ظریف در صحن علنی مجلس: روابط با همسایگان، اولویت نخست سیاست خارجی ایران است

بخش خبری: وزیر امور خارجه که دیروز برای پاسخ به سه سوال نمایندگان در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود، با تاکید بر اینکه روابط با همسایگان، ابراولویت سیاست خارجی در کنار تسهیل امور اقتصادی است، گفت: روابط ما با پاکستان دچار سردرگمی نیست. درحال حاضر مرز ایران با پاکستان امن‌ترین مرزها برای این کشور است. درخواست ما این است که این مرز برای ما هم امن باشد.
دکتر محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال علی کُرد نماینده خاش درباره‌ دلیل نداشتن دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه شرق و جنوب شرقی توضیح داد: شاید کمترین زمانی در تاریخ بعد از جمهوری اسلامی باشد که روابط ما با پاکستان، افغانستان، روسیه، ترکیه، عراق و حتی قطر به خوبی روابط کنونی باشد. ما در ابتدای دولت دوازدهم گفتیم که روابط با همسایگان ابراولویت سیاست خارجی در کنار تسهیل امور اقتصادی است که با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی افزود: روابط خوبی با کشور پاکستان در سطوح مختلف از جمله ستاد کل فرماندهی قوا، شخص سرلشگر باقری و دوستان دفاعی و حوزه‌های امنیتی و سیاسی برقرار است. گفت‌و‌گوهای متعددی برای ایجاد امنیت مرزی انجام شد. اولین وزیر خارجه‌ای بودم که بعد از انتخاب عمران خان به عنوان رئیس‌جمهور پاکستان به این کشور سفر کرده و در سطوح مختلف دیدارهایی انجام شد. لذا روابط ما با پاکستان دچار سردرگمی نیست. روابط و اهداف آنها مشخص است. البته مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها ناشی از وضعیت ویژه منطقه و حضور و دخالت خارجی‌ها است. ولی به هر حال ارتباط ما با پاکستان خوب است.
وزیر خارجه افزود: درباره اشرار که نیروهای ضد انقلاب برخی از نیروهای ما را می‌ربایند در سفرها نیروهای ستاد کل همراه ما به پاکستان می‌آیند. برخی سفرها در سطح نظامی و برخی در سطح سیاسی است. چندین سفر به پاکستان داشتیم که همراهم معاونان ستاد کل حضور داشتند. روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان بسیار خوب است. هر بار که به پاکستان سفر کردم دیدارهای جدی با مقامات مختلف این کشور انجام شد. ولی به هر حال این ارتباطات به معنای نبود مشکلات نیست. برخی مشکلات نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات مشترک بخصوص در مناطق مرزی دارد که در این موارد وزارت خارجه جنبه مشورتی را ایفا می‌کند.


ظریف درباره‌روابط با افغانستان نیز گفت: روابط با افغانستان براساس سیاست مشخصی پیگیری می‌شود. صلح در افغانستان را با حضور همه طرف‌ها پیگیری می‌کنیم. ما با مذاکراتی که از طرف خارجی دنبال شود موافق نیستیم. مخالفیم که خارجی‌ها مسئول صلح باشند و در این مذاکرات هم شرکت نکردیم. شخصا در قالب جلسات گروههای مختلف شرکت کرده دیدگاهها متعدد است همه گروهها در پروسه صلح افغانستان بودند. این که دیگران بخواهند در مذاکرات افغانستان شرکت کنند.
وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واکنش به سوال نماینده خاش مبنی بر اقدامات وزارت خارجه بعد از وقوع حمله تروریستی گفت: اقدام ما محکوم کردن، خواستن سفیر وزارت خارجه، رفتن سفیرمان به وزارت خارجه طرف مقابل، مذاکره با پاکستان و برقراری تماس و ارتباط با مقامات نظامی و امنیتی و ایجاد هماهنگی نظامی در منطقه است که همه این کارها را در حد توان کرده‌ایم. به حدی که پاکستان می‌تواند اقداماتش را انجام دهد.
*ظریف: سه ایرانی که به طور غیرقانونی زندانی شده بودند آزاد شدند
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال نماینده کبودرآهنگ مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی انجام شده است، گفت: ما وظیفه خود را درحمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار می‌دهیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها به کار می‌گیریم؛ دو ایرانی که غیرقانونی زندانی بودند، آزاد شدند و به ایران بازگشتند، یک ایرانی که به درخواست آمریکا بازداشت شده به قید وثیقه آزاد شده، اما هنوز اجازه خروج ندارد، برای اینکه این تلاش‌ها بی‌نتیجه نشود، آنها را رسانه‌ای نمی‌کنیم و از گفت وگو و رایزنی‌های دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن این اقدامات استفاده می‌کنیم.
ظریف با اشاره به اینکه در سفر به کشورهای مختلف بخشی از هیات اعزامی را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دهند، گفت: در این بین ارائه برنامه 25 ساله به کشور چین نیز یکی دیگر از اقدامات دستگاه دیپلماسی است که نشان دهنده اهمیت روابط با کشورهای همسایه است، همچنین برنامه تحکیم روابط با روسیه، پاکستان، ترکیه و قطر نیز با جدیت به پیش می‌رود اما برای جلوگیری از مشمول تحریم‌ها شدن اقدامات صورت گرفته و تامین منافع ملی از تبلیغات دوری می‌کنیم.
