19 برنامه کاری جدی روحانی در طول 90 ساعت حضور در آمریکا

رئیس دفتر رئیس جمهور طی گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تشریح دستاوردهای دو سفر اخیر رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان‌ملل‌ متحد، بهترین پاسخ به پیشنهاد و اصرار وزرای خارجه فرانسه و انگلیس برای دیدار با ترامپ را همان خنده‌ رئیس‌جمهور دانست که نشانه اعتماد به نفس ملی و نماد شکست فشار حداکثری بر ایران بوده است. درادامه بخش‌هایی از این گفت‌‌و‌گو را می‌خوانید:
رئیس جمهور ایران در شرایطی به آمریکا رفت که بیشترین فشارهای اقتصادی بر ما تحمیل شد و از سویی کارشکنی‌های بسیاری صورت گرفت تا این حضور یا صورت نپذیرد یا کمترین اثر را داشته باشد. اگر شما بخواهید با مرور آنچه گذشت از این حضور صحبت کنید چه می‌گویید؟
حضور ریاست محترم جمهوری در سازمان ملل شکست سیاست‌های خودخواهانه آمریکا برای انزوای سیاسی ایران را به تصویر کشید و این مهم ترین دستاورد این سفر بود؛ چرا که به همه دنیا اثبات گردید که ایران قابل تحریم نیست.
البته انتقادات بسیاری از سوی طیفی از سیاسی‌ها نسبت به سفر رئیس جمهور مطرح شد و برخی معتقد بودند که ایران در اعتراض به عدم صدور ویزا برای هیئت ایرانی باید از حضور در سازمان ملل انصراف می‌داد. نظر شما چیست؟‌


سناریوی آمریکا عدم حضور ما و بازنمایی انزوای سیاسی ما در مهمترین مجمع جهانی بود و طبعا اگر نمی‌رفتیم، سناریوی آنجا را کامل کرده بودیم. اتفاقا بر عکس، استراتژی ما حضوری فعالتر از هرسال بود که هم از حیث دیدارها و هم بازتاب رسانه‌ای بحمدالله در آن موفق بودیم. توجه داشته باشید که به معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور و کل تیم رسانه‌ای ما ویزا ندادند اما نتوانستند صدای ملت ایران و نمایندگانش را در نیویورک مکتوم نگه دارند. قطعا حضور و بودن در صحنه‌ها برای نظام همیشه موثر بوده است و هیچ گاه از حضور در صحنه‌های بین‌المللی ضرر نکرده‌ایم؛ آقای دکتر روحانی معتقدند برای دفاع از حقوق ملت ایران باید حضور قوی داشته باشند. لذا حضور در نیویورک مقابله استراتژی ایران در برابر استراتژی آمریکا بود، در واقع سیاست‌های آمریکا برای حصر و انزوای ایران را شکستیم و هم صدای ملت ایران را به دنیا رساندیم. آیا حفظ عزت کشور این است که صحنه مهمی مثل سازمان ملل را دو دستی تقدیم صهیونیست‌ها و آمریکا کنیم؟ اگر ایران در این اجلاس شرکت نمی‌کرد با خودتحریمی، طرح آمریکا برای انزوای سیاسی ایران را تکمیل کرده بود.
آنگونه که رسانه‌های غربی ادعا کردند برای یک سوم هیئت ایرانی از سوی آمریکا ویزا صادر نشده بود. آیا محدودیت صدور ویزا در کیفیت کار هیئت ایرانی خللی ایجاد نکرد؟
همانطور که مطلع هستید یکی از پر ترددترین و شلوغ ترین مکانها در سازمان ملل محل ملاقات هیئت ایرانی بود. شاید باید گفت که بی سابقه ترین سطح ملاقات‌ها را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در این سفر داشتیم. در مدت زمان ۹۰ ساعت حضورمان در سازمان ملل ۱۹ برنامه کاری جدی داشتیم. آقای روحانی علاوه بر دیدار با دبیرکل سازمان‌ملل متحد با ۱۵ نفر از سران کشورها دیدار کردند و گفت‌‌و‌گوهای متعددی صورت گرفت. نکته اساسی این است که استراتژی و طراحی آمریکا این بود که بعد از تحریم اقتصادی،‌یک تحریم خودساخته سیاسی و رسانه‌ای هم بر ما تحمیل کند که با شکست مواجه شد. علیرغم همه محدودیت‌هایی که آمریکا با استفاده از ابزارهای غیرقانونی و برخلاف تعهدات خود به عنوان میزان و البته عضو سازمان ملل برای محدودکردن فعالیت هیئت ایرانی ایجاد کرده بود،‌ هیئت ایرانی حضور قوی داشت و در دو نشست پرسش و پاسخ با مدیران مسئول رسانه‌های آمریکایی و نخبگان سیاست خارجی و انجام دو مصاحبه مهم تلویزیونی سخنان خود را به همه مردم جهان بیان کردیم.
برخی از رسانه‌ها از خنده‌های رئیس جمهور در دیدار با نخست وزیر انگلیس انتقاد کرده و با استناد به وضعیت موضع‌گیری‌های ضد ایرانی اخیر اروپا، آن را مغایر با دیپلماسی عزتمندانه می‌دانند. پاسخ شما به منتقدان چیست؟
به نظرم بهترین پاسخ به پیشنهاد و اصرار وزرای خارجه فرانسه و انگلیس برای دیدار با ترامپ، همان خنده‌ای بود که رئیس جمهوری داشتند. این نشان دهنده اعتماد به نفس ملی و نماد شکست فشار حداکثری بر ایران است.