یک سوال از خودروسازان

حسن کریمی سنجری‪-‬ توقف تولید برخی خودروها در ایران به خاطر تحریم‌هاست چرا که ظرفیت تولید شرکتهای خودروساز در بخش سی کی دی به خاطر تحریم‌ها معطل مانده که تبعات آن در میزان تولید خودروها مشاهده می شود. از این رو مردم در نبود خودروهای مذکور به استفاده از خودروهای دست دوم
ویا خرید سایر خودروها روی می آورند ونیاز خود را از این طریق تامین می کنند.ایران سهم خود را مثل خودروهای وارداتی در حوزه تامین قطعات ولوازم یدکی از دست داده است .
در مورد قطعات خودرو باید بگوییم ما در این بخش تحریم نیستیم، یعنی در فروش دونوع محصول به ایران ممنوعیت وجود ندارد.از نظر قوانین تحریمی آمریکا فروش خودروی کامل به ایران ممنوعیتی ندارد .همچنین واردات لوازم یدکی و هر گونه قطعه به صورت کیفی برای خودروسازان ممنوع نیست.ما قطعاتی که برای تامین نیاز دوران گارانتی لازم داریم وخودروهایی که در کشور فعالیت می کنند می توانیم وارد کنیم. به عبارتی ما در واردات قطعات ولوازم یدکی تحریم نیستیم و می توانیم از طریق بخش‌های خصوصی و شرکت‌های بازرگانی واردات را انجام دهیم.
در حال حاضر بسیاری از شرکتهای چینی به ما خودرو می فروشند و به صورت سی کی دی در بخش لوازم یدکی در بازار ایران فعال هستند.تنها مشکل موجود، مشکل نقل و انتقالات پول است که کار را سخت می سازد.


تحریم‌های آمریکا شامل بخش نفت، بانک وبیمه و خودروسازی است.اما واردات قطعه و لوازم یدکی ممنوع نیست یعنی می خواهند بگویند ما با مردم ایران مشکل نداریم ،بلکه با صنعت خودروسازی این کشور مشکل داریم.ما می توانیم مشکل نقل وانتقال پول را از طریق صرافی‌ها و واسطه‌ها حل کنیم . در شرایط فعلی به خاطر وجود تقلب در بازار ایران که تقریبا همیشگی است، قطعات این خودروها به خاطر افزایش هزینه‌های ناشی از تحریم به صورت تقلبی عرضه می شود،چرا که هر چه هزینه قطعات افزایش یابد تقلب نیز بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال تاجری که به چین می‌رود قطعه بی‌کیفیت تری را به خاطر هزینه‌ها وارد می‌کند
و شرکتهای خودروساز وارد این مباحث
نمی شوند در صورتی که مثلا شرکتی که سوزوکی به ایران می فروخته می تواند لوازم یدکی آن را به ایران بفروشد و تحریمی در این زمینه در کار نیست مگر آن که خود شرکت مربوطه مایل به این کار نباشد.
من پیشنهاد می دهم شرکت‌های خدمات
پس از فروش ایرانی مثل ایساکو و ... در این حوزه ورود کنند ،چرا که این شرکتها موظف هستند برای محصولات وارداتی 5 سال اخیرخود قطعاتش را تامین کنند. مثلا با شرکت چینی دانگ فنگ و یا حتی رنو وارد مذاکره شویم تا از آنها قطعات یدکی خرید کنیم. مشکل موجود نقل وانتقال پول است که باید آن را به نوعی حل کرد.این یک خطای استراتژیک است که پشت مشتری را خالی کنیم و باید از آنها حمایت نماییم. شرکتهای خودروساز به بهانه تحریم از تامین قطعات اصل غیرتقلبی سرباز می زنند. شرکتهای خدمات پس از فروش آنها می توانند با مذاکره این قطعات را وارد کنند اما بیشتر به خاطر مشکلات انتقال و جابجایی پول از این کار طفره می روند.