ظریف در خصوص نحوه عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه گذار نیست، بلکه وظیفه این وزارتخانه تسهیل انجام این امور است. این وزارتخانه سرمایه گذاران را شناسایی کرده و با در اختیار قرار دادن اطلاعات و شرایط آن‌ها زمینه را برای همکاری آن‌ها با بخش‌های اقتصادی دولتی و خصوصی داخل کشور فراهم می‌سازد.
وی افزود: وزارت امور خارجه نمی‌تواند آمار میزان جذب سرمایه را اعلام کند چرا که در فرایند جذب سرمایه، وزارت خارجه فقط مقدمات ارتباط سرمایه گذاران با داخل کشور را فراهم می‌کند و عقد قرارداد بر عهده دستگاه‌های داخلی است.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در زمان شروع کار دولت و ارائه برنامه‌های وزارت امور خارجه تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران ایجاد نشده بود، خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی بر سر راه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه وجود دارد، اما با این وجود من کارنامه این معاونت را موفق ارزیابی می‌کنم و از نمایندگان محترم و همچنین مردم شریف تقاضا دارم اگر در مورد سفارتخانه‌ای تعلل در تسهیل فرایندهای اقتصادی مشاهده می‌کنند از طریق ایمیل به بنده اطلاع دهند تا شخصا این مساله را پیگیری کنم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی بر سه حوزه واردات -یعنی، جذب توریسم، سرمایه‌گذاری و تکنولوژی- و هم چنین سه حوزه صادرات -یعنی خدمات فنی و مهندسی، کالای غیرنفتی و نیروی متخصص مازاد- متمرکز است و وزارت امور خارجه با فراهم ساختن پایگاه داده‌های سرمایه گذاران خارجی این امکان را برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد کرده است.
* وزیر امور خارجه: ترکیه به کنوانسیون‌های بین‌المللی درحوزه‌ آب نپیوسته است
محمدجواد ظریف در پاسخ به سومین سوال مطرح شده در جلسه دیروز مجلس درباره سوال جلال محمود زاده، نماینده مهاباد مبنی بر سدسازی‌های اخیر ترکیه و اقدامات آنان علیه مناطق کرد نشین سوریه نیز گفت: در موضوع سدسازی‌های ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات، دستگاه دیپلماسی ایران، به همراه همتایان عراقی و سوری جلسات متعددی با مسئولین ترکیه‌ای داشته و داریم، اما از آنجا که ترکیه به هیچ کدام از کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه آب نپیوسته است و کار به کندی پیش می‌رود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: رئیس جمهوری ایران نیز در جریان سفر هیات ترکیه‌ای به ایران به صراحت به موضوع ریزگردها اشاره کرد که موجب ناراحتی نمایندگان ترکیه‌ای نیز شد.
وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به مساله کردهای سوریه نیز بیان کرد: «ایران به طرف ترکیه‌ای اعلام کرد که تنها راه حفظ امنیت ترکیه استقرار نیروهای نظامی در مناطق مرزی است بنابراین اقدام علیه امنیت مرزی و حاکمیت سوریه برای ترکیه ارمغانی به همراه نخواهد داشت.
ظریف یادآور شد: در اجلاس آستانه نیز رئیس جمهوری ایران این مساله را به آن‌ها متذکر شد و تاکید کرد که از منظر امنیت منطقه، ایران به دو اصل اهتمام به امنیت و حریم مرزی کشورها و رعایت حقوق تمامی ساکنان مناطق مختلف پایبند است.
رئیس دستگاه دپلماسی تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای همکاری با دولت‌های سوریه و ترکیه براساس قواعد بین‌المللی برای حل مساله ایجاد شده، اعلام کرده است. ایران در منطقه به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که تروریست‌ها از خاک آن کشور برای تامین منافع خود استفاده کنند.
وی در عین حال با تایید بخشی از اظهارات جلال محمود زاده بیان کرد: مواضع وزارت امور خارجه ایران مشابه مواضع نمایندگان مجلس است. در مورد ورود نیروهای نظامی ترکیه به بخش کرد نشین سوریه موضع ایران از طریق سخنگو اعلام شده است. بنده و رئیس جمهوری نیز در جریان سفر به ترکیه این مساله را با مسئولان آنان در میان گذاشته ایم.
* سه نماینده از پاسخ‌های ظریف قانع شدند
سه نماینده مجلس شورای اسلامی،علی کرد، محمد علی پورمختار و جلال محمودزاده از پاسخ‌های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به سوالات خود قانع شدند.
* گمرک مکلف به وصول مالیات کالاهای وارداتی در زمان ترخیص قطعی شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گمرک جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند که مالیات کالاهای وارداتی را در زمان ترخیص قطعی و مالیات کالاهای متروکه را قبل از ترخیص نهایی وصول کرده و به صورت برخط به حساب سازمان واریز کند.
