افتتاح چند طرح عمرانی درخراسان جنوبی با حضور معاون اول رئیس جمهور جهانگیری: تمام امکانات را برای تولید و رفاه در خراسان جنوبی بکار خواهیم گرفت

بیرجند - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سفر به استان خراسان جنوبی ضمن افتتاح چند طرح عمرانی وبازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های عشایر و روستاییان با تاکید براینکه ایران به کارگاه اجرای طرح‌های بزرگ تبدیل شده است، گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا امکانات تولید و ایجاد اشتغال و به تبع آن ایجاد رفاه در منطقه فراهم شود.
وی گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های در مسیر توسعه است و با توجه به اینکه مرز مشترک با افغانستان دارد می‌توانیم از این طریق تعاملات خود را با این کشور افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: استفاده از این ظرفیت برای توسعه تجارت خارجی و تعاملات با کشور همسایه در برنامه قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: از آنجایی که خراسان جنوبی در مسیر توسعه خط ریلی چابهار به مشهد قرار دارد در آینده این توسعه تسریع می‌یابد و این خط ریلی به تبادلات بین‌المللی کمک خواهد کرد.


وی با اشاره به همایش ملی روز روستا و عشایر یادآور شد: این همایش برای نخستین بار به غیر از تهران در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.
افتتاح طرح آب‌رسانی بیرجند
فاز اول طرح آب‌رسانی و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بیرجند از جمله طرحهایی بود که دیروزرسماً افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح این طرح گفت: با وجود راه‌انداختن جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، چرخه‌های توسعه کشور با قدرت در حرکت است و با همت و تلاش و پشتکار مسئولان، ایران اسلامی اکنون به کارگاه بزرگ برای توسعه و سازندگی کشور تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: باید با وحدت و همدلی و تلاش شبانه روزی مسئولان در بخش اقتصادی به نقطه‌ای برسیم که وضع معیشتی مردم بهبود یابد و شرایط اقتصادی پایدار در کشور حاکم شود.
جهانگیری بیان کرد: در بخش آب و برق در سال‌های اخیر کارهای بسیار بزرگی در کشور صورت گرفته‌ است که نتیجه آن برخورداری جمعیت زیادی از مناطق شهری و روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و کاهش خاموشی در کشور بوده است.
وی با اشاره به توسعه روزافزون در بخش صنعت برق کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون به قطب تولید برق در منطقه تبدیل شده‌ است که با صادرات آن به برخی کشورهای منطقه، وجوه دریافتی از آن در راستای سازندگی کشور هزینه می‌شود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مهار آب در مناطق مرزی کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر هشت میلیارد دلار برابر با حدود 30 هزار میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید برای مهار آب‌های مرزی کشور سرمایه‌گذاری شده است.جهانگیری با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی به ویژه در بخش روستایی کشور گفت: سالانه 100 تا 200 میلیون دلار برای اجرای طرح‌های آبرسانی کشور از جمله مناطق روستایی اختصاص می‌یابد که در نوع خود بی‌سابقه است.
وی عنوان کرد: با اجرای طرح‌های مهم آبرسانی مشکل کمبود آب آشامیدنی بیرجند رفع‌ می‌شود و برای توسعه بیش از پیش خراسان جنوبی نیازمند اجرای طرح‌های مهم و زیرینایی هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در مراسم افتتاح این طرح گفت: برای اجرای این طرح 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
حسین امامی افزود: این پروژه شامل حفاری هفت حلقه چاه، 10 کیلومتر خطوط جمع‌آوری چاه‌ها، 15 کیلومتر خط انتقال، 2 عدد مخزن جمع‌آوری به حجم 2 هزار و سه هزار متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ است.وی افزود: این طرح با هدف تامین 650 لیتر بر ثانیه آب برای شهر بیرجند از سال 1394 آغاز شد و تا افق 1404 تامین آب را انجام می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح آبرسانی بلند مدت به شهر بیرجند از طرح‌های ملی است که از سال 1382 با هدف تامین و تصفیه آب شرب مورد نیاز شهر بیرجند آغاز شد.
امامی یادآور شد: این طرح از یک پروژه به همین نام و پنج زیر پروژه شامل آبرسانی از سربیشه به بیرجند، احداث تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند، اجرای خطوط ارتباطی تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند، آبرسانی از محمدشهر به بیرجند و آبرسانی از مختاران به بیرجند تشکیل شده است.
