بازی با نابغه 6 ساله؟

آفتاب یزد منتظر توضیحات دانشگاه کاشان است
آفتاب یزد- می‌گل هشترودی: اواخر شهریور ماه بود که خبر دانشگاه رفتن آرش آمرزش؛ این پسر 6ساله نخبه از طرف خانواده او به روزنامه آفتاب‌یزد اعلام شد و این روزنامه هم طی گزارشی با عنوان «و بالاخره جذب یک نخبه» از این اتفاق که در نوبه خودش بی نظیر بود استقبال کرد اما طولی نکشید که خانواده او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام آرش از پشیمانی دانشگاه درباره این موضوع نوشتند و دلایل این پشیمانی را هم انتشار خبر در رسانه‌ها ذکر کردند! از طرف دیگر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در تکذیبیه‌ای اعلام کرد صرفا برای گرفتن تست هوش آرش را به دانشگاه احضار کرده اند! در حالی که به گفته پدر آرش حضور این نابغه 6 ساله در دانشگاه و دانشجوی افتخاری‌شدن او پیشنهاد خود دانشگاه بوده است که امروز از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند! چرا باید استقبال رسانه‌ها از حضور یک پسر بچه نخبه در دانشگاه‌ها باعث شود تا دانشگاه پذیرشش برای این نخبه را انکار کند؟ این سوالی است که باید مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نسبت به آن پاسخگو باشند.
>امید برای ورود آرش به دانشگاه
28 شهریورماه بود که پدر آرش در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد خبر دانشگاه رفتن آرش را اعلام کرد و گفت:«طبق تست هوشی که از آرش گرفتند متوجه شدیم که ضریب هوشی آرش 157 است و این در شرایطی است که ضریب هوشی بین 130 تا 145 تیز هوش محسوب می‌شود و ضریب هوشی بالای 145 معمولا نابغه محسوب می‌شود. با نامه نگاری‌هایی که انجام دادیم جلسه‌ای برای آرش تشکیل شد که البته اجازه حضور در این جلسه به من داده نشد اما اساتید مختلفی با آرش صحبت کردند و نتیجه آن این شد که آرش به دلیل ضریب هوشی بالا و اطلاعات عمومی و پزشکی خوبی که دارد توانایی حضور در دانشگاه به عنوان دانشجوی افتخاری را دارد، بنابر این قرار شد که برای آرش کارت دانشجویی صادر شود و او به عنوان دانشجوی رسمی شناخته شود. از طرف دیگر بر اساس صحبت‌هایی که با آموزش و پرورش انجام دادیم قبول کردند که آرش کلاس اول را غیرحضوری امتحان دهد و مقاطع بعدی دبستان را هم به صورت جهشی بگذراند.» همه فکر می‌کردیم که آرش اولین نخبه‌ای است که به دلیل تلاش‌های خانواده و رسانه‌ها در کشور باقی می‌ماند تا مراحل رشد و ترقی را طی کند، بر این باور بودیم که بعد از سال‌های متوالی که شاهد خروج نخبگان از کشور بودیم، این بار قرار است یک نخبه در کشورخودمان پله‌های ترقی را طی کند اما این موضوع خیلی طول نکشید چرا که چند روز بعد این خبر توسط دانشگاه تکذیب شد.


>تکذیبیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چند روز بعد مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌‌و‌گو با رسانه‌های محلی این استان خبر دانشجو شدن یک کودک شش ساله در این دانشگاه را
تکذیب کرد.
مصطفی جوادی مقدم با تکذیب این خبر گفت:«واقعیت ماجرا این است کودک یاد شده که از استعداد بالایی برخوردار بوده صرفا برای گرفتن تست هوش از وی توسط یکی از اساتید در این دانشگاه حضور پیدا کرده است. پس از انجام تست هوش، شایعه دانشجو شدن این کودک شش ساله در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در فضای مجازی پخش شده است. تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی به خصوص در رشته پزشکی شرایط و فرآیند خاص خودش را دارد و صرفا از طریق آزمون سر اسری امکان پذیر است.»
>مسئولین دانشگاه علوم پزشکی
با 180 درجه چرخش
چند روز بعد هم خانواده آرش در یک پست اینستاگرامی به این تکذیبیه رسمیت بخشیدند و اعلام کردند که به دلیل بد قولی‌های دانشگاه علوم پزشکی کاشان آرش قرار نیست به دانشگاه برود. در این پست اینستاگرامی نوشته شده بود:«نمیدونم چی بنویسم!!! خیلی نوشتن این کپشن سخته... مسئولین محترم دانشکده پزشکی کاشان طی حرکتی جالب و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای کلا قید آرش رو زدن و گفتن ما فقط می‌خواستیم ازش تست هوش بگیریم! اون همه جلسه و رفت و آمد و وعده دانشجوی افتخاری شدن همش سرکاری بوده؟! بهونه شون هم این بود که ما نباید قضیه ی دانشجو شدن رو رسانه‌ای می‌کردیم و تو این چند روز خیلی زیر فشار رسانه‌ها بودن! یه حسی بهم دست داد انگار می‌خواستن به یه مجرم بین‌المللی آموزش چریکی بدن! انگار نه انگار که خودشون این پیشنهاد رو دادن! ولی در کل تجربه بزرگی بود، حداقل از این به بعد آرش رو پیش هر کسی نمی‌بریم و اجازه نمیدیم هر کس راجع بهش نظر و راهکار بده. عذر خواهی میکنم بابت این که خام شدم و رو حساب وعده‌های پوچ این جماعت پست گذاشتم.» همین پست اینستاگرامی کافی بود تا بار دیگر با ترس خروج از کشور آرش آمرزش این نابغه 6 ساله رو به رو شویم. نابغه‌ای که با ورود به دانشگاه می‌توانست پله‌های موفقیتش را در کشور خودش طی کند.
