پاسخ بغداد به مطالبات معترضان؛ اصلاحات 17گانه عراقی

همدلی| این حجم از اعتراضات مردمی که باعث کشته شدن حدود 100 نفر از روز سه شنبه گذشته شده، مسئولین عراقی را شگفت زده کرده است. با گذشت دو سال از شکست گروهک تروریستی داعش ثبات امنیتی در منطقه از همیشه بهتر است، با این حال معترضان معتقدند که فساد در این کشور بیداد می‌کند، ویرانی‌ها بازسازی نشده و وضعیت بازار کار خراب است. حالا نخست وزیر عراق برای رسیدگی به مطالبات معترضان طرح 17 ماده‌ای ارائه داده است.
طرح 17 ماده‌ای عادل عبدالمهدی نتیجه جلسه اضطراری شنبه شب کابینه پس از روزها وعده‌های مبهم اصلاحی بود. این طرح شامل افزایش کمک هزینه خرید مسکن برای افراد کم بضاعت، حقوق بیکاری و برنامه‌های آموزشی و وام‌های کوچک برای طرح‌های نوآورانه جوان‌های بیکار است.
همچنین به خانواده کشته‌شدگان اعتراضات هفته اخیر نیز وعده پرداخت کمک‌های نقدی و خدماتی که معمولا برای کشته‌شدگان نیروهای امنیتی طی جنگ اختصاص می‌یابد، داده شده است.
طرحی برای بهبود زندگی


بر اساس گزارش‌های شبکه ملی این کشور عبدالمهدی در جلسه خود با کابینه اعلام کرده است: «به خدا سوگند که در این میان تنها نگرانی من تلفات این ماجراست.»کابینه اضطراری عراق همچنین تصویب کرد که طرح ملی اسکان بر مبنای ساخت صد هزار واحد مسکونی در تمامی استان‌ها آماده و به مرحله اجرا در آید. در این طرح اولویت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است.
از دیگر تصمیمات شب گذشته مستمری سه ماهه به مبلغ ۱۷۵۰۰۰ دینار برای ۱۵۰۰۰۰ نفر از بیکارانی که توان کار ندارند بود. مبلغ کلی این طرح هشتاد و هفت و نیم میلیارد دینار برآورد شده است.همچنین تصویب شد تا در عرض سه ماه در تمامی استان‌ها کیوسک‌هایی دایر شود و هر فردی دو نفر را به کار بگیرد که ازین طریق ۴۵ هزار نفر می‌توانند دارای شغل شوند.وزارت دفاع عراق نیز موظف شد تا طرح جذب نیرو از میان جوانان ۱۸ الی ۲۵ سال را عملی کند. طبق تصمیم هیات دولت عراق، تمامی کشته شدگان اعم از معترضان و نیروهای امنیتی شهید محسوب شده و به خانواده‌های آنها حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه ضمن اعلام آمادگی برای تغییرات و اصلاحات، از قوه قضائیه و قوه مقننه خواست در این راستا، به دولت او کمک کنند.
درگیریهای خونین
درگیری‌های روز شنبه، آرامش روز قبلش را در هم شکست. این در حالی بود که حکومت نظامی برداشته شده و رفت‌و‌آمدها در مرکز بغداد به حالت عالی بازگشته بود. با این حال صدها نیروی امنیتی در سطح شهر مستقر بودند.اعتراضات از روز سه شنبه هفته گذشته در بغداد آغاز شده و خیلی زود به بقیه شهرها خصوصا شهرهای جنوبی این کشور سرایت کرد.
در نصیریه که طی هفته گذشته 18 کشته داشته است، روز شنبه بین معترضان و پلیس درگیری‌هایی رخ داد.
طبق گزارش‌های نیروهای امنیتی، بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها 18 نفر از جمله هفت پلیس در درگیری‌های شنبه شب زخمی شده‌اند. همچنین به گزارش پلیس معترضان، پایگاه چندین حذب سیاسی را در نصیریه به آتش کشیدند. از جمله حزب قدرتمند الدعوه که از سال 2003 تا 2018 بر انتخابات عراق تسلط داشته است.پلیس همچنین گفت که خشونت‌ها در دیوانیه، شهری در جنوب بغداد یک کشته در پی داشته است.احتمالا برنامه جدید دولت برای آرام سازی ملت معترض و سیاستمداران حامیان آن‌ها راهی از پیش نبرده است. در این میان گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الامنی» عراق از زخمی شدن ۱۱۴۳ تن از نیروهای پلیس در روزهای گذشته خبر داد و فرماندهی عملیات بغداد نیز گفت که نیروهای امنیتی در شهرک صدر بغداد سه نقابدار را بازداشت کرده‌اند که با خود ۱۷ کوکتل مولوتف حمل می‌کردند.
وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد که در استان «الدیوانیه» تعدادی از مردم و نیروهای امنیتی با شلیک عناصر نامشخص زخمی شده‌اند. «تحسین الخفاجی» سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز گفته است که برخی عناصر نامعلوم با هدف فتنه انگیزی به سمت معترضان و نیروهای امنیتی شلیک می‌کنند.
او تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق همراه با مردم و حامی خواسته‌های به حق آنها هستند اما اجازه آسیب به اموال عمومی و حمله به معترضان و پلیس را نمی‌دهند.
نمایندگان پارلمان جلسات مجلس را بر ضد دولت تحریم کرده‌اند که همین فشار را بر عبدالمهدی و کابینه‌اش برای عقب نشینی بیشتر می‌کند.
مقتدی صدر که کنترل زیادی بر مجلس دارد روز جمعه خواستار کناره‌گیری دولت و برقراری انتخابات زودهنگام شد. حداقل یکی از گروه‌های بزرگ پارلمانی در این زمینه از ایده صدر طرفداری کرده است.
با این حال احزاب سیاسی قدرتمندی که از سال 2003 سیاست عراق را در دست گرفته‌اند، گروهی که حمله به صدام حسین و سرنگونی‌اش را رهبری کرده‌اند، هنوز اقدامی برای اعلام این که خواستار تسلیم نهادهای تحت کنترل خود هستند یا خیر نکرده‌اند.
در همین حال خبرنگاران رویترز گزارش داده‌اند که شنبه شب بین معترضان و پلیس درگیری‌های مختلفی رخ داده است. به گفته نیروهای امنیتی عراق، طی این خشونت‌ها هشت نفر از نیروهای پلیس کشته و بیش از 1000 نفر مجروح شده‌اند.
بر اساس آمار به دست آماده از پلیس و مراکز درمانی حداقل 95 نفر در عراق کشته شده‌اند. با این حال آمار گزارش شده از دفتر کمیسیون حقوق بشر در عراق از زمان اعتراضات روز سه شنبه تا روز یکشنبه 99 نفر بوده است.این اعتراضات خونبارترین موقعیتی است که عراق از شکست تروریست‌های داعش در سال 2017 تا به حال به خود دیده است.