نرخ بیکاری 25 استان کاهشی شد




گروه اقتصادی / پس از کاهش شتاب تورم(سطح عمومی قیمت کالا و خدمات)؛ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری پس از یک روند صعودی دوباره رو به کاهش گذاشته است. درحالی که در فصل بهار امسال، همراه با افت نرخ بیکاری نرخ مشارکت اقتصادی نیز نیم درصد کاهش یافته بود، در تازه‌ترین آماری که در نرخ بیکاری در فصل تابستان اعلام شده، نرخ بیکاری کاهش یافته و از سوی دیگر نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزایش یافته است. این روند نشان می‌دهد که افت نرخ بیکاری تداوم خواهد داشت. علاوه براین یکی از ویژگی‌های نرخ بیکاری تابستان امسال، تغییر مبنای محاسبه از جمعیت 10 ساله و بیشتر به جمعیت


15 ساله و بیشتر است. طبق توضیحات مرکز آمار ایران، براساس بررسی‌های به عمل آمده، به‌دلیل تحولات اجتماعی صورت گرفته در زمینه سن ورود به بازار کار در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف حداقل سن ١٥ سال، برای بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار در نظر گرفته شده است که به‌دلیل تحولات مشابه در کشورمان، از این پس شاخص‌های عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر محاسبه و ارائه می‌شود.
طبق گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان امسال نرخ بیکاری جمعیت
15 ساله و بیشتر 10.5 درصد است.بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال گذشته، 1.8 درصد کاهش یافته است. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
در تابستان به میزان 44.9 درصد جمعیت 15 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 97) 0.2 درصد افزایش داشته است.
اشتغالزایی 844 هزار نفری
در فاصله تابستان سال گذشته و امسال 844 هزار نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است. جمعیت شاغلان 15 ساله و بیشتر در این فصل 24 میلیون و 751 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 844 هزار نفر افزایش داشته است.
بیکاری جوانان کم‌تر شد
نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 26.1 درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 1.1 درصد کاهش یافته است.
بررسی نرخ بیکاری جوانان 18 تا
35 ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال، 17.9 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این درحالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان 97، به میزان 2 درصد کاهش یافته است.
 بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد 17.2 درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 1.7 درصدی در تابستان 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.
در تابستان 1398 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 43.8 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.3 درصد افزایش داشته است.
در تابستان 1398 سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 24.7 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.9 درصد افزایش داشته است.
اشتغال ناقص 8.8 درصد
بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در تابستان امسال 8.8 درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 40.7 درصد از شاغلان 15 ساله و بیش‌تر، 49 ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.
بیکاری جمعیت 10 ساله‌ها و بیشتر یک دهم درصد کمتر
مقایسه نرخ بیکاری جمعیت
15 ساله و بیشتر با 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که بیکاری 10 ساله‌ها و بیشتر یک دهم درصد کم‌تر است. بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش‌تر فصل تابستان گویای آن است که 10.4 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و با نگاهی به نرخ مشارکت اقتصادی این گروه سنی ملاحظه می‌شود که 40.8 درصد از جمعیت 10 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.
خدمات در صدر
بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 49.1 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با 32 و کشاورزی با 19 درصد قرار دارد. سهم شاغلان بخش کشاورزی در تابستان 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.1 درصد و سهم شاغلان بخش صنعت 0.5 درصد افزایش داشته است، در حالی که از سهم شاغلان بخش خدمات 0.4 درصد کاسته شده است.
نرخ بیکاری 25 استان کاهش یافت
در تابستان امسال از 31 استان کشور نرخ بیکاری 25 استان کشور در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافته و بدین ترتیب تنها نرخ بیکاری در 6 استان افزایش یافته است. براساس این گزارش، استان‌های اردبیل، سمنان، کردستان، لرستان، هرمزگان و یزد تنها استان‌هایی هستند که نرخ بیکاری آنها رشد داشته است.