نمایندگان ماده 16 لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. براساس این ماده مودیان مکلفند مالیات فروش موضوع این قانون را از خریدار یا کارفرما وصول کنند و پس از کسب مالیات پرداختی مطابق مقررات به حساب سازمان واریز نمایند.
براساس تبصره 1 این ماده سازمان می‌تواند با توافق مودیان مشمول این قانون مالیات متعلقه را همزمان با صدور صورت حساب به حساب سازمان نزد خزانه‌داری کل واریز نماید. دستورالعمل اجرایی این تبصره مشتمل بر فهرست مودیانی که مشمول این حکم می‌شوند و نحوه پرداخت مالیات متعلقه با پیشنهاد سازمان به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.
مالیاتی که به این ترتیب به سازمان پرداخت می‌شود به حساب بستانکاری فروشنده منظور شده و برای خریدار در صورتی که مصرف‌کننده نهایی نباشد اعتبار مالیاتی به حساب می‌آید.
براساس تبصره 2 این ماده گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است مالیات کالاهای وارداتی را در زمان ترخیص قطعی و مالیات کالاهای متروکه را قبل از ترخیص نهایی وصول و به صورت برخط به حساب سازمان واریز کند. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن درج اطلاعات پرداخت در پروانه‌های گمرکی و یا فرم‌های مربوطه امکان دسترسی برخط سازمان به پایگاه‌های اطلاعاتی ذیربط را فراهم نماید.
گمرک مکلف است در (ورود موقت)، و (ورود موقت برای پردازش)، تضمینات لازم را براساس مقررات تبصره ماده 53 قانون امور گمرکی اخذ نماید.
براساس تبصره 4 این ماده واردکنندگان خدمات مکلفند مالیات متعلقه را محاسبه و طبق مقررات این قانون پرداخت نمایند. چنانچه محل ارائه خدمات و مصرف آن در خارج از کشور باشد مشمول این حکم نخواهد شد.
نمایندگان تبصره 3 و 5 این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع دادند.
* لاریجانی، کمیسیون بهداشت را موظف به رسیدگی به ماجرای لردگان کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موظف شده که به ماجرای روستای چنارمحمودی لردگان رسیدگی کند.
محمد خدابخشی نماینده الیگودرز در جلسه علنی دیروز در تذکری گفت: اتفاقی که در روستای چنارمحمودی لردگان رخ داده است و عده‌ای به بیماری اچ‌ای وی مبتلا شده‌اند باید رسیدگی شود و دلایل این اتفاق و تعداد بیماران روشن گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: نماینده لردگان توضیحات لازم را ارائه کردند و کمیسیون بهداشت و درمان موظف شد تا گروهی را به منطقه فرستاده و به موضوع رسیدگی کند تا دلایل روشن شود.
یک عضو هیئت رئیسه مجلس هم از موافقت هیئت رئیسه با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه اخیر لردگان و احتمال ابتلای جمعی از مردم روستای چنارمحمود به بیماری ایدز خبر داد.
محمد علی وکیلی گفت: من به همراه تعدادی از همکاران نماینده براساس ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس درخواست کردیم کمیته‌ای برای کشف تخلف احتمالی یا سوءمدیریت احتمالی در حادثه لردگان و همچنین کشف اصل واقعیت تشکیل شود.
وی افزود: با موافقت هیئت رئیسه مجلس این درخواست به کمیسیون بهداشت ارجاع شد و قرار است کمیته‌ای ازسوی این کمیسیون، موضوع احتمال ابتلای جمعی از مردم روستای چنار محمود لردگان به ویروس ایدز را مورد بررسی قرار دهند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نفت اعلام کرد: توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی توسط پتروپارس قطعی شد رئیس جمهور در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادهای علمی جهانی: نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای جهانی، قهرمانان عرصه استعداد، آموزش و یادگیری هستند مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی: جریانی وجود دارد که نمی‌خواهد افراد صادق به کشور خدمت کنند نیویورک تایمز گزارش داد: درخواست بن سلمان از پاکستان و عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض ترامپ: بیا منو بگیر! ظریف در صحن علنی مجلس: روابط با همسایگان، اولویت نخست سیاست خارجی ایران است ماجرای «لردگان» و 5 نکته که باید به آنها توجه کنیم ضرورت اصلاح ساختار بودجه برای هدفمند شدن واقعی یارانه‌ها 987 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به چه کسانی می‌رسد؟ عادل عبدالمهدی متعهد شد مفسدان را به دستگاه قضا تحویل دهد شرط‌بندی روی اسب مرده! وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از برجام خارج شوند در جلسه شورای شهر تهران صورت گرفت؛ تصویب یک فوریت نظام‌نامه مشارکت شهرداری با سازمان‌های مردمی رئیس مرکز جذب وزارت علوم: تعداد هیات علمی زنان در دولت روحانی به 12 هزار نفر رسید وزیر راه و شهرسازی: تجهیزات سازمان هواشناسی از شرکت‌های داخلی خریداری می‌شود