دکتر اردکانیان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آب و فاضلاب در 40 سال گذشته گفت: شاخص‌های کشور در این حوزه به استانداردهای جهانی نزدیک شده به طوری که تعداد تصفیه خانه‌های کشور از عدد 4 در ابتدای انقلاب به 228 رسیده است.
وزیر نیرو با بیان این که هر هفته 30 روستای کشور به شبکه آبرسانی پایدار متصل می‌شود گفت: تا پایان دولت دوازدهم 10 میلیون نفر از روستاییان و عشایر کشور از نعمت آب سالم برخوردار می‌شوند و تنها در استان خراسان جنوبی 1360 پروژه برق، آب و فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.
بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های عشایر و روستاییان
معاون اول رئیس جمهور همچنین در این سفر از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های عشایر و روستاییان خراسان جنوبی بازدید کرد.
در این نمایشگاه محصولات کشاورزی و باغی، دامی روستایی و عشایری، صنایع دستی و معدنی و نمونه‌ای از سیاه چادرهای عشایر استان به نمایش گذاشته شده است.
غرفه‌داران این نمایشگاه در گفتگویی صمیمانه با معاون اول رئیس‌جمهور دغدغه‌ها و دستاوردهای خود را در حوزه تولید و اشتغالزایی و نیز موانع کسب و کار بیان کرده و عملکرد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در حمایت و معرفی توانمندی‌های روستاییان و عشایر را قابل تقدیر عنوان کردند.
احداث مدرسه شبانه‌روزی بخش درح شهرستان سربیشه
معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفر به شهر مرزی در شهرستان سربیشه، کلنگ آغاز ساخت مدرسه شبانه‌روزی 9 کلاسه این شهر را نیز به زمین زد.این مدرسه که در زمینی به وسعت 5700 مترمربع و با اعتباری در حدود 12 میلیارد تومان ساخته خواهد شد، در مجموع دارای 3520 مترمربع فضای آموزشی، خوابگاه و غذاخوری، سالن‌های ورزشی و اجتماعات و فضای اداری خواهد بود.
حضور در شهرستان مرزی سربیشه
جهانگیری همچنین با حضور در شهرستان مرزی سربیشه، در اجتماع مردم شهر «دُرَح» به عنوان نزدیک‌ترین شهر استان به مرز گفت: شما مردم شهر دُرَح و دیگر مرزنشینان، مرزبانان غیور عزت و سرافرازی ایران اسلامی در طول تاریخ بوده و هستید.
دکتر جهانگیری در ادامه سخنانش با بیان این که همه دنیا می‌داند که ایران اسلامی به مرزهای خود بسیار حساس است، افزود: آمریکایی‌ها با همه ادعاهای خود می‌خواستند حساسیت ایران به مرزهایش را محک بزنند و لذا پهپاد جاسوسی خود را که اساساً مدعی بودند قابل ردیابی و انهدام نیست، به مرزهای ایران اسلامی فرستادند تا به عبور از مرز، مرزبانان ما را امتحان کند. نیروهای مسلح مقتدر کشورمان با استفاده از تجهیزات و سلاح‌های پدافندی ساخت داخل، با ساقط کردن پهپاد پیشرفته آمریکایی‌ها توان و حساسیت مرزبانان کشورمان در حراست از ایران را به رخ آنها کشیدند.
دکتر جهانگیری اظهار داشت: ایران اسلامی به لطف صلابت شما مردم مرزنشین و نیروهای مسلح و امنیتی غیور خود، امروز به یک کشور کاملاً امن در منطقه‌ای ناآرام تبدیل شده است.
دکتر اسحاق جهانگیری با بیان این که مردم در میدان ایستاده و اعلام کردند که از دولت برای غلبه بر فشارها و آبادانی کشور حمایت می‌کنند به امضای سه تفاهم نامه برای توسعه استان خراسان جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی اولین بار این تجربه را داشتیم که دستگاه‌ها و نهادهای محلی با دولت تفاهم نامه‌هایی برای حل مشکلات منطقه خود امضا کردند و در این زمینه بسیار موفق عمل کردند. امروز بنده به نمایندگی از دولت اعلام می‌کنم که دولت با تمام توان خود از اجرای این تفاهم نامه‌ها حمایت می‌کند و امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه‌ها هر روز شاهد تحولاتی در مناطق محل اجرای آنها باشیم.
