دولت خط قرمز ندارد

گروه سیاسی/ حوادث مربوط به روستای «چنار محمودی» شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، مهم‌ترین بخش نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت بود. علی ربیعی ضمن دفاع و قدردانی از تلاش‌های بهورز روستای «چنار محمودی»، اقدامات او را در راستای «شیوع شناسی» یا شناسایی دلایل شیوع بیماری در این روستا دانست و درعین حال، هرگونه انتقال بیماری ایدز در این روستا از طریق سرنگ آلوده را تکذیب کرد.
او با تأکید بر اینکه مردم این منطقه به تدین و فرهنگ والا شناخته شده‌اند، هرگونه حاشیه‌سازی رسانه‌های داخلی و خارجی را تقبیح کرد و گفت که اکنون 16 تیم در منطقه هستند تا از جنبه‌های مختلف به اهالی کمک کنند.
به گزارش «ایران»، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه درباره مسأله حادث شده در روستای «چنار محمودی» با ۲ مدیرکل اطلاعات منطقه،  معاونان وزیر بهداشت و خود وزیر بهداشت به طور مفصل گفت‌وگو کرده و در ادامه با مسئولان سیاسی منطقه نیز صحبت کرده است، اطلاعات جامع خود براساس این گفت و گو‌ها را این طور تشریح کرد: اولاً هرگونه استفاده از سرنگ آلوده از سوی بهیار وزارت بهداشت را کاملاً تکذیب می‌کنم.
ماجرا از این قرار است که فردی به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک تشخیص می‌دهد ایمنی بدن وی پائین آمده است، سپس او را به آزمایش‌های بیشتری ارجاع می‌دهد.


