردید ولی بازخورد واکنش‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها ازجمله صاحبان مشاغل آزاد و ثروتمندانی که می‌توان توان مالی آنها را از طریق خودروهای در اختیار و سایر راه‌ها پیگیری کرد، به حذف یارانه 45 هزارتومانی معترضند که جای تعجب دارد. مجلس به دولت تکلیف کرده به حذف سه دهک درآمدی بالا بپردازد که حدود 24 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد.
اگرچه تلاش براینست که به هیچ فرد یا خانواده‌ای اجحاف نشود و کسانی که واقعاً به همین حد از یارانه هم احتیاج دارند، از فهرست‌ها حذف نشوند ولی در عین حال حذف مرفهین و کسانی که قاعدتاً به چنین ارقام ناچیزی نیاز ندارند، لازم است با قدرت و بدون رودربایستی استمرار یابد. انصافاً پرداخت یارانه‌های هرچند ناچیز به کسانی که احتیاجی به دریافت چنین ارقامی ندارند، اجحاف به نظام است و حق خانوارهای نیازمند و کم‌درآمد را پایمال می‌کند.


یک نکته اساسی که متاسفانه همواره مورد غفلت قرار گرفته اینست که اقدامات شتابزده و غیرکارشناسی دولت‌های نهم و دهم در تخصیص عمومی یارانه، حتی بدون کمترین بررسی مسئولانه در زمینه استحقاق خانوارهای ثبت‌نام شده برای دریافت یارانه، به بیش از 70 میلیون نفر یارانه دادند و مرتباً با توسل به تبلیغات عوام‌فریبانه مدعی بودند گویا این پول امام زمان (عج) است که به سفره خانوارها تخصیص یافته است! بی‌توجهی مطلق دولت‌های نهم و دهم باعث شد که برای سال‌ها حتی به اموات و کسانی که سال‌ها پیش از دنیا رفته‌اند، نیز یارانه پرداخت می‌شد درحالی که همان زمان هم براساس همان اطلاعات جامع و کاملی که در مرحله درخواست یارانه دریافت می‌شد، تصمیم‌گیری درباره استحقاق متقاضیان دریافت یارانه کار چندان مشکل و پیچیده‌ای نبود.
متاسفانه دولت‌های نهم و دهم در این زمینه نه‌تنها در تخصیص اعتبارات نجومی برای پرداخت یارانه، بلکه برای پرداخت سود سهام عدالت آنهم در آخرین روزهای منتهی به انتخابات 88 نیز به همین رفتارهای مسئله‌ساز با پوششی از عوام‌فریبی پرداختند ولی هرگز مواخذه نشدند. تقریباً تمامی دولت‌ها بدون استثنا برای پرداخت یارانه در این مقیاس عظیم همواره مصیبت داشته‌اند. روشن است که اصل پرداخت یارانه اگرچه رقم آنهم ناچیز باشد، در چنین مقیاسی قابل توجیه نیست و صرفاً می‌بایست با بررسی کارشناسانه و دقیق، صرفاً به دهک‌های درآمدی پایین و طبقات محروم جامعه تخصیص می‌یافت. تجربه نشان داده که چنین اقدامی بدون رعایت الزامات قانونی، انصافاً به منزله «نقض غرض» است و باید هرچه زودتر نسبت به منطقی کردن فهرست دریافت‌کنندگان یارانه، اقدام جدی و اطمینان‌بخشی صورت گیرد. این بدان معنی است که پرداخت یارانه به مرفهین بی‌درد، ثروتمندان و خانوارهای برخوردار به منزله به هدر دادن امکانات، فرصت‌ها و تضییع بیت‌المال است. رقم 48 هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها در شروع کار در آن روزها، هزینه اقدامات عمرانی زیادی می‌توانست باشد که برای کشور بسیار ضروری بود و افسوس که صرف ایجاد تورم شد.
یکی از علل و عوامل موثر در «کاهش ارزش پول ملی» به همین پرداخت فله‌ای یارانه به بیش از 70 میلیون نفر و ازجمله اموات و مرحومین بازمی‌گردد که دولت‌ها را به استقراض و «انتشار پول بدون پشتوانه» وادار کرده است. تمامی ارکان نظام باید با درک حساسیت‌ها و ظرافت‌های کار، آحاد جامعه را نسبت به عواقب ادامه این راه بدفرجام هشیار کنند و به وظایف تعطیل‌ناپذیر خود برای توقف این «چرخه معیوب» عمل نمایند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ رشد تولیدات صنعتی مثبت شد افتتاح چند طرح عمرانی درخراسان جنوبی با حضور معاون اول رئیس جمهور جهانگیری: تمام امکانات را برای تولید و رفاه در خراسان جنوبی بکار خواهیم گرفت رئیس سازمان انرژی اتمی: ظرف دو یا سه هفته آینده از زنجیره 30 تایی IR6 رونمایی می‌شود تولید بنزین یورو 5 در کشور افزایش یافت وزیر نیرو: هر هفته 30 روستای کشور به شبکه آبرسانی پایدار متصل می‌شود فردی که با 20 میلیارد تومان تراکنش مالی یارانه می‌گرفت آغاز دور جدید حذف یارانه ثروتمندان در روزهای آینده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند خبر داد: تخریب 3800 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در شش ماهه نخست سال در دماوند کالین پاول: سیاست خارجی کنونی آمریکا افتضاح است بایدن: آیا رئیس جمهوری روان‌پریش‌تر از ترامپ دیده‌اید؟ ناآرامی‌های عراق و لزوم اجرای «طرح صلح هرمز» چرخه معیوب پرداخت یارانه رئیس قوه قضاییه «دستورالعمل شناسایی و تقدیر از مفاخر دستگاه قضایی» را ابلاغ کرد 130 بار مراجعه برای دریافت شناسه ملی زمین مهدیه از اوقاف!