دکتر جهانگیری با اشاره به بازدید هفت هزار گردشگر داخلی و 800 گردشگر خارجی از روستای ماخونیک خراسان جنوبی در سال 97 گفت: چنین استقبالی از ظرفیت‌های گردشگری یک روستا نشان می‌دهد که ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی و فرهنگی ایران صرفاً در استان‌هایی چون اصفهان و فارس خلاصه نشده و باید از چنین ظرفیت‌هایی که در همه مناطق کشور وجود دارند برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار استفاده کنیم و در خراسان جنوبی نیز این ظرفیت‌های گردشگری احیا و معرفی شود.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: دولت برای کمک به توسعه مناطق محروم از اجرای توافق سازمان برنامه و بودجه با کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مسکن برای احداث ده هزار واحد مسکونی در روستاها حمایت می‌کند که بنا به گفته رئیس محترم کمیته امداد اجرای پنج هزار واحد از این واحدهای مسکونی آغاز شده است. دولت همچنین طرح‌های خوبی برای آبرسانی روستایی و نوسازی و توسعه راه‌های روستایی دارد که اعتبارات خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: از وزیر صمت می‌خواهم که به همراه معاونانش به این منطقه سفر کند تا تمهیدات لازم برای فعال کردن استعدادها و ظرفیت‌های معدنی این مناطق اندیشیده شود و اقدامات اجرایی برای تکمیل اکتشاف و استخراج از معادن آغاز شود.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای اطمینان از روند مطلوب اجرای مصوبات این سفر از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون وزیر کشور، رئیس کمیته امداد، و استاندار خراسان جنوبی خواهش می‌کنم که ستادی را ایجاد کرده و روند اجرای مصوبات را به طور مرتب رصد و به بنده گزارش کنند.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان امروز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد گفت: این روابط دوستانه برای ما بسیار اهمیت دارد و علاقمند هستیم امنیت و اقتدار و اقتدار دولت در افغانستان هر چه بیشتر افزایش یابد تا بتوانیم روابط دو جانبه را بیش از پیش گسترش دهیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حجم 800 میلیون دلاری مبادلات ایران و افغانستان از مرز ماهی رود گفت: ایران همواره روابط خوبی با دولت و ملت افغانستان داشته و هیچ گاه در مواقع مورد نیاز از کمک و حمایت افغانستان دریغ نکرده و لذا این حق ما و البته حق و اختیار دولت و ملت افغانستان است که برای تعمیق و گسترش روابط دوجانبه مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
دکتر جهانگیری تاکید کرد: یکی از دلایل شکست طرح‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همسایگان پرشمار ایران و روابط حسنه ما با اکثر همسایگان مان است که باعث شده تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی موثر واقع نشود.
در این مراسم سه تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه بخش دُرَح، زیرکوه و نهبندان بین استانداری خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی، بسیج سازندگی کشور و بنیاد برکت به امضا رسید.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ رشد تولیدات صنعتی مثبت شد افتتاح چند طرح عمرانی درخراسان جنوبی با حضور معاون اول رئیس جمهور جهانگیری: تمام امکانات را برای تولید و رفاه در خراسان جنوبی بکار خواهیم گرفت رئیس سازمان انرژی اتمی: ظرف دو یا سه هفته آینده از زنجیره 30 تایی IR6 رونمایی می‌شود تولید بنزین یورو 5 در کشور افزایش یافت وزیر نیرو: هر هفته 30 روستای کشور به شبکه آبرسانی پایدار متصل می‌شود فردی که با 20 میلیارد تومان تراکنش مالی یارانه می‌گرفت آغاز دور جدید حذف یارانه ثروتمندان در روزهای آینده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند خبر داد: تخریب 3800 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در شش ماهه نخست سال در دماوند کالین پاول: سیاست خارجی کنونی آمریکا افتضاح است بایدن: آیا رئیس جمهوری روان‌پریش‌تر از ترامپ دیده‌اید؟ ناآرامی‌های عراق و لزوم اجرای «طرح صلح هرمز» چرخه معیوب پرداخت یارانه رئیس قوه قضاییه «دستورالعمل شناسایی و تقدیر از مفاخر دستگاه قضایی» را ابلاغ کرد 130 بار مراجعه برای دریافت شناسه ملی زمین مهدیه از اوقاف!