او با اشاره به اینکه  وزارت بهداشت به وظیفه خود به‌طور اخلاقی و حرفه‌ای عمل کرده است، ادامه داد: بلافاصله با دیدن این علائم، وزارت بهداشت شیوع‌شناسی را آغاز کرد تا دریابد علت این موضوع چیست، زیرا به طور طبیعی هر نوع بیماری از جمله وبا یا طاعون به هر کجا که برود، کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد تا بیماری به طور کامل از بین برود که در این منطقه نیز به همین سیاق عمل شده است.
ربیعی با بیان اینکه بهورز این روستا، برای شیوع شناسی به منطقه می‌رود و کار خود را انجام می‌دهد، اضافه کرد: ماجرا از وقتی به انحراف رفت که این بهورز خوب ما بدون هیچ تخصصی و سؤالی از وی، از سوی مقام قضایی استان بازداشت شد. وقتی در این باره سؤال کردم، گفته شد بازداشت وی به دلیل این بود که ممکن است علیه وی خشونت به خرج داده شود، اما نکته اینجا است که همه اطلاعات غلط از همین نقطه شروع شد.
سخنگوی دولت ضمن قدردانی از اقدامات مسئولانه بهیار روستای چنار محمودی و با بیان اینکه باید این بهیار را تشویق کنیم، ابتلا به چنین بیماری‌هایی را دارای زمانبندی‌های طولانی دانست و گفت: بیماری‌هایی که پایه‌های ۱۰ ساله و ۸ ساله دارند، مانند این بیماری،  در عرض یک ماه به‌وجود نمی‌آیند، ضمن اینکه فکر می‌کنم اینقدر ناچیز است که در همه دنیا روزانه انواع و اقسام بیماری‌ها هست و پیرامون این بیماری‌ها مطالعه انجام و پیشگیری می‌شود.
ربیعی با بیان اینکه اکنون ۱۶ تیم در چنار محمودی مستقر هستند، به مردم منطقه اطمینان داد که از هیچ سرنگ آلوده‌ای استفاده نشده است. او گفت: البته در آن منطقه نیز تعدادی -حدود ۲۶ نفر- معتاد هستند که ممکن است از سرنگ آلوده استفاده کرده باشند، که در تمام دنیا هم این اتفاق دیده می‌شود.
ربیعی، درعین حال شایعات یا گمانه‌زنی‌های ایجاد شده درباره فرهنگ منطقه را بشدت رد کرد و افزود: این منطقه، یک منطقه  با فرهنگ خوب، افرادی متدین و با عقبه فرهنگی است، از این رو به نظر می‌رسد آنچه امروز در آنجا رخ داده است، به دلیل ناامنی روانی بود این امر بیشتر در منطقه اثر گذاشته است.
او در تحلیل رسانه‌ای حول این جریان نیز از رسانه‌های فارسی زبان خارجی انتقاد کرد و گفت: این رسانه‌ها به سرعت هر موضوعی را به نارسایی نظام جمهوری اسلامی نسبت داده و آن را به یک مسأله اجتماعی تبدیل می‌کنند، درحالی که این مسائل پدیده‌هایی هستند که در همه کشورهای جهان از امریکا تا اروپا و کشورهای توسعه یافته هم هر روز متصور و در حال رخ دادن هستند.
ربیعی درعین حال، از رسانه‌های رسمی کشور در برخورد با مسأله چنار محمودی قدردانی و تصریح کرد: به جز فضای مجازی، رسانه‌ها هوشمندانه و مسئولانه عمل کردند و از آنان تشکر می‌کنیم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه وزن این رخداد در چنار محمودی به گونه‌ای نبوده است که خارجی‌ها روی آن موج سواری کنند و بخواهند مردم یک منطقه را  نگران کنند، افزود: مردم منطقه اطمینان داشته باشند وزارت بهداشت با مراقبت موضوع را دنبال می‌کند، موج‌سواری‌های داخلی و اطلاع‌رسانی‌های داخلی منجر به این فضا شده که البته برای ما هم یک هوشیارسازی است که غربال‌گری‌ها باید بموقع انجام شود، با واقعیات روبه‌رو شویم و اگر هم بیماری ایجاد می‌شود، آن را درمان کنیم که وظیفه دولت را در این زمینه سنگین می‌کند.
 پذیرش فریدون در دانشگاه قبل از دولت روحانی بوده
سخنگوی دولت در پاسخ به ابهامی که چندی است برخی درباره مدرک و دانشگاه محل تحصیل حسین فریدون مطرح می‌کنند، نیز با بیان ا ینکه در این باره مطالعه کرده و با وزیر علوم و مدیران دانشگاه صحبت کرده است، گفت: آقای فریدون قبل از دولت حسن روحانی به عنوان دانشجوی دکتری در یکی از دانشگاه‌های گیلان پذیرفته شده بود بنابراین پذیرش وی در این دولت نبوده است.
فریدون به دانشگاه شهید بهشتی انتقال پیدا می‌کند. او در ادامه با بیان اینکه رئیس وقت این دانشگاه که الان رئیس دانشگاه آزاد است و رئیس دانشگاه شهید بهشتی فرد بسیار سختگیری است و جبهه گیری سیاسی ندارد، اضافه کرد: دیدم که چند نماینده در این باره موضع‌ گرفته بودند. اتفاقاً ادعاهایشان را تغییر دادند از این تعداد حداقل ۲ نفر بر سلامت روندی که طی شده است صحه گذاشتند.
سخنگوی دولت با اشاره به اسارت فریدون در منطقه کردستان در سال‌های دفاع مقدس و نیز جانبازی 30 درصدی او، انتقال وی به دانشگاه شهید بهشتی را قانونی و بلااشکال توصیف و درباره حکم دادگاه علیه او نیز تأکید کرد: در این ماجرا هیچ  شخص یا فردی از سوی دولت دخالتی نداشته است، زیرا برادر رئیس جمهوری بودن قطعاً هیچ مزیتی برای حسین فریدون در این پرونده نداشته است. وی نیز همانند هر شهروند دیگری حق اعتراض دارد و مسیرهای قانونی را باید طی کند.
ربیعی با بیان اینکه استدلال‌های وی نیز باید مانند هر شهروند دیگری شنیده شود و ان‌شاءالله که منصفانه در این مورد قضاوت شود، خطاب به برخی از مخالفان دولت و رسانه‌ها گفت: اگر هم منتقد هستید اجازه بدهید دادگاه کار خود را انجام دهد. ایجاد فضای سنگین سیاسی روی دادگاه متأسفانه رویه‌ای است که ما مدتی است با آن مواجه هستیم.
ربیعی گفت: دکتر روحانی بارها گفته اند هیچ خط قرمزی برای رسیدگی به این امور ندارند. هیچ کمکی از سوی دولت صورت نگرفته است. برادر دکتر روحانی بودن هیچ امتیازی نداشته، اجازه بدهید در مورد برعکسش اظهارنظر نکنم ایشان مثل همه شهروندان باید رسیدگی‌های قانونی را طی کنند.
سخنگوی دولت همچنین ادعای مطرح شده از سوی قاضی صلواتی مبنی بر ارتباط همسرش با یک متهم و نقل و انتقال ۲ میلیارد تومان به حساب او را تکذیب کرد و گفت: من همسر ندارم. از قاضی صلواتی درخواست می‌کنم توضیحاتی درباره فرد مدنظرش بدهد. از طرفی، شوکه هم شدم و با خود گفتم همسرم کجا بود؟
سخنگوی دولت در واکنش به رویدادهای اخیر عراق نیز، با ابراز اطمینان از اینکه دولت و ملت عراق از بلوغ و آگاهی کافی برای حل مشکلات‌شان برخوردار هستند و بخوبی از عهده آن برخواهند آمد، گفت:‌ راه درست غلبه بر مشکلات وحدت عراق حول مرجعیت این کشور و تکیه بر آن است.
جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه آمادگی خود را برای ایستادن در کنار برادران و خواهران عراقی و هرگونه کمک به آنها اعلام می‌کند و هیچ شکلی از تبلیغات جعلی و مسموم نخواهد توانست دو ملت ایران و عراق را از هم جدا کند.

برش

براساس موافقتنامه اوراسیا، از تاریخ ۵ آبان، ۵۰۲ قلم کالای صنعتی و کشاورزی مشمول تثبیت و بعضاً کاهش تعرفه خواهد شد که می‌تواند به 5 کشور عضو این اتحادیه با 200 میلیون نفر جمعیت صادر شود.
سهم اشتغال روستاییان از اشتغال کل به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
۹۳ درصد از روستاها از جاده‌های مطلوب، بیش از ۸۰ درصد گاز خانگی، ۸۴ درصد آب آشامیدنی سالم و صد درصد روستاها به شبکه خانه‌های بهداشت و مراکز سالم روستایی دسترسی دارند.
درباره یارانه‌ها بویژه یارانه‌های پنهان، به دلیل متغیرها و ذینفعان متعددی که در تصمیم مؤثر هستند، هنوز به طور مشخص اتخاذ نشده، اما  در مرحله نهایی است.
تخلفات خانم «یولیا یوزیک» تبعه بازداشت شده روس  در زمینه ویزا و سایر تخلفات بوده و بزودی رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود. اساساً پرونده او پرونده معاونت ضد جاسوسی نبوده است.
ارائه شیر مدارس از مناطق محروم و در شهرهای بزرگ از مدارس محروم، از چند روز دیگر آغاز می‌شود.
در یک سال گذشته منتهی به تابستان سال ۹۸ خالص اشتغال ایجاد شده در حدود ۸۴۴ هزار نفر اعلام شده است.