>مگر می‌خواستیم کار غیر قانونی انجام دهیم
که باید چراغ خاموش عمل می‌کردیم؟!
روز گذشته برای پیگیری این ماجرا با دانشگاه علوم پزشکی کاشان تماس گرفتیم اما کسی پاسخگو نبود، بار دیگر با پدر آرش آمرزش به گفت‌‌و‌گو نشستیم تا از دلایل این اتفاق بیشتر با خبر شویم. پدر آرش آمرزش گفت:«دانشگاه ما را بازی داد، البته این موضوع اهمیتی ندارد چرا که اتفاقی است که افتاده؛ ماجرا از آن جا شروع شد که خانم من با کمکیار یک بیمارستان به صورت اتفاقی آشنا شد و این خانم وقتی که ماجرای آرش را متوجه شد آن را به برادرش که یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کاشان است گفت. چند روز بعد هم از دانشگاه با ما تماس گرفتند و گفتند که آقای دکتر می‌خواهند شما را ببینند. به همین‌دلیل هم ما به همراه آرش چند جلسه به دانشگاه رفتیم و اساتید مختلفی با آرش صحبت کردند از طرف دیگر متوجه شدم که آرش برای این حضور‌ها بسیار مشتاق است بنابر این دعوت‌هایی که از ما اتفاق می‌افتاد را می‌رفتیم. بعد از مدتی به ما گفتند که اگر آرش به بیوشیمی علاقه دارد راجع به علم نانو تحقیق کند و بیاید تا ما با او صحبت کنیم. آرش هم بسیار مشتاق تحقیق کرد و خیلی چیز‌ها درباره بیو شیمی یاد گرفت؛ این پروسه نزدیک به 3 ماه طول کشید و بعد به ما گفتند اگر ممکن است آرش به عنوان دانشجوی افتخاری به دانشگاه ما بیاید و عضو دانشگاه ما شود. ما هم قبول کردیم اما نمی‌دانستیم که این موضوع قرار است مخفیانه صورت بگیرد و نباید راجع به آن به رسانه‌ها چیزی بگوییم! چند روز بعد از رسانه‌ای شدن ماجرا، دانشگاه علوم پزشکی کاشان این موضوع را تکذیب کرد و گفت که صرفا برای تست هوش آرش به دانشگاه رفته و قرار نیست آنجا دانشجو باشد. من خیلی ناراحت شدم و وقتی برای این موضوع به دانشگاه رفتم با لحن بدی با من صحبت کردند و گفتند به چه حقی حرف‌هایی که ما به شما گفتیم را رسانه‌ای کردید! من نمی‌دانم مگر می‌خواستیم کار غیر قانونی انجام دهیم که باید چراغ خاموش عمل می‌کردیم؟! به من گفتند در این چند روزه از صد جا با ما تماس گرفتند که به چه حقی بچه 6 ساله را به عنوان دانشجو پذیرش کردید! این بی احترامی به دانشجو است!»
>این امید وجود دارد که آرش
در مقطع دبیرستان تحصیل کند
او در ادامه تاکید کرد:«البته ما از این قضیه ناراحت نیستیم بالاخره اتفاقی است که افتاده اما آرش مدام می‌گوید می‌شود من را به دانشگاه ببرید چون من اصلا به او نگفته ام که چه اتفاقی افتاده است و می‌ترسم در روحیه‌اش تاثیر منفی بگذارد. چند روز پیش از وزارت آموزش و پرورش با ما تماس گرفتند و از ما دعوت کردند که به وزارت‌خانه برویم، بعد هم استقبال خوبی از ما کردند و گفتند که بعد از سپری کردن کلاس اول می‌توان یک امتحان تعیین سطح از آرش گرفت تا سال دیگر را از مقطع دبیرستان شروع کند. اگر این اتفاق بیفتد هم گام بزرگی است که می‌توان در راه موفقیت آرش برداشت.»
موضوع غیر قابل انکار این است که دانشگاه علوم پزشکی کاشان از روزی که وعده دانشجوی افتخاری به آرش داد تا آینده که هر چه پیش بیاید، در سرنوشت آرش دخیل است و اگر به هر دلیلی آرش راهسپار کشوری دیگر شود، همه این مسئولان باید به این موضوع فکر کنند که می‌توانستند کاری برای نگه داشتن او انجام دهند اما دریغ کردند! این دانشگاه باید پاسخگو باشد که چطور فشار رسانه‌هایی که همگی از حضور آرش در دانشگاه استقبال کرده بودند سبب شد تا رفتارش به طور کلی تغییر کند و حضور آرش در دانشگاه را تکذیب کند! البته روزنامه آفتاب یزد منتظر توضیحات بیشتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این خصوص است و از آن استقبال می‌کند.